- EBED JHWH (1)
- Ebed JHWH (2)
- Ebed JHWH (3)
- Ebed JhwH (4)
- Ebed JHWH (5)
- Eben Haëzer
- Edessa
- Edom
- Eenheid Rom. Rijk
- Eenzame plaats 1 / Waar
- Eenzame plaats 2 / Wat
- Eenzame plaats 3 / Wie
- Eerstelingen
- Eeuwig leven
- Eeuwig leven (vervolg)
- Eeuwig Woord
- Eeuwigheidsbesef (1)
- Eeuwigheidszondag
- Efeze /Johannes
- Efeze A Romeinse
- Efeze B Byzantijnse
- Efeze C Paulus afscheid
- Efeze D Paulus preek
- Efeze / Maria
- Efeze / Mariahuisje
- Efezische Artemis
- Effen grond
- Efod Urim en Tummim
- Efraim-stad
- Efrata
- EGYPTE OVERZICHT
- Egypte/Dodenrijk
- Egypte/Farao/Bijbel
- Egypte/Farao/Echnaton
- Egypte/Faraos
- Egypte/Goden
- Egypte/Graven
- Egypte/Hettieten
- Egypte/Horemheb
- Egypte/Kopt/Theologie
- Egypte/Koptische kerk
- Egypte/Mozes
- Egypte/Platteland
- Egypte/Tempels
- Egypte/Vlucht/Jozef
- Egyptische ballingen 1
- Egyptische ballingen 2
- Egyptische religie
- Eilat
- Ein Karem
- Eindgericht (1)
- Eindtijddenken 2012
- El Amarna
- Elam
- Emmaus
- Endor / Oude Testament
- Endor/dodencultus
- Engedi
- Enon
- Erfdeel
- Esfahan
- Eskol
- Ethiopie / Apartheid
- Ethiopie / Bijbels land
- Ethiopie / Geografie
- Eufraat/Beenderendal
- Eufraat/Irrigatie
- Eufraat/Kabood
- Eufraat/Roepingsvisioen
- Europa
- Evangelie en Wederkomst
- Evangelien
- Evangelien / Overzicht
- Evangtelie provoceert
- Exodus
Eeuwig Woord
Eeuwig Woord
#1.jpg'>
De eindopenbaring van Christus is duizelingwekkend
Er is bij God een eeuwig Woord, dat vlees geworden is in Jezus Christus. Vlees is een aanduiding van de mens in zijn vergankelijkheid en afhankelijkheid. Gods openbaring geschiedt in de tijd en moet vanuit de tijd worden begrepen. Ze is niet tijdloos. Daarom is de Bijbel ook zo’n
moeilijk boek. Jezus was een jood, maar als je de openbaring van Christus als het eeuwig Woord uitsluitend vanuit het Jodendom zou interpreteren, valt de prediking van de apostelen weg. Dan zou Hij niet meer kunnen zijn dan een profeet als Mohammed was., Maar je mag ook in die openbaring niet de invloed van het hellenisme of Griekse filosofie uitsluiten.
Logos
Het eeuwige Woord maakt ook daarvan gebruik. Als de apostolische ppredikig omtrent Jezus hellenistische trekken vertoont (en dat is zeker zo),als het kerkelijke spreken onder invloed is geweest van de Griekse filosofie van ,(en dat is zeker het geval), dan is dat nog geen reden om daar afstand van te nemen! Gopds openbaring geschiedt in de tijd en maakt gebruik vande taal en voorstellingen van een bepaalde tijd. In den beginne was het Woord en het Woord was God. Dat is geen trijdsaanduiding in Joh. 1:1 maar betekent: In beginsel, in principe was het Woord het Woord van God De openbaring maakt gebruik van het Griekse woord Logos..Gods openbaring is historisch. De slang was vroeger symbool van demonische machten, In Gods openbaring wordt dit overgenomen. De slang heeft gesproken en spreekt telkens weer. Dat lezen en horen we toch nog elke dag.
Openbaring is historisch
Gods openbaring komt niet uit de lucht vallen maar is historisch. Gods openbaring geschiedt ‘ergens’ en op een bepaald moment in de tijd. Daarom kunnen we spreken en schrijven over Bijbelse plaatsen. . Hoe heel anders is de oorsprong van de Koran. Dat is een ‘vóórgegeven’ boek. Die komt uit de lucht vallen,regelrecht van Allah vandaan en is niet ontstaan op een bepaalde plaats en in een bepaalde tijd
Eindopenbaring
De eindopenbaring van de openbaring in Christus zal veel meer inhouden dan wij ooit hebben kunnen beseffen. Zo heerlijk en zo uitbundig en zo alles ,omvattend!! Die eindopenbaring is de staat der verlossing. De openbaring van de staat der verlossing zal die van de vezoening – waarin we nu nog steeds leven- overtreffen. Dat zal de hoogste vorm van openbaring zijn. Het centrum van Gods geschiedenis de openbaring in Christus.
Persoon en werkEr is een continuïteit tussen de predikende Jezus en de gepredikte Christus Die loopt over Pasen. Paulus schrijft inII Kor. 8 : 9 Christus is, hoewel hij rijk was, arm geworden omwille van ons. opdat we door zijn armoe rijk zouden worden.
Hoewel hij rijk was.
Van die rijkdom kunnen wij ons geen voorstelling maken. Hoe kan een blinde spreken van kleuren en een dove over muziek? De armoe van de Cheristus moeten we zien in tegenstelling tot zijn rijkdom bij de Vader. Een wisseling vond plaats: de Rijke werd arm, opdat wij armen rijk zouden worden. Jezus’ armoede is geen armoede in vergelijking met andere mensen, maar in vergelijking met het het rijk van licht en leven,blijdschap en heerlijkheid liefde en vrede!! In Fil 2:6 spreekt Paulus over de rijkdom van Christus Hij was in de gestalte van God en ook aan Hem gelijk Maar Hij heeft de gestalte van een slaaf aangenomen en is de mensen gelijk geworden. Zo alleen is de Heilige voor ons bereikbaar en verstaanbaar geworden.