- Kaalkop, ga op
- Kades
- Kades Barnea
- Kafararnaum Religieus
- Kafarnaum woonplaats van Jezus
- Kafarnaum bij nacht
- Kafarnuam vervolg
- Kain en Abel
- Kana / Bruidegom
- Kana / Bruiloft
- Kana / Topografie
- Kanaan
- Kanaan / Verovering
- Kariot / Judas
- Karkemis
- Karmel
- Keila (twee messiassen)
- Keila (urim en tummim)
- Kerk en kerknamen
- Kerkverdwijning (1)
- Kerkverdwijning (2)
- Khirbet Qeivafa (2)
- Khirbet Qeiyafa (1)
- Khirbet Qeiyafa (3)
- Kidrondal
- Kinderen
- Kinderoffers/Tofel
- Kirjat Jearim
- Klaagmuur
- Klaagmuur/Vrouwen
- Klein-Azie
- Klooster Mar Saba
- Knekelkist / Jakobus
- Knekelkist /Jezus' broer
- Kolenvuurtje
- Kolosse.
- Koning zonder erewacht
- Koningen
- Koningen Israel Egypte
- Koninkrijk der hemelen
- Koninkrijk Gods (1)
- Konkrijk Gods (2)
- Konya
- Koolstofdatering -
- Koperen Slang
- Koperen Slang vernietigd
- Korenveld / HEER sabbat
- Korinte A
- Korinte B
- Korinte / Doorn in vlees
- Korinte / Schijnapostelen
- Korinte / Seksueel
- Korinte/Kenchreeeen
- Kos
- Kosmische Christus (1)
- Kosmische Christus (2)
- Kosmische Christus (3)
- Kosmos (1)
- Kosmos (2)
- Kosmos / riskant
- Kreta
- Kreta (Goede Rede)
- Kruis als schandpaal
- Kruis/Volbracht
- Kruiswoorden Jezus
- Kussen
- Kyrie Eleison (1)
- Kyrie Eleison (2)
- Kyrie Eleison (3)
- Kyrie Eleison (4)
- KyrieEleison (5)
Klein-Azie
Klein-Azie (Anatolie)
Dit is een mooie kaart van de verschillende bijbelse regio's in Turkije, Klein Azie genoemd. De Romeinse provincie Asia bevinddt zich ten westen vande stippellijn Helemaal in het oosten begint Mesopotamie
Het gebied ten oosten van de Bosporus wordt Anatolië (Klein-Azië) genoemd. Je hebt hier een duidelijk overzicht van de verschillende regio's in Klein Azië.
Plateau in Centraal Anatolie
Deze stenen leeuw kom je tegen in Amfipolis. Paulus heeft dit beeld ook gezien toen hij op weg was naar Tessalonica
Er wonen veel herders op het platteland
Trots laat een Turkse vrouw het kleed zien dat zij heeft gemaakt.
De zeven gemeenten die in Openbaring 2 en 3 genoemd worden, zijn Klein-Aziatische gemeenten. De ruïnes van de plaatsen waar die gemeenten zich bevonden liggen ten oosten van de Bosporus in het tegenwoordige Turkije.
Dit gebied wordt ook wel Anatolië genoemd.
De apostel Paulus heeft zeer veel gereisd in Anatolië. Nu moeten we niet vergeten dat de samenleving die Paulus op zijn zendingsreizen in dit gebied aantrof, meestal het stempel droeg van de Grieks-Romeinse beschaving.
In sommige streken die dieper het binnenland in lagen dan de plaatsen aan de kust, was dit niet het geval. Het is niet zo gemakkelijk ons een beeld te vormen van de godsdienstige belevingswereld van de bewoners van Klein-Azië vóór de komst van de Grieks-Romeinse cultuur.
Dat komt omdat allerlei plaatselijke goden vergriekst werden in de tijd van het Hellenisme, waarin de toenmalige Westerse cultuur zo sterk beïnvloed werd door die van het Oosten.
Allerlei oosterse elementen werden in de smeltkroes van het Hellenisme opgenomen in nieuwe voorstellingsvormen van de goden.
Het bekendste voorbeeld daarvan vind ik nog steeds Artemis de stadsgodin van Efeze.
Ze droeg wel een Griekse naam, maar de gehele cultus rond deze godin herinnerde toch wel sterk aan de oude Frygische moedergodin Cybele. [1]
De zuiver Griekse godin Artemis was een lieflijke, gracieuze godin van de jacht.
De Frygische Cybele daarentegen leek helemaal niet op de Griekse Artemis, maar had veel meer weg van de Efezische Artemis.
De Romeinen moesten trouwens ook niets hebben van de orgiastische cultus van de Frygische godin. Ze waren daar veel te nuchter voor.
Bijgeloof
Behalve het geloof in de Klein-Aziatische moedergodin, was in Klein-Azië het bijgeloof zeer sterk verbreid.
De oorspronkelijke bevolking geloofde in het bestaan van allerlei geesten en demonen die het leven op aarde zouden beïnvloeden.
Demonen
De bewoners waren in de ban van de angst voor de daimonia, de geestelijke krachten die hun leven zouden beheersen. Vooral in Frygië was dit bijgeloof zeer sterk en in de brieven van Paulus aan de gemeenten te Efeze en Colosse worden we daaraan wellicht nog herinnerd. [2]
Paulus schrijft: mensen, welke machten, krachten overheden heerschappijen er ook mogen zijn, Christus staat erboven.
Hij doet geen uitspraak over de vraag of die machten ook werkelijk bestaan.
Het bijgeloof werd nog gevoed doordat uit allerlei onderaardse spleten en kloven in Anatolië zwaveldampen omhoog stegen. In die spleten zouden de daimonia wonen.
Magie en toverij
In die wereld waarin de angst voor geesten en demonen zo'n grote rol speelde, was er natuurlijk ook sprake van magie.
Er was in het oude Oosten geen land waar de magie zo'n dominante rol speelde als Egypte. Heel de religie werd magisch geduid en gevuld.
Maar ook in Klein-Azië was de invloed van magische praktijken groot.
Farmacon
Men heeft in Klein-Azië veel toverpapyri gevonden, die ons laten zien, dat bijvoorbeeld in urine en speeksel volgens velen toverkracht aanwezig was. Toverij kwam heel vaak voor. Magie werd dikwijls gebruikt om ziekten te weren.
Het Griekse woord farmakon komt ook in het Nieuwe Testament voor en betekent daar doorgaans tovermiddel. Het werken met farmaka (tovermiddelen) noemt de apostel werken van het vlees. [3] Maar omdat men die tovermiddelen gebruikte om mensen te genezen, kreeg het woord farmakon ook de betekenis van geneesmiddel.
We kunnen daarbij denken aan ons woord farmacie.
Paulus is op zijn reizen telkens in aanraking gekomen met de praktijken van geestenbezweerders en exorcisten. Heel bekend is het optreden van de zeven zonen van Scaeva. Zij maakten een magisch gebruik van Jezus' naam. Ik bezweer u bij de naam van Jezus die Paulus predikt. [4]
Nu zijn er allerlei toverboeken gevonden en midden tussen de namen van heidense goden treffen we soms ook namen van Jezus en Jehova aan. De heidenen stelden deze namen dus op één lijn met de namen van heidense goden. Magie en vertrouwen op God sluiten elkaar echter uit.