- Aardbevingen
- Aarde /wereldbeeld
- Aarde als Medergodin
- Aarde/ Ruimteschip
- Aardrijkskundige notities
- Aarons graf
- Abba
- Abilene
- Aboe Simbel
- Abraham / Oecumene
- Abraham / Pelgrim
- Abraham / Ur
- Abraham 50 jaar
- Abrahams / offer
- Achaje
- Achordal
- Adelaar
- Adelaarsnest
- Adem van God
- Adullam
- Advent
- Aesculapium
- Afek/ Farao in Kanaan
- Afgoden gedumpt
- Afstanden Heelal
- Agape en Eros
- Agapeviering
- Ai (Et-Tell)
- Ajjalon (dal)
- Akdamar Kruiskerk
- Akeldama
- Akko
- Alexandrië
- Alfa en Omega
- Allah
- Altaar / Algemeen
- Altaren / Offerhoogten 1
- Altaren /Gedenkstenen 2
- Altaren /Kanaanieten 3
- Altaren en muziek 6
- Altaren in de kerk 5
- Altaren in Israel 4
- Amelekieten
- Amfipolis
- Amman
- Amorieten (1)
- Amorieten (2)
- Amuletten / Ketef Hinnom
- Anatolie
- Anatot
- Ankara
- Antichrist
- Antiochië ( Syrische)
- Antiochië/Pisidië
- Antiochie-Gemeente
- Antiochie/China
- Antipatris
- Apocalyps
- Apocalyps in karikartuur
- Apocrief Evangelie
- Apocrief Thomasevangelie
- Apostelconvent (1)
- Apostelconvent (2)
- Apostelconvent (3)
- Appartementen in Rome
- Aquilas werkplaats
- Arabia Petrea
- Arabie van Paulus
- Arad
- Aram
- Aramees Taal van Jezus
- Aramees / Maronieten
- Ararat
- Arimatea
- Ark Noach Slot
- Ark als talisman
- Ark van het Verbond
- Ark van Noach
- Ark van Noach (2012)
- Armageddon
- Armeens Akdabar
- Armenie
- Artemis actueel
- Asia
- Assus
- Assyrie (1) Inleiding
- Assyrie (2) Confrontatie
- Assyrie (3) Israel
- Assyrie (4)Juda
- Astarte
- Astrologie
- Athene / Akropolis
- Athene / Areopagus
- Athene / Filosofen
- Athene / Vandaag
- Atlassen van de Bijbel
- Attalia
- Avdat
Apostelconvent (1)
Ik heb me wel eens afgevraagd waarom Lucas in Hand. 15 zo uitvoerig de bijeenkomst van de apostelen heeft opgetekend.
Antiochie had een geheel andere christelijke gemeente dan die te Jeruzalem, waar christelijke ex Farizeen nog veel invloed hadden.
Wel, ik denk dat wat daar besproken en besloten is, ongelooflijk belangrijk was voor de eerste lezer van dit tweede boek van Lucas.
Weet je wie dit was? Inderdaad dat was die hoge Romeinse magistraat Theofilus.
Theofilus
Hij was al uitvoerig onderwezen in het christelijk geloof (Luc. 1: 4).
Hij was christen geworden.
Maar enkele joodse vrienden hadden tegen hem gezegd: Theofilus, als jij erbij wil horen en je wilt gered worden, dan moet jij je wel laten besnijden, hoor! Dan moet je wel de joodse wetten onderhouden.
Daarom zijn die besluiten van de eerste kerkvergadering in Jeruzalem zo belangrijk voor Theofilus, want daar zijn de christenen unaniem tot de conclusie gekomen dat die zogenoemde besnijdenis helemaal niet nodig is voor niet-joodse christenen.
Daar hangt hun redding niet van af. Weet je wat zo geweldig was op die vergadering in Jeruzalem?
Dat daar met algemene stemmen is aangenomen, dat christenen uit de volken en joden-christenen elkaar geen aanstoot mogen geven.
Beide groepen christenen leven uit dezelfde oeverloze genade van Christus. Petrus zei in Jeruzalem dat wij Joden op dezelfde wijze gered kunnen worden als de niet-joden omdat we alleen door de genade van de Heer Jezus gered kunnen worden (Hand. 15:11)
Kijk, dat moest Theoflius weten en daarom schrijft Lucas zo uitvoerig over die samenkomst in Jeruzalem.