- Kaalkop, ga op
- Kades
- Kades Barnea
- Kafararnaum Religieus
- Kafarnaum woonplaats van Jezus
- Kafarnaum bij nacht
- Kafarnuam vervolg
- Kain en Abel
- Kana / Bruidegom
- Kana / Bruiloft
- Kana / Topografie
- Kanaan
- Kanaan / Verovering
- Kariot / Judas
- Karkemis
- Karmel
- Keila (twee messiassen)
- Keila (urim en tummim)
- Kerk en kerknamen
- Kerkverdwijning (1)
- Kerkverdwijning (2)
- Khirbet Qeivafa (2)
- Khirbet Qeiyafa (1)
- Khirbet Qeiyafa (3)
- Kidrondal
- Kinderen
- Kinderoffers/Tofel
- Kirjat Jearim
- Klaagmuur
- Klaagmuur/Vrouwen
- Klein-Azie
- Klooster Mar Saba
- Knekelkist / Jakobus
- Knekelkist /Jezus' broer
- Kolenvuurtje
- Kolosse.
- Koning zonder erewacht
- Koningen
- Koningen Israel Egypte
- Koninkrijk der hemelen
- Koninkrijk Gods (1)
- Konkrijk Gods (2)
- Konya
- Koolstofdatering -
- Koperen Slang
- Koperen Slang vernietigd
- Korenveld / HEER sabbat
- Korinte A
- Korinte B
- Korinte / Doorn in vlees
- Korinte / Schijnapostelen
- Korinte / Seksueel
- Korinte/Kenchreeeen
- Kos
- Kosmische Christus (1)
- Kosmische Christus (2)
- Kosmische Christus (3)
- Kosmos (1)
- Kosmos (2)
- Kosmos / riskant
- Kreta
- Kreta (Goede Rede)
- Kruis als schandpaal
- Kruis/Volbracht
- Kruiswoorden Jezus
- Kussen
- Kyrie Eleison (1)
- Kyrie Eleison (2)
- Kyrie Eleison (3)
- Kyrie Eleison (4)
- KyrieEleison (5)
Koningen
Koningen van Israël/Egypte
Aboe Simbel.De farao's lieten zich als een god vereren Eengigantisch groot beeld van hem zien we op de Aboe Simbel, in Egypte. De farao had een absolute macht. Wij hebben een constitionele monarchie en de koning regeert vij de gratie Gods De troonsbestijging van de farao was als de opgang gvan de zon.
Nu we straks Koningsfeest vieren heeft het zin eens over andere koningen na te denken. Er is een heel groot verschil tussen de geschiedschrijving over de koningen van Egypte en die van de koningen van Israël. Op alle zuilen, sarcofagen en op vele papyri worden de Farao’s bewierookt en gehuldigd als heilbrengers. Zie ook Farao’s .De koning van Egypte was het levende beeld van de godheid.Dat komt nergens duidelijker uit dan in de naam van Toetanchamon.
Toetanchamon
Toet= beeld. Anch= levend en Amon = die nieuwe koning van Egypte die in Thebe woonde. Toetanchamon betekent dus het levende beeld van Amon . Voor christenenis Christus het levende beeld van God, onze hemelse Vader. “Leert van mij dat ik zachtmoedig ben en nederig van hart”.Zo is namelijk God ook. Goede god De koning van Egypte werd aangesproken met de woorden ’goede god’, een gewoonte die later de Romeinse keizers van de Farao’s hebben overgenomen.De Farao werd beschouwd als een god. In de grote tempel van Ramses II in Aboe Simbel, in het uiterste zuiden van Egypte bij de grens van de Soedan, zie je hem dan ook broederlijk naast de drie hoofdgoden zitten in het Heilige der heiligen Hij is dus de vierde god.De koning was een manifestatie van de zonnegod.
Zonnegod
De troonsbestijging van de Farao werd dan ook vergeleken met het opgaan van de zon. De tempel van Aboe Simbel was zo gebouwd, dat de eerste stralen van zon op de dag van zijn troonsbestijging het beeld van de Farao beschenen.
Ook Hogepriester
De Farao was niet alleen koning, maar ook hogepriester.Hij kreeg een luipaardvel om en werd gereinigd met anch-tekens Op afbeeldingen zien we dat het net is alsof twee goden een kruik met water over hem uitgieten. Maar het vreemde is, dat, als je goed toekijkt, het helemaal geen watergolfjes zijn, maar allemaal levenstekens, die in een grote boog vanuit een kruik over de koning worden uitgestort. Die levenstekens waren anch-tekens
Anchtekens
Reinigen is dus geen afspoelen, maar opladen met levenskracht Hier hebben we dus de magie die in de religie van het oude Egypte een dominerende rol speelde, als het medium van de zelfverlossing. Elk spoor van profetische kritiek ontbreekt.In de geschiedenisbeschrijving van de koningen van Israël lezen we telkens dat zij kwaad deden in de ogen des Heren. In de naaste omgeving van de koning kwam je altijd een profeet tegen om hem te wijzen op de aard van zijn koningschap,Hij moest een koning van vrede en vriendschap zijjn. Zijn rijk mocht geen rijk van macht en geweld zijn maar van liefde, vrede en gerechtigheid.