- Iconen
- Iconen/Thaborlicht
- Icoon of idool?
- Identificatie
- Idumea
- Ik ben die verraden word
- Ik ben (Algemeen)
- Ik ben de Deur
- Ik ben de Goede Herder
- Ik ben de Levensbron
- Ik ben de messias
- Ik ben de Opstanding en het Leven
- Ik ben de Ware wijnstok
- Ik ben de Weg
- Ik ben het
- Ik ben het Levensbrood
- Ik ben het Licht der wereld
- Ik ben het, laat hen gaan
- Ik ben het: niet bang zijn
- Ik ben voor Abraham was
- Illyrië
- Ingewand der aarde
- Intocht Jezus en Titus
- Intocht op Palmpasen
- Israël (Algemeen)
- Israël (Galilea)
- Israël (Judea)
- Israël (Samaria)
- Israël zuil
- Israel / Evangeliepad
- Israel /christocentrisch
- Israel /geestelijk
- Israel en aardgas
- Israel en de zee
- Israel/Beloofd land 1
- Israel/Beloofd land 2
- Israel/Beloofd land 3
- Israel/Beloofdland 4
- Israelisme
- Istanboel/Tussenmuur
- Izebels zegel
Israel/christocentrisch
Zie ook Openbaring Johannes over de moeilijke uitleg van het boek Openbaring Openbaring 12 geeft een machtig perspectief En Christocentrisch?
Christusverkondiging
Kunnen we de kern van ons belijden kernachtig formuleren? De
De vroege kerk beleed:’Jezus is Heer’.(En niet de keizer van Rome, -de roep Caesar kurios is godslasterlijk.)
Je kunt ook als uitgangspunt kiezen : 1 Kor. 1:23 en 24 “Wij verkondigen een gekruisigde Christus, voor Joden aanstootgevend en voor heidenen dwaas. Maar voor wie geroepen zijn, zowel Joden als Grieken is Christus Gods kracht en wijsheid. Christus is volgens Paulus de inhoud van het evangelie. Christus is het evangelie in hoogst eigen persoon. Wij verkondigen niet onszelf, wij verkondigen dat Jezus Christus Heer is.( 2 Kor. 4:5) De kern kunnen we christocentrisch formuleren. De levende Christus is het warme en van liefde gloeiende hart van ons belijden. Ik spreek liever niet van de verzoening of de verkiezing als kern van ons belijden. Dat zijn abstracte begrippen. Wat zijn dan de christologische aspecten van ons belijden? Ik formuleer het graag voorlopig zo:
1) Hij of zij die het evangelie in woord en schrift, in preek en boek ter sprake brengt is de stem van Christus die ook vandaag nog telkens weer het Woord neemt. Hij brengt zichzelf ter sprake in een sprakeloze wereld.
2)Het getuigenis van profeten en apostelen is het Woord van Christus
3) Zij die met het evangelie worden aangesproken vormen de gemeente van Christus.de bruid van de hemelse Bruidegom en tot de aangesprokenen behoren ook allen die wij met dit evangelie willen bereiken.
Christocentrisch deneken
Met christocentrisch bedoel ik niet alleen maar in de betekenis van een heilshistorische benadering waarin wij willen laten zien dat de lijnen vanuit de teksten van het Oude Testament uitlopen op de Christus als middelpunt van Gods heilshandelen. Dat zeker ook. Christocentrisch belijden en spreken betekent voor ons dat Christus het begin, het midden en het einde van de verkondiging is. Dat is dus een radicaal nieuwtestamentische inzet.
Het gaat om de nu levende Christus (Kol 1 :27) “Christus is in u,hij is uw hoop op goddelijke luister. Hem verkondigen wij”.. In de preek moet aandacht zijn voor de nu levende Christus, die ook de Christus van Abraham en van Mozes was, die ook in de gemeente woont en tegelijk de stem van de predikant is..Christocentrische prediking is Christusprediking: Christus is niet alleen vóór ons, maar ook dóór ons en in ons. Onze Christus is de Christus van de profeten, de Christus van de gemeenten. De verkondiger is de stem van Christus en de gemeente is de woonplaats van dezelfde Christus. De prediking moet ook niet slechts uitlopen op de verkondiging van Christus. De verkondiging begint daar.
Preken is echter Christus preken Christus is niet in Betlehem geboren. In Betlehem is de eeuwige Christus in Jezus mens geworden.