- Kaalkop, ga op
- Kades
- Kades Barnea
- Kafararnaum Religieus
- Kafarnaum woonplaats van Jezus
- Kafarnaum bij nacht
- Kafarnuam vervolg
- Kain en Abel
- Kana / Bruidegom
- Kana / Bruiloft
- Kana / Topografie
- Kanaan
- Kanaan / Verovering
- Kariot / Judas
- Karkemis
- Karmel
- Keila (twee messiassen)
- Keila (urim en tummim)
- Kerk en kerknamen
- Kerkverdwijning (1)
- Kerkverdwijning (2)
- Khirbet Qeivafa (2)
- Khirbet Qeiyafa (1)
- Khirbet Qeiyafa (3)
- Kidrondal
- Kinderen
- Kinderoffers/Tofel
- Kirjat Jearim
- Klaagmuur
- Klaagmuur/Vrouwen
- Klein-Azie
- Klooster Mar Saba
- Knekelkist / Jakobus
- Knekelkist /Jezus' broer
- Kolenvuurtje
- Kolosse.
- Koning zonder erewacht
- Koningen
- Koningen Israel Egypte
- Koninkrijk der hemelen
- Koninkrijk Gods (1)
- Konkrijk Gods (2)
- Konya
- Koolstofdatering -
- Koperen Slang
- Koperen Slang vernietigd
- Korenveld / HEER sabbat
- Korinte A
- Korinte B
- Korinte / Doorn in vlees
- Korinte / Schijnapostelen
- Korinte / Seksueel
- Korinte/Kenchreeeen
- Kos
- Kosmische Christus (1)
- Kosmische Christus (2)
- Kosmische Christus (3)
- Kosmos (1)
- Kosmos (2)
- Kosmos / riskant
- Kreta
- Kreta (Goede Rede)
- Kruis als schandpaal
- Kruis/Volbracht
- Kruiswoorden Jezus
- Kussen
- Kyrie Eleison (1)
- Kyrie Eleison (2)
- Kyrie Eleison (3)
- Kyrie Eleison (4)
- KyrieEleison (5)
Koninkrijk Gods (2)
Wat is nu specifiek voor de komst vanhet koninkrijk der hemelen?
Het koninkrijk is nabijgekomen’ roept Johannes bij de Jordaan als hj Jezus ziet komen. Wat betekent dit?.jpg'>
Farizeeen kwamen zelfverzekerd.
Doop van Jezus. Hij is solidair. Dus niet de doop door Jezus
Johannes de Doper redikend bij de Jordaan
De Farrieeen kwamen ook Zij zouden zeker op de eerste rij zitten als de Messias komt Adderengebroed zei Jezus Slangetuig. Hoe durven jullie. Dacht en jullie werklijk dat jullie het komjende gericht kunt ontgaan?
Ik vind het zo opmerkelijk dat de komst van dit koninkrijk zo veelzijdig en veeeelkleurig door Jezus wordt getekend. De komst van het koninkrijk der hemelen (of Rijk Gods)is theocentrisch, dynamisch, persoonlijk ,en ook tegenwoordig en toekomstig.
1) Made in heaven
Het is niet het resultaat van menselijke inspanning. We kunnen dit rijk niet zelf bouwen of fabriceren. Het gaat dus oj de oorsprong van dit Rijk.Het komt van God, van de Geest van God Koninkrijk der hemelen.
2) Dit koninkrijk is veelzijdig
In het begrip “koninkrijk Gpds ”wordt alles wat Jezus geleerd heeft geconcentreerd. Het is daarom een veelzijdig begrip. Jezus weet zoveel over dit Koninkrijk omdat hij zelf de koning is van dit rijk is .Jezus vertelt in zijn gelijkenissen over dit Koninkrijk van alles met beelden ontleend aan het boerenland van Galilea. Uit die gelijkenissen kun je opmaken dat Hij intensmeeleefde met de boeren. De joden kennen deze term (Koninkrijk Gods) niet. Het is dus uniek voor Jezus. In deze uitdrukking staat God centraal. Niet de volksgedachte staat in het middelpunt van Jezus’ prediking,maar de godsgedachte!
3) Dit rijk komt nader bij
Er opent zich een wijde horizont’ Een groots perspectief. Het begrip Koninkrijk is wijder dan het woord verbond. Het is universeler. Het koninkrijk kan daarom dienen als een overture van het Nieuwe Testament Het heeft ook een persoonlijk accentl In het koninkrijk van God gaat het om het koningschap van Chrisuts
4)Het koninkrijk is dynamisch.
De komst van Gods koninkrijk moeten we niet zien als een bovennatuurlijk, onpersoonlijk gebeuren, nee, God Zelf komt hierin ons tegemoet. Laten we niet bvergeten dat het Griekse woord basileia niet allen koninkrijk betekent, maar ook koningschap. De bede uit het Onze Vader Uw koninkrijk kome, kunnengwe ook vertalen met’ Uw koninschap kome’
5)Messiaanse toekomst
De verwachte toekomst hangt nauw samen met de Gestalte van een figuur die namens God zal optreden. Hij wordt in het Oude Testament genoemd een vredekoning, wonderlijke raadsman een profeet, prieter en koning.De contouren van deze gestalte worden al zichtbaar.Hij zal Ha Masjiach zijn.De messias, in de wereldtaal vzan dit het Grieks wprdt Christus.
.
6)Het is op de toekomst gericht,
de meest nabije toekomst en de definitieve toekomst Dat koninkrijk is altijd komende en een keer zal de definitieve komt plaatsvinden aan de randen der geschienis
Genoemde nabijheiduitspraak wordt het voorlopige en definitieve nog onderscheiden. Het karakter van profetische toekomstvoorzeggingen is iets anders dan een journaal van gedetailleerde toezeggingen. Ook de toekomst komt in zicht. De functie van de profetie bestaat niet in gedetailleerde projectie van de toekomst .Profetie berust niet op een gedeeltelijke overdracht van Gods alwetendheid.
7 Ook voltooid tegegenwoordige tijd
Jezus herhaalt de woorden van Johannes de Doper:Het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen, Maar dan is er nog geen sprake van dat het al gekomen is, Jezus gaat nog een stapje verder en Hij voegt er aan toe: De tijd is vervuld(Marc. 1:15) (de Nieuwe Vertaling heeft het koninkrijk Gods is aangebroken )Dat is méér dan:het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen,. Jezus zegt :De tijd is vervuld. Dat zei Hij ook toen Hij in de synagoge te werd uitgenodigd voor de schriftlezing en toen Hij uit Jesaja 53 las. De straf die ons de vrede aanbrengt was op Hm en door zijn striemen is ons genezing geowrden.Het koninkrijk is gekomen en wel in mij. Dat is dus meer dan de prediking van Johannes de Doper! Jezus betrekt de woordn van Johannes concreet enexistentieel op zichzelf