- Gebeden
- Gedachten
- Gedrag van de mens
- Geest van God
- Geestesgaven
- Geestesziekte en geloof
- Gehandicapten
- Geloven als christen
- Geloven als kennen
- Gelukkig zijn
- Genieten moet
- Gerechtigheid
- Geref Gem.Leer
- Geref. Gemeenten
- Geref.Gem.Ontstaan
- Getallen
- Gnostiek
- Gnostiek en Jezus
- God (in one-liners)
- God bewijzen
- God spreekt (one-liners)
- God van filosofen
- God van Pascal
- Gods gezicht
- Godsbewijzen
- Godsdiensten
- Godsdienstgesprek
- Godslastering of blasfemie
- Godsnaam
- Godsverduistering
- Goede Vrijdag
- Golgota
- Grieks
- Grieks bewustzijn
Geesteszieken en hun geloofsuitingen
Isolement
Ernstig geesteszieken die lang verpleegd worden, leven in mindere of meerdere mate in een isolement.
Zij zijn ook onvrij, zijn gevangenen van zich zelf, horig aan negatieve gedachten,
Ze bevinden zich in slavernij. Een isoleercel is het ergste isolement.
Een geesteszieke leeft als een onvrije meestal in een zekere afzondering.
In de taal vind je dit terug in het Nederlandse woord ‘zonderling’
en in het Franse woord ‘aliéné’ (=geestesziek).
Zonderling
Er zitten twee aspecten aan de ‘zonderling’. Het aspect van het ‘abnormaal zijn’
Dit is ten diepste een afspraak van de meerderheid van de mensen in een bepaalde samenleving
Er zit ook het aspect in van ‘geïsoleerd zijn’.
Geloofsuitingen van geesteszieken in een langdurig isolement hebben een bepaald patroon
We kunnen deze niet be-grijpen, om-grijpen en in begrippen vastleggen
Dat blijft het grote geheim tussen de Here God en hen zelf.
Veel patiënten spreken over de Heilige Geest. Zij identificeren zich ook soms met de Geest.
Kerkgangers hadden op zondagmorgen de hulp ingeroepen van een patiënt
Daarna hadden zij hem toegezongen:’Och schonk Gij mij de hulp van uwen Geest”.
Daarom moest hij wel gaan staan om zijn dankbaarheid te tonen.
Zonde tegen Heilige Geest
Depressieve bewoners zeggen vaak dat zij de zonde tegen de Heilige Geest bedreven hebben
Anderen hebben een opgezwollen gevoel van eigenwaarde
Enkelen identificeren zich met Napoleon of met de koningin van Engeland.
Zelfverheffing noem ik dit verschijnsel. Zonder ethische beoordeling te geven
Ik neem aan dat deze twee verschijnselen te maken hebben met het geestelijk isolement van de patiënten
Twee spanningsextremen.
Elk mens leeft ten aanzien van zijn sociale contacten leeft tussen twee spanningsextremen
Het ene ogenblik is hij in de stilte van het alleenzijn.
Het andere ogenblik is hij weer opgenomen in het gegons van veelvuldige contacten
Ons leven is polair bepaald
Dit heeft m. i. te maken met de polaire bepaaldheid van heel het menselijke leven.
Ik geloof namelijk dat de kunst van het leven is een goed evenwicht te vinden.
De eerste polaire verhouding is die van communicatie-isolement
De tweede polaire verhouding is die van vrijheidgebondenheid
Binnen deze twee relaties zal de mens – gezond en ziek – altijd een evenwicht moeten vinden.
Er is een onophoudelijke fluctuatie van het ‘met zich zelf alleen zijn’ en het ’in gemeenschap zijn’
Evenwichtsconstante vinden
Daar tussen moet de mens een evenwichtsconstante vinden.
Dit evenwicht gaat verloren als de mens in een voortdurend isolement terecht komt
Als dit evenwicht in het isolement niet tot stand komt, zoekt men een andere evenwichtsconstante
Als de levensvulling door het contact met anderen verdwenen is ontstaat er een vacuüm
De medemensen zijn achter zijn horizon verdwenen
Hoe wordt zijn wereld weer bewoonbaar?
Met wie zal de geesteszieke dan beter kunnen communiceren dan met zichzelf.?
Eigen wereld
Deze mens gaat nu een eigen wereld opbouwen
Het "op- anderen-aangelegd zijn" wordt zo geperverteerd
De mens treedt nu alleen met zichzelf in affectieve relatie
Er is nu sprake van een verstoord evenwicht in de polaire verhouding isolement- communicatie.
Er is ook nog een andere polaire verhouding namelijk die van gebondenheid – vrijheid
Elke langdurig geesteszieke patiënt is een horige, een onvrije, een mens die gebonden is
Poging tot herstel
Hij zal trachten ook dit verstoorde evenwicht te herstellen.
Hoe zou hij dit beter kunnen doen dan zich te identificeren met de Geest, die waait waarheen hij wil?
In het zich identificeren met de Geest meent hij zijn verloren vrijheid terug te vinden
In 1958 heb ik een jaar lang mogen werken in het psychiatrisch ziekenhuis ‘Dennenoord’ in Zuidlaren als assistent van Ds. Kerssies.
Daar heb ik mij voorbereid op mijn doctoraal examen. Daar heb ik ontdekt dat ernstig geesteszieken die jaren
lang verpleegd worden, in mindere of meerdere mate in een isolement leven. En mijn tweede conclusie was dat zij ook on-vrij zijn, gevangenen van zich zelf, horig aan negatieve gedachten, ze leven in slavernij. Een isoleercel is het ergste isolement.
Afzondering overwonnen?
Een geesteszieke leeft als een on-vrije meestal in een zekere afzondering. In de taal vind je dit terug in het Nederlandse woord ‘zonderling’ en in het Franse woord ‘aliéné’ (geestesziek).
Er zitten twee aspecten aan de ‘zonderling’. Het aspect van het ‘abnormaal zijn’ ( wat ten diepste een afspraak is van de meerderheid van de mensen in een bepaalde samenleving) en het aspect van ‘geïsoleerd zijn’.
Ik heb de indruk gekregen dat de geloofsuitingen van geesteszieken die jaren lang in een grote isolementssituatie hebben verkeerd, een bepaald patroon hebben.
Het geloofsleven blijft voor ons een geheim.
We kunnen dit niet be-grijpen, om-grijpen en in begrippen vastleggen. De geloofsuitingen kunnen we wel rubriceren.
Heilige Geest
Ik ontdekte dat veel patiënten vaak spraken over de Heilige Geest.
Zij identificeerden zich ook soms met de Geest. Een van hen vertelde mij bijvoorbeeld, dat de kerkgangers op zondagmorgen zijn hulp hadden ingeroepen en dat zij dit daarna hem ook nog hadden toegezongen:
’Och schonk Gij mij de hulp van uwen Geest”. Daarom moest hij wel gaan staan om zijn dankbaarheid te tonen. Anderen (depressieve bewoners) zeiden mij telkens weer opnieuw dat zij de zonde tegen de Heilige Geest bedreven hadden. Zie bij Zonde tegen de Heilige Geest.
Opgezwollen gevoelens van eigenwaarde
Een ander verschijnsel dat ik aantrof was dat veel langdurig geesteszieken een opgezwollen gevoel van eigenwaarde hadden.
Sommigen identificeerden zich met Napoleon of met de koningin van Engeland of met andere beroemde mensen.
Ik noem dit fenomeen het verschijnsel van de zelfverheffing.Dit houdt geen enkele ethische beoordeling in.
Ik nam aan dat deze twee verschijnselen, namelijk het veelvuldig spreken over de Geest en de veelvuldige zelfverheffing te maken hebben met het sociale en het geestelijke isolement van de patiënten
Ik nam ook aan dat elk mens ten aanzien van zijn sociale contacten leeft tussen twee spanningsextremen.
Het ene ogenblik is hij in de stilte van het alleen-zijn. Het andere ogenblik is hij weer opgenomen in het gegons van veelkleurige en veelvuldige contacten met andere mensen.
Polaire bepaaldheid.
Dit heeft te maken met de polaire bepaaldheid van heel het menselijke leven. Ik geloof namelijk dat het leven polair bepaald is en dat de kunst van het leven is een goed evenwicht te vinden.
De eerste polaire verhouding is die van communicatie-isolement De tweede polaire verhouding is die van vrijheid-gebondenheid. Binnen deze twee relaties zal de mens mijns inziens – gezond en ziek – toch altijd een evenwicht moeten vinden.
Hoe vind je evenwichtsconstante?
De mens zal in de onophoudelijke fluctuatie van het ‘met zich zelf alleen zijn’ en het ’in gemeenschap zijn’ een evenwichtsconstante moeten vinden. Dit evenwicht gaat verloren als de mens in een voortdurmend isolement terecht komt Als dit evenwicht in het vlak van mede menselijke relaties niet tot stand kan komen door een jarenlang isolement, kun je je voorstellen dat men zal proberen ergens ander een evenwichtsconstante te vinden
Als de levensvulling door het contact met anderen verdwenen is en de geïsoleerde mens in een vacuüm is terecht gekomen, zal hij trachten dit vacuüm op te vullen en zo het evenwicht in het polaire spanningsveld willen herstellen. Hoe zal de wereld van de geïsoleerde mens, achter welks horizon de medemensen zijn verdwenen, beter bewoonbaar gemaakt kunnen worden dan door zelf de lege plaatsen weer in te nemen ?
Met wie zal de geesteszieke dan beter kunnen communiceren dan met zichzelf.?
Daar de mens, die in het isolement zichzelf genoeg is, ook weinig of geen contact met anderen heeft door het geschreven woord, zal hij in het isolement een eigen wereld gaan opbouwen .In deze wereld zal een intra-individuele gemeenschapsoefening gemakkelijk door een zekere zelfcultivering gevolgd kunnen worden.
Het op anderen aangelegd zijn wordt zo geperverteerd waardoor de mens alleen met zichzelf in affectieve relatie treedt.
Zelfverheffing en opgezwollen gevoelens van eigenwaarde kunnen mijns inziens het gevolg zijn van een verstoord evenwicht in de polaire verhouding isolement- communicatie.
Vrijheid/ gebondenheid
Er is ook nog een andere polaire verhouding namelijk die van gebondenheid – vrijheid.Elke langdurig geesteszieke patiënt is een horige, een gevangene, een mens die gebonden is, een on-vrije.Hij zal trachten dit verstoorde evenwicht te herstellen. Hoe kan hij dit beter doen dan zich te identificeren met de Geest, die waait waarheen hij wil ?
In het spreken over de Geest en het zich identificeren met die Geest meent hij zijn verloren vrijheid terug te vinden. De Geest bleek voor vele patiënten symbool voor vrijheid te zijn. Zij waren zelf geboden aan de afdeling, maar de Geest met wie zij zich graag identificeerden, gaf hen vleugels om uit te vliegen
Ik herinner me iemand die altijd met geopende bijbel naar buiten ging. Daar begon hij te lezen waar de wind de bladzijden open sloeg. Dan was het – zoals hij mij zei – wettig gedeponeerd