- EBED JHWH (1)
- Ebed JHWH (2)
- Ebed JHWH (3)
- Ebed JhwH (4)
- Ebed JHWH (5)
- Eben Haëzer
- Edessa
- Edom
- Eenheid Rom. Rijk
- Eenzame plaats 1 / Waar
- Eenzame plaats 2 / Wat
- Eenzame plaats 3 / Wie
- Eerstelingen
- Eeuwig leven
- Eeuwig leven (vervolg)
- Eeuwig Woord
- Eeuwigheidsbesef (1)
- Eeuwigheidszondag
- Efeze /Johannes
- Efeze A Romeinse
- Efeze B Byzantijnse
- Efeze C Paulus afscheid
- Efeze D Paulus preek
- Efeze / Maria
- Efeze / Mariahuisje
- Efezische Artemis
- Effen grond
- Efod Urim en Tummim
- Efraim-stad
- Efrata
- EGYPTE OVERZICHT
- Egypte/Dodenrijk
- Egypte/Farao/Bijbel
- Egypte/Farao/Echnaton
- Egypte/Faraos
- Egypte/Goden
- Egypte/Graven
- Egypte/Hettieten
- Egypte/Horemheb
- Egypte/Kopt/Theologie
- Egypte/Koptische kerk
- Egypte/Mozes
- Egypte/Platteland
- Egypte/Tempels
- Egypte/Vlucht/Jozef
- Egyptische ballingen 1
- Egyptische ballingen 2
- Egyptische religie
- Eilat
- Ein Karem
- Eindgericht (1)
- Eindtijddenken 2012
- El Amarna
- Elam
- Emmaus
- Endor / Oude Testament
- Endor/dodencultus
- Engedi
- Enon
- Erfdeel
- Esfahan
- Eskol
- Ethiopie / Apartheid
- Ethiopie / Bijbels land
- Ethiopie / Geografie
- Eufraat/Beenderendal
- Eufraat/Irrigatie
- Eufraat/Kabood
- Eufraat/Roepingsvisioen
- Europa
- Evangelie en Wederkomst
- Evangelien
- Evangelien / Overzicht
- Evangtelie provoceert
- Exodus
Eeuwigheidszondag
Laatste zondag
De laatste zondagen in november, voordat de blijde adventstijd
aanbreekt, heten de zondagen van de voleinding. We denken dan niet
aan zoiets als "afronding", maar, veel meer toekomstgericht, aan de
voltooiing van al Gods plannen - met onze wereld, met ons eigen leven.
Met Advent begint het nieuwe kerkelijk jaar. De zondag vóór Advent,
de laatste zondag van het kerkelijk jaar, wordt ook wel zondag van de
voleinding of eeuwigheidszondag of
dodenzondag genoemd. Dodenzondag is deoudste benaming van deze zondag. Het eigen
karakter van deze zondag is ontstaan in 1816,
toen koning Frederik Willem III van Pruisen
bepaalde dat die laatste zondag een
"algemeen christelijk feest ter herinnering
aan de overledenen" zou zijn. Hierbij speelde
ook de nagedachtenis aan hen die in oorlogen
waren gesneuveld, een rol. Deze dodenzondag, van oorsprong een
Tegenhanger Allerzielen
Lutherse gewoonte, werd de protestantse tegenhanger van Allerzielen,
de gedenkdag binnen de rooms-katholieke kerk van de gestorven
gelovigen (2 november). In reformatorische kringen werd de
dodenzondag op theologische gronden steeds weer afgewezen en er
werden andere namen aan gegeven, zoals Eeuwigheidszondag. Toch ishet wel de gewoonte geworden op deze zondag de mensen die in het
afgelopen jaar zijn overleden, met name te noemen en met hun
nabestaanden in het gebed te gedenken. Soms wordt dit gedaan op
Oude jaarsavond
Oudejaarsavond, waarbij dan het terugkijken op het oude jaar centraal
staat.
De naam Eeuwigheidszondag laat het meest het karakter van deze
zondag zien, beter dan "laatste zondag van het kerkelijk jaar" dit doet.
Want de tijd gaat door, het blijft altijd een voorlaatste zondag,
afgesloten wordt er niets. Het kerkelijk jaar blijft altijd rondgaan als de
wenteltrap, rondgang èn voortgang.
Rondgang en voortgang
De zondag is als een scharnier
tussen 'van Pinksteren af' en 'naar Epifanie' toe, tussen de waarheid van'Hij was er' en de waarheid van 'Hij komt er'. In de benaming
Eeuwigheidszondag klinkt de voortgang door, immers aan de
eeuwigheid is geen einde. De lezingen van de Eeuwigheidszondag
staan veelal in het teken van de toekomst van de Heer, de komst vanzijn Rijk.
Toekomst
Op de laatste zondagen van het kerkelijk jaar stelt het evangelie ons
voor de vraag die wij onszelf ook bij de jaarwisseling stellen:
waar komt het nu uiteindelijk op aan? Het evangelie spreekt daarbij in
een merkwaardige taal. Door als het ware te spreken over wat er op het
einde der tijden te gebeuren staat, roept het bij ons de vraag op wat het
uiteindelijke criterium van ons menselijk handelen is.
Dat kan onmogelijk iets anders zijn dan hetgeen waarom het van meet
af aan -van in den beginne- allemaal begonnen is. Het gaat om de
gestalte van de mens en de vraag wordt dan hoe of het gesteld is met
het menswaardig karakter van ons leven en samenleven. Hoe is het
gesteld met de kwaliteit van ons mens zijn?
Voor het ware en goede gehalte ervan mogen wij kijken naar Jezus
Christus. Hij is voor ons allen het fundament, het voorbeeld van wat
een mens is, ten einde toe. Door naar Hem te kijken en te luisteren,
zullen wij in alle verwarring, oorlog en menselijke tweedracht, de draad
vinden van waardig leven. Hij is de ware levensweg.
Onze namen staan geschreven
in de holte van uw hand
als een teken dat ons leven
in U, Heer, is ingeplant.
Steeds als Gij uw handen opent
zien uw ogen ons weer aan
en gedenkt Gij uw belofte:
een volkomen nieuw bestaan.
Laat ons in de stilte groeien
totdat op de jongste dag
onze namen open bloeien
op uw goddelijk gezag.
Dan gebeurt wat wij nu dromen
dat wij in uw louter licht
tot U nader mogen komen
aangezicht tot aangezicht.
(schrijver is mij onbekend)