- Kaalkop, ga op
- Kades
- Kades Barnea
- Kafararnaum Religieus
- Kafarnaum woonplaats van Jezus
- Kafarnaum bij nacht
- Kafarnuam vervolg
- Kain en Abel
- Kana / Bruidegom
- Kana / Bruiloft
- Kana / Topografie
- Kanaan
- Kanaan / Verovering
- Kariot / Judas
- Karkemis
- Karmel
- Keila (twee messiassen)
- Keila (urim en tummim)
- Kerk en kerknamen
- Kerkverdwijning (1)
- Kerkverdwijning (2)
- Khirbet Qeivafa (2)
- Khirbet Qeiyafa (1)
- Khirbet Qeiyafa (3)
- Kidrondal
- Kinderen
- Kinderoffers/Tofel
- Kirjat Jearim
- Klaagmuur
- Klaagmuur/Vrouwen
- Klein-Azie
- Klooster Mar Saba
- Knekelkist / Jakobus
- Knekelkist /Jezus' broer
- Kolenvuurtje
- Kolosse.
- Koning zonder erewacht
- Koningen
- Koningen Israel Egypte
- Koninkrijk der hemelen
- Koninkrijk Gods (1)
- Konkrijk Gods (2)
- Konya
- Koolstofdatering -
- Koperen Slang
- Koperen Slang vernietigd
- Korenveld / HEER sabbat
- Korinte A
- Korinte B
- Korinte / Doorn in vlees
- Korinte / Schijnapostelen
- Korinte / Seksueel
- Korinte/Kenchreeeen
- Kos
- Kosmische Christus (1)
- Kosmische Christus (2)
- Kosmische Christus (3)
- Kosmos (1)
- Kosmos (2)
- Kosmos / riskant
- Kreta
- Kreta (Goede Rede)
- Kruis als schandpaal
- Kruis/Volbracht
- Kruiswoorden Jezus
- Kussen
- Kyrie Eleison (1)
- Kyrie Eleison (2)
- Kyrie Eleison (3)
- Kyrie Eleison (4)
- KyrieEleison (5)
Korinte/Kenchreeen
Boven op de Akrokorintos bevond zich de tempel van Afrodite die veel kaalgeschoren meisjes in dienst had
voor de scheepslui die vanuit Lechaion en Kenchreeen de stad bezochten
Hier lag de doolkos sleepbaan waarover de schepen getrokken werden van Lechaion naar Kenchreeen, de westelijk en de oostelijke haven van Korinte
Nu is er het Korintisch kanaal dat de Aegeische Zee met de Korintische golf verbindt
Febe diacones
Ik beveel onze zuster Febe bij u aan, die in dienst staat van de gemeente in Kenchreeën (Rom.16:1)
Vanuit Kenchreeën, de oostelijke havenstad van Korinte, trok Paulus met Priscilla en Aquila naar Syrië (Hand. 18:18) Hier in Kenchreeën had Paulus zijn hoofd laten kaalscheren, omdat hij aan een gelofte gebonden was. De Romeinen hadden meestal geen baard.Hier, in Kenchreeën, was Febe in dienst van de gemeente.Ze had een ‘bediening’.'
Postbode
Vanuit deze plaats heeft zij de brief van de apostel Paulus aan de Romeinen naar Rome gebracht (Rom. 16:1)..Ze stond in dienst van de gemeente.In de NBG -vertaling lezen we het woord ‘diakones’. Had zij soms een functie die wij diaken noemen? Zij zal inderdaad ook voor de armen veel gedaan hebben.Er staat in de grondtekst, dat in dienst (diakonia)van de gemeente was.
Helpen slaven was minderwaardig
Voor de Grieken telden slechts eer en roem en schoonheid. Kenchreeën was een stad zonder enig mededogen voor slaven, armen, zieken en gehandicapten.Van hieruit werden vele slaven vervoerd naar Side de grootste slavenmarkt in het oosten, nu een schitterende badplaats! Toch was Febe niet een diaken zoals wij die nu kennen.
Diaconia
Misschien kunnen we beter zeggen: ze had een ‘bediening’, een diakonia.Ze was een andere diakonos dan de diaken die de roomskatholieke kerk en die de protestantse kerken kennen. In de rooms-katholieke kerk is een daken een hulp van de bisschop bij doop en avondmaal. Het taalveld diakonia, - dienen - had in de oudheid een heel andere sociale klank dan vandaag.’Dienen’wordt in de antieke wereld gebruikt voor alle activiteiten die passen bij goed gastheer- en gastvrouwschap.Dienen
Dienen aan tafel
was allereerst ‘dienen aan tafel’, ‘bedienen’ Sommigen spreken van ‘de bediening”die iemand heeft gekregen.Zo komt dit woord ook voor in Joh. 2 Maria zegt daar tot de diakenen,(de bedienden): doe maar wat Hij zegt.Diaconia heeft niets te maken met een ondergeschikte positie.Diaconia bevat allerlei vormen van dienstverlening en bemiddeling. De overheersende betekenis is die van gezonden zijn. Paulus kan zijn apostolische taak ook aanduiden als ‘diakonia’. Het woord heeft stellig iets ambtelijks. En daarop sluit de katholieke traditie aan.Beide elementen zullen we moeten vasthouden:Fobe had een’bediening’, een pastorale zorg en zij was ook betrokken bij de hulpverlening. En een aspect van deze hulpverlening was ook de koeriersdienst van het brengen van de brief van Paulus aan de gemeente in Rome, die wij nu kennen als de brief aan de Romeinen.