God bestaat niet. Hij leeft!
Deze one-liners hebben een persoonlijk karakter. Op een goede dag heb ik ze eens bij elkaar gesprokkeld uit mijn aantekeningen.
Ze kunnen ons waarschuwen om niet telkens een blik cliché's te openen of gemummificeerde uitdrukkingen te gebruiken.
Ze kunnen ons soms ook op een nieuw idee brengen of stimuleren hetzelfde eens pittiger en puntiger te zeggen.
Oneliner 401 tot 500
- 401. We moeten niet bij elke paddestoel langs de paaltjesroute in het bos blijven stilstaan.
- 402. Wat is dat toch een vrolijke ruil!Hij al onze ongerechtigheid en wij zijn gerechtigheid
- 403. Het evangelie naar Johannes is later maar geeft wel een verdieping
- 404. We leven in een overgangstijd van een woordgerichte naar een beeldgerichte cultuur
- 405. We leven niet in een geluiddichte omroepcel.
- 406. De haan maakt meer lawaai dan de kip die het ei legt.
- 407. De dobbelstenen van het toeval schijnen de dienst uit te maken
- 408. De commandobrug van het wereldschip schijnt verlaten te zijn.
- 409. Met God durven we de diep gelegen mijngangen van ons innerlijk binnen te gaan
- 410. Met Hem betreden we de donkere catacomben van ons onderbewuste en onbewuste leven.
- 411. Vele gelovigen lijken op het Jordaanwater dat tot stilstand komt in de Dode Zee
- 412. De mens is als een zwerfsteen in een immense ruimte, die even oplicht en daarna verdwijnt
- 413. De ander kan soms fungeren als een watten deken, wel warm, maar toch verstikkend.
- 414. Beleefdheid is als kruipolie; ze voorkomt wrijving.
- 415. We hebben het leven naar Boven naadloos dichtgelast en de weg naar God geblokkeerd.
- 416. Psychiatrische patiënten lijken soms op een geblutst koektrommeltje.
- 417. Ze hebben zoveel deuken opgelopen in hun leven. Wie kan hen uitdeuken?
- 418. Problemen die ons de keel dichtsnoeren en de adem benemen
- 419. We zetten een haardscherm tussen ons en de ellende op de wereld
- 420. Humor is de zwemgordel op de rivier van het leven
- 421. De mens moet zelf het anker van zijn bestaan smeden zegt de humanist
- 422. De bijbel is door Gods Geest beademd en beaamd, niet adembenemend maar ademgevend
- 423. Is de mens slechts een etend, drinkend, slapend en een zich vermenigvuldigend wezen?
- 424. De slavengestalte van God in Jezus Christus wekte verzet op bij Romeinen en Grieken
- 425. Bij de eersten was dit in strijd met het machtsideaal en bij de laatsten met het schoonheidsideaal
- 426. Speculeren is letterlijk via een speculum ( een spiegel )om de hoek willen kijken
- 427. In het nieuwe-tijdsdenken moet je je geleidegeesten en je telepathische kanalen kennen
- 428. Bij het humanisme slaat het geloof naar binnen en is er geen Tegenover.
- 429. Dat probleem ligt als een steen op mijn maag
- 430. Als we een ander laten oplichten, komen we zelf aan het licht.
- 431. We verdonkeremanen zo gemakkelijk de ander waardoor wij zelf in de schaduw leven.
- 432. Die gedachte is ontsprongen en ontsproten aan de Schrift
- 433. Hij is een exemplaar van een doodgewone jaargang
- 434. De moderne theologie trekt heel wat los en uit de voegen van wat ons overgeleverd is
- 435. Dat is waarden-loos, zonder waarden en dus waardeloos..
- 436. Elke psalm kan voor de christen als een ingeslagen pin zijn in de rotswand van het leven
- 437. Daaraan kunnen wij ons optrekken
- 438. Vroeger had men de Jakobsstaf aan boord om poolshoogte te kunnen te nemen.
- 439. Noormannen hadden raven aan boord die hun op zee de route naar het vaste land wezen..
- 440. Ik probeer de communicatiewaarde van deze tekst zo groot mogelijk te laten zijn
- 441. Het is trapezewerk op hoog niveau zonder vangnet. Zeer riskant dus
- 442. Hij is de muizigste man die je je kunt voorstellen (Hij heeft de minste sex-apeal)
- 443. Krabben en kreeften schudden hun te nauw geworden pantsers en schilden van zich af
- 444. Laat los wat je beknelt; wees als de krabben en de kreeften
- 445. Hij leeft op te grote voet ( als een vorst).
- 446. Alleen vorsten mochten grote snavels aan hun snavelschoenen hebben
- 447. Als je Coca Cola drinkt schep je een eigen life-stijl: bruisende levensvreugde en vitaliteit
- 448. Religie is de nieuwe trend in de reclame: appelleren op het universele bewustzijnsniveau.
- 449. Er zijn enkele bobbels in het tapijt…
- 450. De nachtzijde van het bestaan die het daglicht niet duldt
- 451. Gedichten zijn gedachten die in slapeloze nachten structuur krijgen
- 452. Een school is niet alleen maar een onderwijsinstituut of leerhuis
- 453. Een school is geen plaats om kinderen óp te bergen, maar ze te hérbergen.
- 454. Laat uw woning een herberg zijn waar gastvrijheid en gastvriendschap wordt verleend.
- 455. De kerk moet een pace-maker en een space-maker zijn, waar vrede en ruimte wordt geboden
- 456. Laat ons een open huis, een open hart een open oor voor anderen zijn
- 457. Wij zijn zelf door God geherbergd en aandeelhouders van zijn heil in Christus
- 458. Christus zelf is het toonbeeld van herbergzaamheid voor hoer en tollenaar
- 459. Als we het nieuwe in het Nieuwe Testament schrappen houden we een leeg testament over
- 460. Ze zijn slechts schuim op de koppen van de golven.
- 461. Vragen die als een zwerm muggen ons omringen
- 462. Vragen die als een zwerm muggen ons omringen
- 463. Zorgen die als zwaarbewapende mannen op ons afkomen.
- 464. Dat moet in de glasbak: opruimen, weg er mee
- 465. Op het vinkentouw zitten=gereed om op een afstand de netten in elkaar te klappen
- 466. Alle gekheid op een stokje= de gekstok van de hofnar
- 467. We beleven vandaag de teloorgang van het heilige
- 468. Pluraliteit gaat over feiten, pluralisme over een ideologie
- 469. De mensen zijn vandaag meer visueel dan visionair ingesteld
- 470. Mensen met beschadigde emoties vormen een grote schare geketenden en getekenden
- 471. Tekstschrijvers en taalgebruikers zijn een uitstervend ras.
- 472. Troost heeft twee aspecten: troost geeft geborgenheid en geeft ook uitzicht
- 473. Neofilie is een ziekelijke behoefte aan vernieuwing
- 474. Het eindtijddenken van de apocalyptiek is contrastdenken.
- 475. Naast het Nieuw Jeruzalem staat Babylon, naast de stad Gods de stad van de mens
- 476. Internet is een sociaal netwerk is dat versplintert en verenigt
- 477. Door gebrek aan feedback op het net vindt er een opwaardering van het zelfbeeld plaats.
- 478. De internetgebruiker zegt: de wereld, dat ben ik en mijn homepage is mijn paleis
- 479. Hoe kunnen wij in deze tijd het taalveld van de mondige mens bereiken?
- 480. Sinds Christus' verrijzenis is de tijd poreus van Pasen.
- 481. Door de poriën van de tijd verschijnt het eeuwige Leven van de Heer
- 482. Het profetische boek Jona verkondigt dat Israëls God ook voor heidenen barmhartig is
- 483. Het christelijk onderwijs is per definitie conservatief, traditioneel en totalitair want. . .
- 484. We moeten het evangelie bewaren, doorgeven en het omvat de hele mens
- 485. Eerst trad de mens uit de schaduw van God daarna verdween God uit de schaduw van mens.
- 486. Als het geloof 'verinwendigt' en naar binnen slaat is God geen Gij meer en geen Tegenover
- 487. Het bijzondere aan Jezus is dat Hij gezocht èn gevonden wil worden.
- 488. Ons land is niets slechts ontkerstend, maar ook gedechristianiseerd
- 489. De bijbel is een collectie ongelijksoortige geschriften
- 490. Veeleisend voor dominees is dat het ambt de persoon niet meer draagt, maar de persoon het ambt.
- 491. De echte ambtsdrager draagt niet. Hij wordt gedragen door Gods Geest
- 492. We worden allen uitgenodigd om liefde uit te dragen en uit te venten
- 493. Iedereen is uitgenodigd, maar we zijn nog te beroerd om bericht van verhindering te sturen
- 494. Alle religies eisen offers. De God de Vader van Jezus Christus geeft het Offer, Hij geeft zichzelf
- 495. Bloed is de ziel, bloed is de draagster van het leven. Jezus' bloed is Jezus' leven.
- 496. God wil geen bloed zien. Hij geeft bloed. (Leviticus 17:11) Hij is de echte Donor.
- 497. Wierook als reukwerk heeft in de religie altijd de bedoeling de goden gunstig te stemmen.
- 498. We voelen ons als Klein Duimpje in een grote wereld waarin we zo maar kunnen verdwalen
- 499. God wrijft ons onze zonden niet onder de neus. Hij vergeeft veelvuldig en veelvoudig
- 500. Lucas begint zijn evangelieverhaal in de tempel en eindigt daar ook Start en finish beide
Pagina: [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32]