- Aardbevingen
- Aarde /wereldbeeld
- Aarde als Medergodin
- Aarde/ Ruimteschip
- Aardrijkskundige notities
- Aarons graf
- Abba
- Abilene
- Aboe Simbel
- Abraham / Oecumene
- Abraham / Pelgrim
- Abraham / Ur
- Abraham 50 jaar
- Abrahams / offer
- Achaje
- Achordal
- Adelaar
- Adelaarsnest
- Adem van God
- Adullam
- Advent
- Aesculapium
- Afek/ Farao in Kanaan
- Afgoden gedumpt
- Afstanden Heelal
- Agape en Eros
- Agapeviering
- Ai (Et-Tell)
- Ajjalon (dal)
- Akdamar Kruiskerk
- Akeldama
- Akko
- Alexandrië
- Alfa en Omega
- Allah
- Altaar / Algemeen
- Altaren / Offerhoogten 1
- Altaren /Gedenkstenen 2
- Altaren /Kanaanieten 3
- Altaren en muziek 6
- Altaren in de kerk 5
- Altaren in Israel 4
- Amelekieten
- Amfipolis
- Amman
- Amorieten (1)
- Amorieten (2)
- Amuletten / Ketef Hinnom
- Anatolie
- Anatot
- Ankara
- Antichrist
- Antiochië ( Syrische)
- Antiochië/Pisidië
- Antiochie-Gemeente
- Antiochie/China
- Antipatris
- Apocalyps
- Apocalyps in karikartuur
- Apocrief Evangelie
- Apocrief Thomasevangelie
- Apostelconvent (1)
- Apostelconvent (2)
- Apostelconvent (3)
- Appartementen in Rome
- Aquilas werkplaats
- Arabia Petrea
- Arabie van Paulus
- Arad
- Aram
- Aramees Taal van Jezus
- Aramees / Maronieten
- Ararat
- Arimatea
- Ark Noach Slot
- Ark als talisman
- Ark van het Verbond
- Ark van Noach
- Ark van Noach (2012)
- Armageddon
- Armeens Akdabar
- Armenie
- Artemis actueel
- Asia
- Assus
- Assyrie (1) Inleiding
- Assyrie (2) Confrontatie
- Assyrie (3) Israel
- Assyrie (4)Juda
- Astarte
- Astrologie
- Athene / Akropolis
- Athene / Areopagus
- Athene / Filosofen
- Athene / Vandaag
- Atlassen van de Bijbel
- Attalia
- Avdat
Abrahams / offer
Abrahams offer Wie heeft Jacob Adriaensz. Backer (1608-1651) afgebeeld op het schilderij dat onlangs is ontdekt?
Specialisten van Oude Meesters bij het veilinghuis Christie zaten met deze vraag in hun maag. Is het Abraham? Is het Job of is het een ander? Ik neem aan dat het hier gaat om het offer van Abraham.
Niet met een mes
Opvallend is het in de eerste plaats dat de schilder niet het ogenblik heeft vastgelegd waarop Abraham zijn mes heft, zoals alle schilders in die tijd, deden, maar het ogenblik waarop het plaatsvervangende offer plaats vindt. Het is een brandoffer en het dier dat geofferd wordt is een ram. (Gen.22:13).”En Abraham ging en nam de ram en offerde hem ten brandoffer in plaats van zijn zoon”.
Dát moment is door de schilder vastgelegd. Niet de dramatische, sensationele gebeurtenis van het heffen van het mes.
De ram ligt met zijn kop naar de kijker. In de tempel had het brandofferaltaar op de vier hoeken vier hoornen. Die ontbreken hier, maar het altaar van de schilder heeft wel keurige stenen. Het altaar van Abraham zal primitiever geweest zijn.
Een ram is een mannelijk schaap en alleen de ram onder de schapen heeft horens. Van die horens werden de rambazuinen vervaardigd. De linkerhoorn kun je met enige moeite zien. Wie zijn dan de twee figuren op de achtergrond?
Isaak?
Nauwelijks te zien is een gezichtje tussen het hoofd van Abraham en de eerste figuur. Dat zal Isaak wel zijn in wiens plaats de ram werd geofferd. En dan die andere figuur die je zo duidelijk kunt zien? De schilder zal met hem de Engel des Heren op het oog gehad hebben. Het was toch de Engel des Heren die tot Abraham riep: Abraham strek uw hand niet uit naar de jongen.(Gen.22:12).Engel des HEREN
Wie is achtergrondfiguur?
Sommige kunstkenners denken dat die geheimzinnige figuur een van de knechten van Abraham voorstelt. In het Bijbelverhaal zijn de knechts achter gebleven.”Die beiden gingen tezamen. Daarom zullen we bij de figuur achter het altaar op het schilderij aan de Engel des Heren moeten denken.(Malak Jahweh,bode van de HEER)