- Iconen
- Iconen/Thaborlicht
- Icoon of idool?
- Identificatie
- Idumea
- Ik ben die verraden word
- Ik ben (Algemeen)
- Ik ben de Deur
- Ik ben de Goede Herder
- Ik ben de Levensbron
- Ik ben de messias
- Ik ben de Opstanding en het Leven
- Ik ben de Ware wijnstok
- Ik ben de Weg
- Ik ben het
- Ik ben het Levensbrood
- Ik ben het Licht der wereld
- Ik ben het, laat hen gaan
- Ik ben het: niet bang zijn
- Ik ben voor Abraham was
- Illyrië
- Ingewand der aarde
- Intocht Jezus en Titus
- Intocht op Palmpasen
- Israël (Algemeen)
- Israël (Galilea)
- Israël (Judea)
- Israël (Samaria)
- Israël zuil
- Israel / Evangeliepad
- Israel /christocentrisch
- Israel /geestelijk
- Israel en aardgas
- Israel en de zee
- Israel/Beloofd land 1
- Israel/Beloofd land 2
- Israel/Beloofd land 3
- Israel/Beloofdland 4
- Israelisme
- Istanboel/Tussenmuur
- Izebels zegel
Israel / geestelijk
Israël /geestelijk
Het christendom is niet op dezelfde wijze territoriaal van aard als het jodendom en de islam.
Voor de christenen heeft Jeruzalem vooral een geestelijke betekenis gekregen in het Nieuwe Testament. Het is niet meer zuiver aardrijkskundig bepaald.
De Kaaba in Mekka is voor de moslims als plaats heel belangrijk. Het is de plaats van aanbidding. Christenen kennen wel pelgrimsplaatsen, maar geen plaatsen waar God zich op bijzondere wijze aan verbindt. Jeruzalem heeft voor de christenen eenandere betekenis dan voor joden en moslims. Het hemels Jeruzalem is vooral geestelijk te verstaan
Met welk Israel verbonden?
Ook wij zijn kinderen van Abraham. Ook wij delen in de belofte die God aan Abraham gaf.Ook wij delen met Israel in de beofte aan Israel.Daar mee is niet uitsluitend het Joodse volk bedoeld of de Joodse staat.
Wij zijn onopgeefbaar verbonden met Israël. God laat Israël niet los. Maar de grote vraag is:waaraan moeten wij denken als Paulus schrijft dat geheel Israël behouden zal worden als de volheid der heidenen zal zijn ingegaan (Rom11:25)? Moeten we denken aan het Joodse volk, aan de stichting van de staat Israel, of moeten we denken aan het geestelijk Israël? Over die vragen wordt vandaag een heftige discussie gevoerd.
Indertijd heeft prof. dr. J.H. Bavinck enkele colleges gegeven over Rom. 11 : 25 “Ik wil u niet onkundig laten van dit geheimenis:een gedeeltelijke verharding is over Israël gekomen, totdat de volheid der heidenen ingaat en aldus zal gans Israël behouden worden’. Ik herinner me nog hoe prof.Bavinck op college uitvoerig stilstond bij het woordje ‘aldus’, op die manier,zo’.
Volheid der heidenen
Wat moeten we nu verstaan onder de woorden ’volheid der heidenen"? Zo luidde de vertaling in de tijd van prof. Bavinck en ik hoor het hem nog zeggen met zijn warme, gloedvolle stem:" Volheid der heidenen?" Daaronder moeten we de grote dag van de terugkeer van Jezus verstaan. Die dag wordt in de Bijbel genoemd’ de Dag des HEEREN; of ‘de Dag van de HEER’ .Tot die dag zal er een gedeeltelijke verharding over Israël blijven. Maar als de grote dag van Jezus’ come back, zal aanbreken, dan zal héél Israël behouden worden. We zullen hier aan het geestelijke Israël moeten denken. In genoemde tekst geeft Paulus een vergeestelijkte uitbreiding van Israël. Daarvan is ook sprake in Rom 2:28:’Jood is men niet door zijn uiterlijk maar door zijn innerlijk’. Paulus maakt ook een onderscheid tussen een lichamelijke besnijdenis en een geestelijke besnijdenis. Dat laatste betekent dat je in in de strijd van het geloof iets zondigs wegsnijdt, bijvoorbeeld jaloersheid of wraakgevoelens.Dat is ook het werk van de Geest en dit is geen voorschrift uit de wet. Op deze geestelijke manier kunnen alle gelovigen, of ze nu Jood zijn of niet, kinderen van Abraham genoemd worden. Ik geloof dat ook in Rom 11;25 de betekenis van Israël verspringt van het lijfelijke naar het geestelijke Israël.Israël en Ismaël
Er is een principieel verschil tussen Israël en Ismaël. Zij zijn beiden kinderen van Abraham. Zij hebben dezelfde vader(grootvader) maar verschillende moeders. De (groot)moeder van de eerstgenoemde (kleinzoon) heet Sara en de moeder van de laatstgenoemde heet Hagar. Sara was eeen vrijgeboren vrouw. Hagar was een slavin. (Gal. 4 : 25).Hagar is volgens Paulus een beeld van het huidige Jeruzalem. Dat Jeruzalem leeft met zijn kinderen in slavernij. Die gaan gebukt onder een zware plichtenleer. ’Je moet dit en je moet dat’ .Zij kennen niet de vrijheid van de kinderen van God. Maar wij zijn kinderen van het hemelse Jeruzalem. Wij zuchten niet meer onder de wet maar wij leven onder de de genade. Daarom is er een groot verschil tussen Israël en Ismaël. Israël is namelijk een andere naam voor Jakob! Israël(dat is de zoon van Isaak, de kleinzoon van Abraham) is de zoon van de belofte. Israël is de kleinzoon van een vrijgeboren vrouw. Ismaël is echter de zoon van een slavin. In Israël gaat het om een geestelijke realiteit, in Ismaël niet. De lijn van de toekomstige messias zou gaanm lopen lopen via Abraham, Isaak en Jakob(=Israël. En niet via Ismaël.Niet territoriaal
Als we ontdekt hebben dat in het Nieuwe Testament Israël een geestelijke betekenis kan krijgen, dan zullen we de belofte van God in Rom. 11 :25 – dan zal gans Israël behouden worden- niet territoriaal maar geestelijk moeten verstaan. Ook de zo genoemde landbelofte. De belofte aan Israël gedaan,gaat ook ten aanzien van het land, door het kruis en de dood van Jezus heen. Het geeft ons uitzicht op het verloste Godsvolk op de nieuwe aarde. Er is niet alleen het lijfelijke Israël, maar ook het geestelijke!
Abraham is over het lijfelijke Israël en het land Kanaän heen vader van vele volken geworden. Hij is ook erfgenaam van de hele wereld geworden. Ook wij zijn kinderen van Abraham en delen met hem in de beloften van God. Ook wij behoren tot dit geestelijke Israël. Ook wij zijn erfgenamen in de grote Toekomst van Gods nieuwe aarde.