- EBED JHWH (1)
- Ebed JHWH (2)
- Ebed JHWH (3)
- Ebed JhwH (4)
- Ebed JHWH (5)
- Eben Haëzer
- Edessa
- Edom
- Eenheid Rom. Rijk
- Eenzame plaats 1 / Waar
- Eenzame plaats 2 / Wat
- Eenzame plaats 3 / Wie
- Eerstelingen
- Eeuwig leven
- Eeuwig leven (vervolg)
- Eeuwig Woord
- Eeuwigheidsbesef (1)
- Eeuwigheidszondag
- Efeze /Johannes
- Efeze A Romeinse
- Efeze B Byzantijnse
- Efeze C Paulus afscheid
- Efeze D Paulus preek
- Efeze / Maria
- Efeze / Mariahuisje
- Efezische Artemis
- Effen grond
- Efod Urim en Tummim
- Efraim-stad
- Efrata
- EGYPTE OVERZICHT
- Egypte/Dodenrijk
- Egypte/Farao/Bijbel
- Egypte/Farao/Echnaton
- Egypte/Faraos
- Egypte/Goden
- Egypte/Graven
- Egypte/Hettieten
- Egypte/Horemheb
- Egypte/Kopt/Theologie
- Egypte/Koptische kerk
- Egypte/Mozes
- Egypte/Platteland
- Egypte/Tempels
- Egypte/Vlucht/Jozef
- Egyptische ballingen 1
- Egyptische ballingen 2
- Egyptische religie
- Eilat
- Ein Karem
- Eindgericht (1)
- Eindtijddenken 2012
- El Amarna
- Elam
- Emmaus
- Endor / Oude Testament
- Endor/dodencultus
- Engedi
- Enon
- Erfdeel
- Esfahan
- Eskol
- Ethiopie / Apartheid
- Ethiopie / Bijbels land
- Ethiopie / Geografie
- Eufraat/Beenderendal
- Eufraat/Irrigatie
- Eufraat/Kabood
- Eufraat/Roepingsvisioen
- Europa
- Evangelie en Wederkomst
- Evangelien
- Evangelien / Overzicht
- Evangtelie provoceert
- Exodus
Eenzame plaats 3 / Wie
Luchtfoto van het meer
Kafarnaum, waar Jezus het synagogeschooltje bezocht en opgroeide
Als je uit Nazaret kwam en afdaalde naar het meer zag je het meer al in de verte liggen.
Ook Johannes beschrijft het wonder van de broodvermenigvuldiging op die afgelegen plek bij Betsaïda. Maar hij doet dit als inleiding op een rede van Jezus over het levende Brood in de synagoge te Kafarnaüm.
Natuurlijk weet hij hoe de andere evangelisten jaren geleden daarover hebben geschreven. Hij gebruikt andere formuleringen en hij vult vaak aan wat de andere evangelisten niet wisten of konden weten. Hij verbindt de ’broodrede’ van Jezus met het verhaal van de broodvermenigvuldiging.In Johannes 6:16 e.v. gaat het over dezelfde gebeurtenis als die Matteüs en Marcus beschrijven. Maar het vierde evangelie geeft geen beschrijving van de ‘storm op het meer’ of van “Jezus gaande over het meer” als een zelfstandig gegeven zoals Matteüs en Marcus doen. Dat laat Johannes rusten. Johannes beschrijft in Joh. 6: 16 hoe men bezig is met de oversteek van de ene baai naar de andere. Van de baai van Betsaïda naar die van Kafarnaüm. Die beide baaien liggen op de noordelijke oever. Op het kaartje kun je die plaatsen goed zien liggen. Als je aan de oever van Betsaïda staat, lijkt het alsof Kafarnaüm aan de overkant van het meer ligt.