- Iconen
- Iconen/Thaborlicht
- Icoon of idool?
- Identificatie
- Idumea
- Ik ben die verraden word
- Ik ben (Algemeen)
- Ik ben de Deur
- Ik ben de Goede Herder
- Ik ben de Levensbron
- Ik ben de messias
- Ik ben de Opstanding en het Leven
- Ik ben de Ware wijnstok
- Ik ben de Weg
- Ik ben het
- Ik ben het Levensbrood
- Ik ben het Licht der wereld
- Ik ben het, laat hen gaan
- Ik ben het: niet bang zijn
- Ik ben voor Abraham was
- Illyrië
- Ingewand der aarde
- Intocht Jezus en Titus
- Intocht op Palmpasen
- Israël (Algemeen)
- Israël (Galilea)
- Israël (Judea)
- Israël (Samaria)
- Israël zuil
- Israel / Evangeliepad
- Israel /christocentrisch
- Israel /geestelijk
- Israel en aardgas
- Israel en de zee
- Israel/Beloofd land 1
- Israel/Beloofd land 2
- Israel/Beloofd land 3
- Israel/Beloofdland 4
- Israelisme
- Istanboel/Tussenmuur
- Izebels zegel
Intocht Jezus en Titus
Triomfboog van Titus in Rome
Reliefs van kostbaarheden uit de tempel
l#3.jpg'>
Tafel der toonbroden
Hier zie je de menora bij de Titusboog Links de tafel der toonbroden en rechts de gouden trompetten
Zo zag de temepel van Herodes in de tijd van Jezus er uit.
De intocht van Jezus in Jeruzalem is totaal anders dan de intocht die Titus, zoon van keizer Vespasianus jaren later in Jeruzalem zal houden. Een herinnering daaraan kun je nog zien op de zogenoemde Titusboog in Rome. Die boog is gebouwd op het hoogste punt van de Via Sacra. Toen de Romeinse legioenen de stad veroverd hadden in 71 en totaal verwoest , vond de triomfantelijke intocht van Titus plaats in Jeruzalem.
Titusboog
Een herinnering daaraan kun je nu nog zien op de zogenoemde triomfboog van Titus. We zien hem staan op een tweewielige wagen, getrokken door een vierspan. We lezen op deze triomfboog:”Aan de vergoddelijkte Titus. Van de Romeinse senaat en het volk van Rome vanwege het neerslaan van de Joodse opstand. De reliëfs op de ene zijde herinneren ons aan deze triomftocht van Titus. We zien de tafel der toonbroden, de Menora en een afbeelding van de gouden zonzri bavadi trompetten uit de tempel van Jeruzalem. Ze worden gedragen door Romeinse legioensoldaten.
Contrast
Als we de intocht van Jezus vergelijken met de intocht van Titus in het jaar 70, constateren we een mijlen groot verschil. Jezus wilde beslist op een ezeltje de heilige stad binnenrijden. Titus kwam Jeruzalem binnen op een tweewielig wagentje getrokken door een vierspan. Hij kwam om door de overwinningsgodin Victoria gelauwerd te worden. Het optreden van Titus was uiterst gewelddadig, wreed en moorddadig.(zie Jeruzalem verwoest). Ontelbaar veel militaire machthebbers hebben zijn voorbeeld gevolgd. Maar Jezus heeft gezegd:”Leert van mij dat ik zachtmoedig ben en nederig”. Hij kreeg geen lauwerkrans van Victoria, maar een omhelzing van zijn hemelse Vader.
Veelvuldige intocht
De intocht van Titus was eenmalig. En toen hij stierf was het gedaan met zijn macht
De intocht van Jezus heeft zich voortgezet in de loop der eeuwen. Hij heeft zijn intrede gedaan in duizenden harten door de Geest van God. Hij wil nog steeds gedragen worden door mensen die zich klein en afhankelijk voelen. Mensen die net zo klein, dienstbaar zijn als een ezel en voor hem Hosanna roepen.
Grote schoonmaak
Als Jezus in Jeruzalem verschijnt, houdt Hij schoon schip. De tafels van de geldwisselaars keert Hij om en Hij jaagt de mensen die voor business naar de tempel komen weg. Schreeuwen, schelden, schimpen, loven en bieden. Geen stilte om te bidden. ‘De tempel moet een huis van gebed zijn’ zegt Jezus.
Hervorming
Als Jezus intrede doet in de kerk, vindt er een hervorming plaats. Hij wil dat we onze afgodsbeelden opruimen. De Koning van Palmpasen gaat bouwen aan een nieuwe tempel, een nieuwe gemeenschap. Dat doet Hij door zijn Geest. Hij is de basis van die nieuwe tempel. Hij is het fundament. De steen die door de tempelbouwers werd geweigerd, werd hoeksteen en fundament. ”Laat u gebruiken als levende bouwstenen voor de bouw van een geestelijk huis” lezen we in de Bijbel.
De nieuwe tempel
Als Jezus al die schreeuwende kooplui heeft weggejaagd, komen in de tempel blinden en verlamden naar Hem toe. Hij geneest hen allemaal (Matt. 21:14) Hij is de ware tempel van God. Overal waar Jezus zijn intrede doet, verrijst het onzichtbare gebouw van de nieuwe tempel.