- Baaltempel
- Babel / Bijbel
- Babel / religie
- Babel / stad
- Babel / Toren
- Ballingschap
- Ballingschapszegel
- Bar Kochba munten
- Bar'am /synagoge
- Basan
- Bedelplaatsen
- Bedevaart in 4e eeuw
- Bedevaartplaatsen
- Beest uit de aarde
- Belastingmunt
- Belegerde stad
- Bemiddelaar of Middelaar
- Berea
- Berg / Bergrede (1)
- Berg / Bergrede (2)
- Berg / Verheerlijking
- Berg der verzzoeking
- Bergen
- Bergrede-christendom
- Bergweide / Apostelen
- Berseba (Beer Sheba)
- Beschermengelen
- Bet Semes
- Bet Shemesh/Simson
- Bet-San
- Betanië
- Betanië /Maria
- Betanië/Olijfberg
- Betanie / Hemelvaart
- Betel
- Betesda
- Betfage
- Betl;ehem/Maagdelijke geboorte
- Betlehem
- Betlehem / Engelen (1)
- Betlehem / Engelen (2)
- Betlehem / Panorama
- Betlehem Pesachlam
- Betlehem/zegelstempel
- Betsaïda
- Betsaida /Schare
- Betsaida Duiveluitbanning
- Betsaida/Gesur
- Bijbel
- Bijbel /Woord Gods
- Bijbel en herders
- Bijbel en Kinderen
- Bijbel en Koran
- Bijbel en vrouwen
- Bijbel is meervoudig
- Bijbelse begrafenis
- Bijbelse belastingen
- Bijbelse gastvrijheid
- Bijbelse geselplaats
- Bijbelse gevangenis
- Bijbelse goden
- Bijbelse maaltijden
- Bijbelse mode
- Bijbelse munten
- Bijbelse namen
- Bijbelse oikoemene
- Bijbelse tijdrekening
- Bijbelse tolhuizen
- Bijbelse uren
- Bijbelse verlichting
- Bijbelse wonen Gods
- Bijbelse woning Petrus
- Bijbelse woningen
- Bijbelvertalingen
- Binnenkamer
- Binnenkamer / Tameion
- Bitynië
- Boom der kennis...
- Brandende braamstruik
- Brede en smalle weg
- Brein of geest
- Broertje van Jezus
- Burcht
- Byblos
Belastingmunt
“Geef de keizer wat de keizer toebehoort en aan God waar Hij recht op heeft” Matt.22:13-16 Deze woorden van Jezus hebben een enorme diepte.
Op de munt die men Jezus liet zien was het beeld van keizer Tiberius afgebeeld. Jezus vergelijkt zich met een belastingmunt, Wij kunnen daarmee onze schuld aflossen aan God.
Keizer Augustus. Hij was de goddelijke keizer, en de goddelijke Tiberius was zijn zoon. De belastingmunt met het beeld van Tiberius was bvestemd voor de keizer, maar wij ontvangen Jezus. Hij is beeld van God de Vader en hij is de ;munt; die wij God kunnen betalen
Aan de gezichten van de Herodianen en Farizeeen kon je zien dat ze met kwalijke bedoelingen naar Jezus kwamen.
Kruis of munt?
We betalen onze schuld bij God niet af met een Romeinse munt, maar met het kruis.
Vaak denken uitleggers dat Jezus hier een pleidooi voert voor scheiding tussen kerk en staat: Dat is nog geen evangelie! Zo simpel ligt het niet omdat Jezus zich in Matt.22 vergelijkt met een belastingmunt. Op die belastingmunt heeft de heilige God recht. God geeft ons deze belastingmunt om onze schuld voor God te betalen. Laten we eens kijken naar de tekst.