- Sabbat
- Salamis
- Salem / Melchizedek
- Samaria
- Samaria / Achab
- Samos
- Sanhedrin Jezus
- Sanhedrin: Hoge Raad
- Sanhedrin:Barabbas
- Santiago de Compostella
- Sardes
- Sarfat
- Schaapskooi
- Scharlaken koord
- Schat in akker
- Schatkamer / Jeruzalem
- Schelfzee
- Schelfzee (vervolg)
- Schepping Aantekening
- Schepping Evolutie
- Schepping Mythologie
- Schepping Ark Noach
- Schepping Big Bang
- Schepping Geschiedenis
- Schepping Heelal
- Schepping Regenboog
- Schepping Rib Adam
- Schepping S.prekende slang
- Schepping Zondvloed
- Schijngraven
- Schoot van Abraham
- Schorpioen
- Schuld en Schaamte
- Scythen
- Seleucie
- Sepphoris
- Sichar
- Sichem
- Sidon
- Silifke
- Silo
- Siloam
- Sinai
- Sinai Katarinaklooster
- Sinear
- Sion
- Sions kinderen
- sions-heuvel
- Sjofar / Ramshoorn
- Slangsymboliek (1)
- Slangsymboliek (2)
- Sluitsteen
- Smyrna
- Smyrna /Nederl. kerkje
- Sneeuw en wol
- Sodom
- Sodom / Zoutpilaar
- Sora (Simson)
- Soter-Heiland
- Spanje
- Speelplaats
- Sprekende slang
- Stad David/Oud Jeruzalem
- Stad Davids Ark
- Stad Davids Gihonbron
- Stad Davids Jebus
- Stad en platteland (1)
- Stad en platteland (2)
- Stad en Platteland (3)
- Stad Gods alle religies (1)
- Stad Gods alle religies (2)
- Stadion
- Stadspoort / buiten
- Stadspoort / binnen
- Stem van God
- Stem uit de wolk
- Stierenheiligdom
- Stoel van Mozes
- Storm op zee
- Sukkot
- Sukkot Egypte
- Sulem
- Sumerie
- Sunem
- Suzan
- Synagoge/Bestuur
- Synagoge/Interieur
- Synagoge/Jezus
- Synagoge/Liturgie
- Synagoge/Sjoel
- Synagoge/Tempel
- Synagoge/Tora
- Syr.Orthod. Kerk (1)
- Syr.Orthod. Kerk (2)
- Syracuse
- Syrie O en N.Testament
- Syrie Vandaag
- Syrie-Aram
- Syro - Fenicie
Sichem lag tussen Ebal en Gerizim
Sichem
Sichem lag tussen de bergen Ebal en Gerizim
Het bijbelse Sichem heet nu Nablus. Er wonen Palestijnen. Sichem is de eerste plaats in Kanaän waar Abram aankomt uit Haran. Abram arriveert bij de eik van More.
Het woord 'More' betekent waarzegger. Dit was een heilige plaats van de Kanaänieten. Zij raadpleegden er waarschijnlijk een orakel (Gen 12:6,7a)
De stad Sichem lag vroeger tussen de bergen Ebal en Gerizim in, vlakbij Samaria Hier kwam ook Jezus langs. De Samaritanen hadden vroeger ook een eigen tempel op de berg Gerizim.(Joh,4:20)
Jakobs bron te Sichem. Daar had Jezus een diepgaand gesprek met een Samaritaanse vrouw (Joh. 4). Als de leerlingen van Jezus van het boodschappen doen terugkomen bij de bron verbazen zij zich er over dat Hij met een vrouw in gesprek was (Joh. 4:27). Praten met een vrouw is nog vreemder dan praten met een Samaritaan! Dat deed men niet in Israël! Jezus geeft levend water. Daarmee bedoelt Hij de Heilige Geest. Hij lest de dorst naar God (Joh. 4:13)
Jezus sprak met iedereen, ook met Farizeeën en tollenaren.
Hij zei ook "Laat de kinderen tot mij komen, houd ze niet tegen" (beelden uit een film over Jezus). Jezus zocht altijd weer het gezelschap van mensen die niet meetelden: vrouwen, kinderen, tollenaren en melaatsen.
Bij de Jacobsbron Grot en bron
Nogmaals de bron omstreeks 12 uur, het uur waarop Jezus met de Samaritaanse vrouw sprak (Joh. 4).
Nog steeds komen Samaritanen samen op de berg Gerizim.
Hier om het Pascha te vieren.
Zij houden zich aan de Thora.
Scheuring rijk Salomo
In Sichem is de dochter van Jakob verkracht door de zoon van de koning en als wraak hiervoor hebben de zonen van Jakob vreselijk huisgehouden in die stad. De zonen van Jacob zijn dragers van de belofte. Zij zijn het volk van God van die tijd. Zij moesten een voorbeeld geven , maar zij blijken wrede schavuiten te zijn. Jakob verwijt hen terecht dat zij zich 'stinkende' gemaakt hebben in Kanaän.
Als Salomo gestorven is wordt Rehabeam te Jeruzalem tot koning gekroond door de mannen van Juda (1 Kon. 11:43). De andere stammen van Israël willen niet zonder meer Rehabeam als koning erkennen, maar eerst met hem onderhandelen.
De oudsten van de stammen komen dan samen in Sichem. Het is voor Rehabeam al een vernedering dat hij zich naar Sichem moet begeven en dat de onderhandelingen niet te Jeruzalem zullen plaatsen.(1 Kon. 12: 1-24).
Als Rehabeam in Sichem is gekomen beklaagt het volk zich over de zware lasten die hun door Salomo zijn opgelegd. Rehabeam is echter buitengewoon ondiplomatiek.
Hij zegt tot het volk: Mijn pink is dikker dan het lid(penis) van mijn vader.
Mijn vader heeft u een zwaar juk opgelegd. Ik zal het nog verzwaren (1 Kon.12:11).
In Sichem vindt uiteindelijk de scheuring van het rijk van Salomo plaats. De tien stammen maken Jerobeam tot koning. Alleen Juda volgt Rehabeam. Het Joodse volk stamt af van de stam Juda, zoals de naam al zegt.