- Aardbevingen
- Aarde /wereldbeeld
- Aarde als Medergodin
- Aarde/ Ruimteschip
- Aardrijkskundige notities
- Aarons graf
- Abba
- Abilene
- Aboe Simbel
- Abraham / Oecumene
- Abraham / Pelgrim
- Abraham / Ur
- Abraham 50 jaar
- Abrahams / offer
- Achaje
- Achordal
- Adelaar
- Adelaarsnest
- Adem van God
- Adullam
- Advent
- Aesculapium
- Afek/ Farao in Kanaan
- Afgoden gedumpt
- Afstanden Heelal
- Agape en Eros
- Agapeviering
- Ai (Et-Tell)
- Ajjalon (dal)
- Akdamar Kruiskerk
- Akeldama
- Akko
- Alexandrië
- Alfa en Omega
- Allah
- Altaar / Algemeen
- Altaren / Offerhoogten 1
- Altaren /Gedenkstenen 2
- Altaren /Kanaanieten 3
- Altaren en muziek 6
- Altaren in de kerk 5
- Altaren in Israel 4
- Amelekieten
- Amfipolis
- Amman
- Amorieten (1)
- Amorieten (2)
- Amuletten / Ketef Hinnom
- Anatolie
- Anatot
- Ankara
- Antichrist
- Antiochië ( Syrische)
- Antiochië/Pisidië
- Antiochie-Gemeente
- Antiochie/China
- Antipatris
- Apocalyps
- Apocalyps in karikartuur
- Apocrief Evangelie
- Apocrief Thomasevangelie
- Apostelconvent (1)
- Apostelconvent (2)
- Apostelconvent (3)
- Appartementen in Rome
- Aquilas werkplaats
- Arabia Petrea
- Arabie van Paulus
- Arad
- Aram
- Aramees Taal van Jezus
- Aramees / Maronieten
- Ararat
- Arimatea
- Ark Noach Slot
- Ark als talisman
- Ark van het Verbond
- Ark van Noach
- Ark van Noach (2012)
- Armageddon
- Armeens Akdabar
- Armenie
- Artemis actueel
- Asia
- Assus
- Assyrie (1) Inleiding
- Assyrie (2) Confrontatie
- Assyrie (3) Israel
- Assyrie (4)Juda
- Astarte
- Astrologie
- Athene / Akropolis
- Athene / Areopagus
- Athene / Filosofen
- Athene / Vandaag
- Atlassen van de Bijbel
- Attalia
- Avdat
Jeremia de profeet uit Anatoth.
Hier volgen de woorden van Jeremia, uit een priestergeslacht van Anatot (Jeremia 1:1)
Opgravingen van de Levietenstad Anatot, waar Jeremia vandaan kwam.
Hij leefde rond 600 v.Chr. Anatot was maar een onbeduidende plaats.
Wat een grote tegenstelling met de paleizen van de Elamieten en Babyloniérs die uit diezelfde tijd dateren!.Over hen en andere volken heeft Jeremia het oordeel van God moeten aanzeggen.Hieronder zien we een bewaard gebleven geglazuurd reliëf uit de tijd van Jeremia uit de burcht Susa.( Het Louvre te Parijs)
Reliëf uit Elam
Reconstructie van de burcht Susa van de Elamieten tegen welk volk Jeremia Gods oordeel moest doorgeven (Jeremia 49:34)
De plaats Anatot herinnert ons aan de godin Anat. De joden waren gewoon om de namen van de plaatsen die zij in Palestina aantroffen niet te veranderen. De naam Anatot is dus geen Hebreeuwse naam.
Gods Woord
Gods Woord heeft niet geklonken vanuit de paleizen van Elamieten en Babyloniërs, noch vanuit de rijke cultuur van de Griekse steden, maar uit Anatot, dat onbeduidende stadje in dat onbeduidende staatje Israël.
Jaren geleden verscheen er een kommentaar op het boek Jeremia met de veelzeggende naam “De man uit Anatoth”.
De aantrekkingskracht van het boek Jeremia ligt in het persoonlijke karakter dat het uitstraalt. De schrijver is een profeet die zich open en eerlijk uitspreekt over de ‘last’ van zijn profetenmantel. Hij moet namens God een heel onsympathieke boodschap aan het volk brengen.
Israël zal zich gewillig aan Nebukadnezar moeten onderwerpen.
Landverrader
Daarom wordt Jeremia beschouwd als een landverrader! Zie ook bij Karkemis waar de macht van Egypte voor goed gebroken werd.
Jeremia leefde omstreeks 600 jaar voor de geboorte van Christus. In diezelfde tijd bloeide de Ionische natuurfilosofie van de Griekse denkers in de Kleinaziatische kolonies ( het tegenwoordige Turkije).
Als je tegenwoordig door de ruïnes van de steden Milete en Efeze loopt, realiseer je je eigenlijk nooit, dat toen hier de Griekse filosofie bloeide, (die mede de basis heeft gelegd voor onze Westerse cultuur),er in Anatot al een profeet leefde die een totaal andere boodschap heeft uitgedragen. Goddelijke openbaring en humanistische filosofie hebben hun oorsprong in dezelfde eeuw! Maar wat een verschil in boodschap!
Existentiele vragen
Meer dan 25 eeuwen zijn voorbijgegaan en toch komen in het boek Jeremia al de existentiële vragen van de mensheid ter sprake.Wie ben ik ? Waar ga ik heen? Wat is de zin van mijn leven. Wie is God en hoe sta ik tegenover Hem?
Hoe anders is zijn verkondiging dan de boodschap van de Griekse wijsgeren uit die tijd! De profeet uit Anatot was boodschapper van Gods Woord. Hoe hij die boodschap heeft ontvangen is ons niet bekend. Was het een stem, een visioen, een droom? We weten het niet. Maar van één zaak zijn we overtuigd;
de levende God heeft door Jeremia gesproken. In het boek van de man uit Anatot hebben we niet te maken met Griekse filosofie, maar met een goddelijke openbaring.