God bestaat niet. Hij leeft!
Deze one-liners hebben een persoonlijk karakter. Op een goede dag heb ik ze eens bij elkaar gesprokkeld uit mijn aantekeningen.
Ze kunnen ons waarschuwen om niet telkens een blik cliché's te openen of gemummificeerde uitdrukkingen te gebruiken.
Ze kunnen ons soms ook op een nieuw idee brengen of stimuleren hetzelfde eens pittiger en puntiger te zeggen.
Oneliner 601 tot 700
- 601. Ons heil hangt aan een Persoon en niet aan een idee of visioen.
- 602. De christen is als de maan want neemt hij niet toe dan neemt hij af.
- 603. God is het Leven het Licht en de Liefde.
- 604. Buiten Hem heersen de dood, de duisternis en de liefdeloosheid
- 605. In Christus verkoren, in Christus verzoend, in Christus vernieuwd, in Christus verheerlijkt.
- 606. We suggereren dat we van adel zijn, maar onze cultuur is die van de middenklasse
- 607. God hééft geen begin, maar Hij gééft een begin.
- 608. We leven onder de dictatuur van de openbaarheid
- 609. Alles wat privé is wordt naar buiten gesleurd en uitgeschreeuwd.
- 610. Maxima is publiek bezit, een hebbedingetje van ons allemaal.
- 611. Als een tekst u niet ligt, moet u anders gaan liggen
- 612. Geen schepping zondeval en verlossing, maar beter is: wording, breuk en herstel
- 613. We zien de breuk en de gebrokenheid van ons breekbare en gebroken bestaan
- 614. Tegenover onze schuld staat Gods vergeving, tegenover onze vervreemding zijn nabijheid.
- 615. De Heilige Geest is als het reservepaard bij de postkoets van heel vroeger
- 616. Hij was er wel maar je kreeg Hem nooit te zien.
- 617. Een zwakke geest is als een microscoop, die grote dingen niet opneemt en kleine vergroot
- 618. Vandaag is het gisteren van morgen
- 619. Christenen zijn mensen die de dood al achter de rug hebben, want met Christus deel aan het Leven
- 620. Het OT heeft meer aandacht voor de dood in het leven dan voor het leven na de dood
- 621. Het geloof schiet wortel, de hoop heeft uitschieters en de liefde draagt vrucht.
- 622. Geloven is geen nieuwe kennis opdoen maar van blik veranderen Geloven is zien achter de dingen.
- 623. Jonge mensen hebben een adres nodig, waar ze altijd kunnen aanbellen.
- 624. Jonge mensen hebben een ander nodig om zichzelf te kunnen zijn.
- 625. Jonge mensen hebben iemand nodig die kan fluisteren en luisteren als het gaat duisteren
- 626. Satan is de saboteur van de Sjaloom
- 627. Echte liefde is de ander zien zoals God hem bedoeld heeft
- 628. Op de veiling van visies en meningen wordt de christelijke boodschap doorgedraaid.
- 629. Op het ene ogenblik worden mensen afgebrand of aan de schandpaal gebonden
- 630. Even daarna worden ze bewierookt en gelauwerd
- 631. Een schurftig hoofd vreest de kam.
- 632. Schurft leert krabben. Nood leert bidden
- 633. De hele actie eindigde als een ballonnetje in de bomen
- 634. De dood komt vaak onverwacht als ongenode gast en een ongewenste vreemdeling.
- 635. We blijven zorgen totdat we worden afgelegd en uitgedragen.
- 636. De mens is stoffelijk, sterfelijk en schuldig.
- 637. Hoe kunnen we de mensen van nu het Evangelie vertolken, vertellen en verbeelden?
- 638. Zuivere godsdienst is de aanslibsels en omhulsels er afkrabben en ontkorsten.
- 639. Er zit een schroefje bij hem los. Hij is niet goed snik.
- 640. We zijn grensgangers. We pendelen tussen het oude en het nieuwe.
- 641. Puberteit is een kunstmatige treeplank geworden tussen kindsheid en volwassenheid.
- 642. Jonge mensen verwachten van ons een klankbord en géén spiegel.
- 643. Er is sprake van een verjeugdiging en van een vergrijzing van de samenleving.
- 644. Jongvolwassenen kennen geen generatieconflicten meer.
- 645. Veel jongeren hebben met ouderen een niet-aanvalsverdrag gesloten.
- 646. Voor dingen is de mens een naamgever. Tegenover God wil hij zelf genoemd worden.
- 647. Wie is klankbord, praatpaal en oorschelp voor de ander vandaag?
- 648. God is dikwijls voor jongeren een dagboek, dat voor de ouders gesloten blijft.
- 649. Is het geloof als een pakket waarheden gedropt uit een hoog overvliegend vliegtuig?
- 650. De kerk is voor velen geen wijn meer die inwendig verwarmt en inspireert.
- 651. De kerkmensen hebben geen antwoorden nodig, maar luisteraars.
- 652. De diepste vraag is niet de vraag naar inzicht maar de vraag naar relatie.
- 653. Geloven komt niet tot stand door dat iets duidelijk wordt, maar Iemand.
- 654. Verveling is het tegenovergestelde van vervulling.
- 655. Het is heel vervelend als alles te veel wordt, want dan gaat men zich vervelen.
- 656. Zij zijn in het sociale verkeer de uitvoegstrook opgereden en kunnen meer invoegen.
- 657. Van Hogerhand worden we vastgehouden en zijn we in Gods handpalmen getatoeëerd.
- 658. Wij bidden voor allen die ontmoedigd, ontregeld en ontredderd zijn…..
- 659. We moeten niet van elke zin een röntgenfoto maken en die tegen het licht houden.
- 660. Die twee horen bij elkaar als de atlas en de draaier van de wervelkolom.
- 661. Die twee zaken horen bij elkaar als de beide oevers van de Jordaan.
- 662. Als de schering en inslag van het weefgetouw.
- 663. Het ontbreekt onze vereniging aan een enthousiasmerende voortrekkersrol.
- 664. Verschillende kralen vormen één ketting omdat ze aan hetzelfde snoer geregen zijn.
- 665. Het kan ons allemaal wel wat onooglijk en onmogelijk lijken, en toch…..
- 666. Hij ronkt en snurkt als een pakketboot in de nacht…
- 667. Vreemde, moeilijke woorden zitten soms als een vuiltje in het oog. Ze irriteren!
- 668. De stremmende krachten in het SOW- proces worden sterker en de stuwende zwakker.
- 669. De stuwmeren van onze verwachtingen zijn leeggelopen.
- 670. Het verleden heeft heel wat tatoeëringen aangebracht.
- 671. Waar het kwaad vandaan komt Dat is de altijd smeulende vraag die steeds weer oplaait.
- 672. We hebben een God die spreekt. Hij is veelzeggend. Goden zijn nietszeggend.
- 673. Die organisatie is een goed geoliede samenleving.
- 674. De inhoud gaat ruisen als een schelp vol diepzeegeheimen.
- 675. De samenleving is een grote samenzwering tegen het vermogen om God te danken.
- 676. Mensen stellen hun eigen mix aan meningen samen, maar Jezus is onmixbaar.
- 677. We zien dagelijks de diabolische pervertering van de scheppingsorde.
- 678. De kerkorde is geen korset maar een skelet. Een korset kort in. Een skelet geeft ruggengraat.
- 679. Als je de paaltjesroute in het bos volgt, blijf je ook niet bij elke paddestoel stilstaan.
- 680. Geef een persoonlijk tintje aan onpersoonlijke dingen in je kamer.
- 681. Leven is even en sterven is erven.
- 682. Hij bezit een grote kudde stokpaardjes.
- 683. De horecaffers en reisburovers hebben het in de vakantietijd erg druk.
- 684. Kennen wij wel de diepgang en de draagwijdte van Gods beloften?
- 685. Het is een kruidvat met een zeer kort lont.
- 686. We leven in een koudbuffetcultuur; ieder schept zijn eigen bordje naar eigen smaak op.
- 687. Heel vroeger was je pas echt mens, als je kind van God was, nu als je kind van je tijd bent.
- 688. Je moet áánsprekend spreken en preken en áánsprekend stellen en vertellen.
- 689. Petrus is de geletruidrager in het peloton der apostelen.
- 690. Dat is een redenering van Jan Kalebas, dat is apekool.
- 691. Het geweten spreekt maar het eigen belang schreeuwt.
- 692. Hij heeft een scheur in zijn hersens en er is bij hem een schroefje los.
- 693. Zijn bovenkamer is bijzonder slecht gemeubileerd.
- 694. Er zijn zo velen die ontmoedigd, ontregeld en ontredderd zijn.
- 695. Een goed geoliede samenleving kun je niet organiseren.
- 696. Ook het geloof heeft een goede bewegwijzering met bochtschilden en bochtlijnen nodig.
- 697. Verschillende kralen vormen een ketting omdat ze aan hetzelfde snoer geregen zijn.
- 698. Zo vormen christenen een eenheid omdat ze zijn verbonden aan de levende Christus.
- 699. God schiep de mens in zijn beeld Door zondeval kwam de mens buiten beeld, namelijk Gods beeld.
- 700. Een verzuurd mens is een parel aan de kroon van de duivel.
Pagina: [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32]