- Nabateeërs
- Nabloes
- Nag Hammadi
- Nain
- Nain / Opwekking
- Nazarener
- Nazarener
- Nazaret Natanael
- Nazaret/Berg
- Nazaret/Galilea
- Nazaret/Jeshoea
- Nazaret/Jezus van
- Nazaret/Mariabron
- Neapolis
- Nebo
- Nebukadnezar
- Nebukadnezars droom
- Negev
- Nieuw Jeruzalem
- Nieuw lichaam
- Nieuwe Testaement (2)
- Nieuwe Testament (1)
- Nijl
- Nikopolis
- Nineve
- Nineve Jona
- Nob
- Nubie
Nieuwe Testament (1)
Nieuwe Testament (1)
Jezus'onderwijs en Jezus'come back
De vroegste boeken van het Nieuwe Testmament zijn niet van de hand van de Twaalf Apostelen. Dat zou je wel denken.Het is de ,,dertiende apostel’ die ons de oudste bewaarde geschriften van het christendom oplevert. Had u niet verwacht, hè?’Paulus schrijft vanaf het jaar 48 brieven,vooral naar gemeentes waarmee hij zich verbonden voelt, soms ook naar personen. Het is geen doelbewuste poging om iets na te laten voor komende generaties christenen. De brief aan de gmeente van Tessalopnica is waarschijnlijk het oudst. De brieven geven antwoord op vragen die in de gemeentes leven of oplossingen voor problemen in de gemeentes. Waarschijnlijk hadden die brieven zoveel waarde voor de ontvangende gemeente dat zij die bewaarden om ook voor te lezen in andere gemeenten.
Kopieën
Vaak werden ze ook gekopieerd door kopiïsten.Aanwijzingen hiervoor zijn te lezen in Kolossenzen 4:16; 1 Tessalonicenzen 5:27 en 2 Petrus 3:16. Deze brieven vormden blijkbaar welkome aanvullingen op de boeken van het Oude Testament voor zover zij die bezaten.Er zijn in deze periode nog steeds geen verhalen over het leven van Jezus op schriftgesteld.Paulus moet het dus in zijn informatie hebben van mondelinge berichten.
Mondelinge tradities
Er waren wel talrijke mondelinge tradities en verhalen over het leven van Jezus. Met de brief aan de Tessalonicenzen begint dus de shcriftelijke traditie die uiteindelijk uitmondt in de canonisering van het Nieuwe Testament
Men beweert wel eens dat er in de vroeg christelijke kerk twee stromingen waren.Allereerst deJoods-christelijke gemeente in Palestina,die de nadruk zou leggen op het volgen van Jezus in zijn aardse bestaan. Typische vertegenwoordigers zijn Jakobus en Judas, broers van Jezus. maar de heiden-christelijke gemeentes zouden de nadruk legggen op de laatste dagen van Jezus, op zijn sterven en zijn opstanding.Paulus zou zich dan vooral aaangesloten hebben bij de heiden- christelijke traditie met zijn theologie van kruis en opstanding.Zijn woorden zouden vooral bij deze groep weerklank gevonden hebben. De vertegenwoordigers van de Jeruzalemse gemeente, de broers van Jezus, Jakobus en Judas, zouden de nadruk leggen op het volgen van Jezus. .
Hetzelfde evangelie
Toch blijkt dat in de joods-chistelijke stroming ook alle nadruk valt op de laatste week van Jezus en dus op debetekenis van zijn sterven en zijn verrijzenis. Paulus is met zijn beklemtonen van de betekenis van Jezus sterven en verrijzenis in het Nieuwe Testament dus geen uitzondering.In de verkondiging van het evangelie heben alle schrijvers van het Nieuwe Testament dezelfde inhoud.Ook de vertegenwoordigers van joods-christelijke gemeenen stellen in hun geschriftelijden en sterven en verrijzenis van Jezus in het nmiddeopunt Alle schrijvers van het Niweuwe Testameng blijken christocentrisch te schrijven.
(zie heldere bron:drs.Jan Swager, CGB boek www.CGB.nu)