- Kaalkop, ga op
- Kades
- Kades Barnea
- Kafararnaum Religieus
- Kafarnaum woonplaats van Jezus
- Kafarnaum bij nacht
- Kafarnuam vervolg
- Kain en Abel
- Kana / Bruidegom
- Kana / Bruiloft
- Kana / Topografie
- Kanaan
- Kanaan / Verovering
- Kariot / Judas
- Karkemis
- Karmel
- Keila (twee messiassen)
- Keila (urim en tummim)
- Kerk en kerknamen
- Kerkverdwijning (1)
- Kerkverdwijning (2)
- Khirbet Qeivafa (2)
- Khirbet Qeiyafa (1)
- Khirbet Qeiyafa (3)
- Kidrondal
- Kinderen
- Kinderoffers/Tofel
- Kirjat Jearim
- Klaagmuur
- Klaagmuur/Vrouwen
- Klein-Azie
- Klooster Mar Saba
- Knekelkist / Jakobus
- Knekelkist /Jezus' broer
- Kolenvuurtje
- Kolosse.
- Koning zonder erewacht
- Koningen
- Koningen Israel Egypte
- Koninkrijk der hemelen
- Koninkrijk Gods (1)
- Konkrijk Gods (2)
- Konya
- Koolstofdatering -
- Koperen Slang
- Koperen Slang vernietigd
- Korenveld / HEER sabbat
- Korinte A
- Korinte B
- Korinte / Doorn in vlees
- Korinte / Schijnapostelen
- Korinte / Seksueel
- Korinte/Kenchreeeen
- Kos
- Kosmische Christus (1)
- Kosmische Christus (2)
- Kosmische Christus (3)
- Kosmos (1)
- Kosmos (2)
- Kosmos / riskant
- Kreta
- Kreta (Goede Rede)
- Kruis als schandpaal
- Kruis/Volbracht
- Kruiswoorden Jezus
- Kussen
- Kyrie Eleison (1)
- Kyrie Eleison (2)
- Kyrie Eleison (3)
- Kyrie Eleison (4)
- KyrieEleison (5)
Khirbet Qeivafa (3)
Khirbet Qeivafa (3)
Potscherf ontcijferd
De onlangs gevonden potscherf uit de tijd van koning David bewijst dat in die tijd, zo’n 3000 jaar geleden ook mensen buiten Jeruzalem al Hebreeuws schreven en lazen. De tekst van de potscherf is als het ware direct uit de Bijbel weggelopen, terwijl de Bijbel nog niet geschreven was. Ook toont het een samenvatting van het geloofsleven, zoals kinderen in die dagen werd onderwezen.
Elahdal
Terebintendal waar David tegen Goliat vocht
Dr.W.M. de Bruin schreef hierover in Confessioneel. “De samenvatting maakt op mij grote indruk:……’U zult dit niet doen, maar de Heer dienen Doe recht aan de slaaf en de weduweDoe recht aan de wees en de vreemdelingNeem het op voor het kindNeem het op voor de arme en de weduweHerstel de arme in de hand van de koningBescherm de arme en de slaaf, ondersteun de vreemdeling”Het begin van de tekst wijst kennelijk terug naar een verloren gegaan gedeelte waarin onrecht werd benoemd en verboden. Daartegenover staat de oproep om de HEER te dienen. Waarin blijkt deze dienst aan de Heer? Dan volgen zinnen die sterk doen denken aan Leviticus 19: 9-16.Ook daar wordt duidelijk dat de dienst aan God handen en voeten krijgtin de dienst aan de verarmde naaste: niet afpersen, eerlijk rechtspreken, beschermen. Hoe wezenlijk dit alles tot Israëls geloof behoorde, blijkt wel uit de profielschets van de koning in Psalm 72!