God bestaat niet. Hij leeft!
Deze one-liners hebben een persoonlijk karakter. Op een goede dag heb ik ze eens bij elkaar gesprokkeld uit mijn aantekeningen.
Ze kunnen ons waarschuwen om niet telkens een blik cliché's te openen of gemummificeerde uitdrukkingen te gebruiken.
Ze kunnen ons soms ook op een nieuw idee brengen of stimuleren hetzelfde eens pittiger en puntiger te zeggen.
Oneliner 1301 tot 1400
- 1301. De hinkende bode komt achteraan, want de ongeluksbode heeft geen haast
- 1302. Wie boter op zijn hoofd heeft moet niet in de zon lopen
- 1303. Holle vaten klinken het hardst want leeghoofden hebben de meeste praatjes
- 1304. We hebben de neiging andersdenkenden met een met een zwarte kool af te schilderen.
- 1305. Liefde wordt vermenigvuldigd door die samen te delen
- 1306. De Geest is de moeder van de Schrift.
- 1307. Christenen geloven niet dát er een God is; ze geloven ín God. Wij geloven in.
- 1308. Gods naam is een belijdenis. De naam HERE betekent een versluiering en bemoediging
- 1309. Sarcastische mensen gieten fiolen van toorn over ons uit.
- 1310. Zingen geeft wiekslag aan de ziel, want in het lied worden toonladders opgericht naar de hemel
- 1311. Gewoonten beginnen als spinrag en eindigen als stalen kabels
- 1312. We leven in de tijd van Gods lankmoedigheid, dat is de tijd van het uitgestelde gericht
- 1313. Het geloof in Jezus scheidt ons, maar het geloof van Jezus verbindt ons ( zei een jood)
- 1314. Kerk belijdt een tweevoudig einde wereldgeschiedenis:opstanding ten oordeel of ten voordeel.
- 1315. De hel maken we zelf, de hemel is een geschenk
- 1316. Gods almacht is de almacht van de Geest die vermoeiden kracht geeft (Jes. 40)
- 1317. Heiligheid en veiligheid schijnen niet op elkaar te rijmen
- 1318. "Gij alleen zijt heilig' maar de uitstorting van de heilige Geest maakt ook gelovigen tot heiligen
- 1319. Voor veel jeugd is thuis een kantine
- 1320. We willen een kamerbreed tapijt van zekerheid
- 1321. Het verleden heeft al vele tatoeëringen aangebracht
- 1322. De ontmaskering en ontmanteling van het rijk der duisternis komen zeker
- 1323. De opinieleiders spuiten de informatievloeistof in de bloedbaan van onze aandacht
- 1324. Een windroos van mogelijkheden hebben de jonge mensen in hun beroepskeus vandaag
- 1325. Praat eens met iemand die luistert. Luister eens naar iemand die alleen maar kan praten
- 1326. De verrezen Heer is letterlijk de belichaming van Gods bedoeling met de mens
- 1327. De massamens is de echoput van zijn omgeving
- 1328. Zachtmoedigheid tegenover de wolven is wreedheid tegenover de schapen
- 1329. Velen beschouwen God als een vliegenier zijn valscherm
- 1330. Een slang baart altijd een slang
- 1331. Er zijn zoveel woorden in folders en folianten
- 1332. Bejaarden zitten soms in het verzorgingshuis als vastgeprikte, opgezette vlinders in een etalage
- 1333. Het is de Moriaan gewassen en water naar zee dragen
- 1334. Wie weet wat zich afspeelt in de achterafstraatjes van onze samenleving?
- 1335. 'Ze hebben mijn Heer weggenomen' roepen velen met Maria Magdalena (Joh. 20)
- 1336. Als een stevige ijsvloer ontbreekt, springen de kerkgangers rond van de ene schots op de andere
- 1337. Een geestige inval werkt meer uit dan een giftige uitval
- 1338. De kerken zijn niet de grafkelder van een dode God, maar de woning van de levende Heer
- 1339. Iemand die anderen laat praten is veelzeggend
- 1340. Het nieuwetijds-denken is de wichelroede waarmee naar waarheid gezocht wordt
- 1341. Bij geestelijke leegstand kun je gemakkelijk gekraakt worden
- 1342. Het geluk is als een duif. Willen we haar pakken dan vliegt ze weg
- 1343. Slijk gaat glinsteren als de zon schijnt
- 1344. De zon schijnt ook door de kleine raampjes
- 1345. Dorst is het zekerste bewijs voor het bestaan van water. Hoe dorst zonder water?
- 1346. Het kruis is de ladder waarlangs God neerdaalt in het inferno van onze verlorenheid
- 1347. De mens moet niet zorgen dat hij in de hemel komt, maar de hemel in hem komt
- 1348. Jezus is geen zweverige, bovenaardse, vreemde hemelmijnheer
- 1349. Voetnoten zijn bedoeld als voetlichten. Ze belichten de weg die de schrijver gaat.
- 1350. Ik wou dat ik je gebreeën had, dan kon ik je uithalen
- 1351. Ik zal je eens een dreun op je gedachtekistje geven (Amsterdams)
- 1352. Twijfel is in de bijbel nooit: bestaat God wel, maar doet Hij wel wat Hij beloofd heeft?
- 1353. Zijn theologie is een uitloper van een giftige plant die al heel lang woekert
- 1354. De vrijzinnige theologie is een schuimende kop op een golf met een grote onderzeese stuwkracht
- 1355. Waar is de ankerplaats van Gods bemiddeling in deze eindige wereld?
- 1356. In de Sow kerk is er wel eenheid, maar geen eensgezindheid
- 1357. Het weerlichten van het eerste begin en het weerlichten van de jongste dag vallen samen in Joel
- 1358. Het levensgevoel dat we niet van onszelf zijn, maar van de Heer, verdampt
- 1359. Onze persoonlijke en gemeenschappelijke horizon is erg klein geworden. Er ligt niets meer achter
- 1360. Velen vrezen het verpletterend besef van kosmische oneindigheid en eigen nietigheid
- 1361. De moderne mens voelt zich een thuisloze in een zwijgend heelal en een wreed universum
- 1362. God maakt niet zijn wezen bekend, maar wel zijn wil (Calvijn)
- 1363. Jezus geeft aan godsdienst een menselijk gezicht
- 1364. Met Jezus worden wij gedoopt met water. Door Jezus worden wij gedoopt door de H. Geest
- 1365. Jezus volgen is zijn spoor volgen is in zijn voetstappen treden, volgzaamheid is geen imitatie
- 1366. De geschiedenis van mannen is er een van prestatie en prestige, policy en planning
- 1367. We gaan het evangelie als bij estafette doorgeven, ontstoken aan de eeuwige vlam van Gods liefde
- 1368. De periode van de Verlichting was een periode van verduistering van de genade
- 1369. Wij geloven niet in de opstanding, maar in de opgestane Heer.
- 1370. De glans en gloed van Gods goedheid en genade ligt ook in het gewone, geluk en gezondheid
- 1371. Het hart is het centrum van de mens en het verstand (ratio) is er slechts een functie van.
- 1372. Wij zweren bij alles wat gewogen en gemeten, bewezen en berekend kan worden.
- 1373. Het rationalisme heeft de slagbomen neergelaten voor elke weg tot kennis van de levende God
- 1374. De Verlichting bracht onttovering van en bijgelovige en betoverde wereld
- 1375. De Verlichting wilde ook de hemel ontgoddelijken ,de godsdienst ontluisteren en God onttronen
- 1376. Godsdiensten gebaseerd op Volk en Vaderland, bloed en bodem zijn heidense godsdiensten
- 1377. De bijbel is handleiding (wijst gebruik aan) en ook handwijzer (wijst richting aan)
- 1378. We moeten het vaandel van de hoop hoog houden en de fakkel van de hoop aan elkaar doorgeven
- 1379. Jezus was beeld van God en voorbeeld van God.
- 1380. Jezus is voor ons voorbeeldig!
- 1381. De mens is de bewegwijzering voor normen en waarden kwijtgeraakt.
- 1382. Gods Geest hanteert mensen als handlangers van Gods barmhartigheid
- 1383. Met Pasen staat Jezus op uit de dood. Met Pinksteren staan zijn volgelingen op.
- 1384. Theologen die niet geloven schrijven de naam God met kleine letters
- 1385. Sjaloom betekent Alles goed en wel
- 1386. Als de bakker en de kolenboer gaan vechten ziet uiteindelijk de bakker zwart en kolenboer wit
- 1387. Gods leiding is allereerst uit-leiding. God leidde Israël ook uit het diensthuis
- 1388. God gebruikt bepaalde gaven niet omdat ze bijzonder zijn, ze zijn bijzonder door Gods gebruik
- 1389. Gods Geest zweeft niet boven de wateren van onze ziel. Nee, Hij woont er.
- 1390. Jezus lijkt als twee druppels water op God. Hij beeldde in zijn doen en laten God uit
- 1391. Tegenover begrenzing staat ontgrenzing, tegenover ontbinding verbinding
- 1392. De wonderen van Jezus zijn plaatjes bij de eigenlijke boodschap
- 1393. De Geest is pontificaal Hij is bruggenbouwend! Hij verbindt wat ontbonden is.
- 1394. De Geest maakt van ieder punt een punt-komma
- 1395. De twijfelaar maakt van elk uitroepteken een vraagteken
- 1396. Een dankbaar mens heeft vleugels. Een ondankbaar mens is vleugellam en voelt zich verongelijkt
- 1397. Jezus verbindt de vervulling van onze gebéden aan de vervulling van zijn gebóden
- 1398. De bidder heeft iets van een gestorvene:ogen dicht en handen gevouwen.
- 1399. De bidder staat met de benen op de grond en het hoofd in de wolken
- 1400. De Heilige Geest is als bloed. Als je het aftapt, ben je dood.
Pagina: [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32]