God bestaat niet. Hij leeft!
Deze one-liners hebben een persoonlijk karakter. Op een goede dag heb ik ze eens bij elkaar gesprokkeld uit mijn aantekeningen.
Ze kunnen ons waarschuwen om niet telkens een blik cliché's te openen of gemummificeerde uitdrukkingen te gebruiken.
Ze kunnen ons soms ook op een nieuw idee brengen of stimuleren hetzelfde eens pittiger en puntiger te zeggen.
Oneliner 1701 tot 1800
- 1701. Zo als roest ijzer aantast, zo tast afgunt de mens aan.
- 1702. Er is een spanningsveld tussen ratio en oratio, tussen het rationele en het oratorische
- 1703. In de Koran staat Dood je vijand. Dat zijn niet de christenen, maar dat is het polytheïsme
- 1704. Kuitert bestrijdt niet de uitwassen van het christelijk geloof, hij ontwortelt het
- 1705. Dat je de zin van het leven kunt construeren door interactie met anderen is zuiver constructivisme
- 1706. Studeren is volgen van een leerweg. De richting wordt echter bepaald door de levensbeschouwing
- 1707. De veelkoppige monsters van het relativisme en het pluralisme grijnzen ons aan
- 1708. Er is vandaag een cultus van het niets in het land van de leegte
- 1709. Vrees klopte aan de deur, Geloof deed open. Er was niemand.
- 1710. Wie Jezus wil volgen moet Hem dan ook voor laten gaan.
- 1711. Beter doodmoe dan levensmoe!
- 1712. Als de herder een schaap is, is het knudde met de kudde
- 1713. Liefde is niet alles, maar zonder liefde is alles niets
- 1714. Zonder God kunnen wij het niet. Zonder ons wil God het niet
- 1715. Lees de bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam
- 1716. We hebben een 'oudedagsvoorziening' Hebben wij ook een 'jongstedagvoorziening' ?
- 1717. Te zeggen dat de wetenschap bewezen heeft dat met de dood alles is afgelopen is grote onzin
- 1718. Geef mij maar Pasen!
- 1719. Jezus Christus als de verrezen Paasvorst is de enige die eeuwig leven hééft en gééft
- 1720. Ons aardse leven is stage lopen voor de eeuwigheid
- 1721. Geloof dat doodgewoon wordt, gaat gewoon dood
- 1722. Als we ons leven op God richten komen ook de medemensen in beeld
- 1723. Breng je zorgen bij God Hij is toch de hele nacht wakker
- 1724. Als de dood god is, is God dood maar als God God is, is de dood dood
- 1725. Vroeger waren de dominees herkenbaar aan hun gelaat, gewaad en gepraat
- 1726. Het christelijk geloof is het meest wereldse geloof, want het wil de heiliging van héél het leven
- 1727. Wij zoeken niet de afzondering van de retraite noch de eenzaamheid van de pilaarheilige
- 1728. God gaf aan de profeten "backsight, insight and foresight"
- 1729. Het is allemaal lucht en leegte bij sommige predikers. Hun preken slaan nergens op
- 1730. Nergens is de heerlijkheid van Jezus groter en zijn menselijkheid menselijker dan bij Johannes
- 1731. Velen ontsteken vreugdevuren van het nihilisme, wij houden de waakvlam van het geloof brandende
- 1732. Onze technische cultuur heeft iets Nebukadnezarachtigs
- 1733. Het uur van middaggebed werd in Jeruzalem aangekondigd met bazuingeklank (Mt. 6:2)
- 1734. Hypocrieten, huichelaars, (toneelspelers met masker van gebed) gingen dan lang en zichtbaar bidden
- 1735. Deze dominee voelt zich thuis bij gevangenen als een uil in het donker
- 1736. Evangelie is de viva vox Deï, de levende stem van de sprekende God
- 1737. In onze belevingscultuur worden geen feiten meer herdacht, maar het schokeffect daarvan
- 1738. Globalisering is als een bus zonder chauffeur
- 1739. Verveeldheid en verveling zijn de grootste bedreigingen van het menselijk geluk
- 1740. Voor de verveelde mens is alles glansloos, betekenisloos en waardenloos geworden, want te veel
- 1741. De grondzeeën van Gods barmhartigheid komen in beweging in de verzoening aan het kruis
- 1742. Velen verwijten de christenen dat zij Jezus de stralenkrans van de kinderbijbel omhangen
- 1743. God is niet vreeswekkend, wel ontzagwekkend, want duizelingwekkend is de afstand tot Hem
- 1744. Wat boven het maaiveld van het rabbijnse jodendom uitsteekt, wordt soms genadeloos afgemaaid.
- 1745. Droefgeestigheid is een gevolg van het besef dat alles vergaat, veroudert en wordt afgedankt
- 1746. De vergeestelijking van Jezus leidt regelrecht tot zijn ontmenselijking.
- 1747. Voor de moderne mens is geschiedenis verleden tijd
- 1748. De joden noemen de dodenakker Beth Chajim. Huis van het Leven
- 1749. De rat was de slechtste gastheer omdat hij de vlo met pestbacil in zijn maag gastvrijheid verleende
- 1750. Van wege Jezus' hemelvaart lopen we hier al met ons hoofd in de wolken
- 1751. Als het vuur gedoofd is komen de wolven. Dit geldt ook van het vuur van de Heilige Geest
- 1752. De mens is een relationeel wezen want als relaties wegvallen treedt ik-verlies op
- 1753. Troosten is stil zijn, zwijgen en luisteren
- 1754. Koninkrijk Gods en de Kerk zijn 2 concentrische cirkels met Christus als middelpunt
- 1755. Verrast door de onvanzelfsprekendheid van het evangelie of gewend aan de vanzelfsprekemheid?
- 1756. In veel preken worden bijbellezingen aan elkaar gepraat i.pv.bestaansverheldering te geven
- 1757. De HERE is onze schaduw aan de rechterhand, want daar was de gloeiende hete middagzon
- 1758. De joden oriënteerden zich op het oosten en stonden met hun rug naar de zee.
- 1759. We mogen best luchtkastelen bouwen, als we er maar niet in gaan wonen.
- 1760. Een kerk met een centrum is nog geen kerk met een hart
- 1761. Laat ons neerbuigen voor de goede God zei Calvijn aan het einde van elke preek
- 1762. Gouderts wordt in de smeltoven geworpen om de slakken af te scheiden
- 1763. Ons geloof wordt soms gelouterd om de slakken van ongeloof kwijt te raken
- 1764. Rationele filosofieën waren altijd op zoek naar eeuwige, tijdloze en algemene waarheden
- 1765. Bij de rabbijnen waren het nooit de rabbi's die vragen stelden, maar de leerlingen
- 1766. Het Koninkrijk Gods wordt openbaar in knechtsgestalte
- 1767. Velen zijn net zo onpersoonlijk als een brief die geadresseerd is "aan de bewoner van dit huis"
- 1768. Hij is zo subtiel als een goederentrein
- 1769. Vroeger werd hij putjesschepper genoemd, nu medewerker in de afvalbranch
- 1770. Afgunst is agressief en wil iets van de ander afpakken wat jij niet hebt
- 1771. Jaloersheid is alleen gericht om te verkrijgen wat jij niet hebt
- 1772. De koninkrijksprediking van Jezus wekte veel verzet, omdat Hij zelf de hoofdrol daarin vervulde
- 1773. Vulkaanmensen snauwen en grauwen, sissen en smeulen. Vaak komen ze tot een uitbarsting
- 1774. Opstanding onvoorstelbaar? De essentie ligt juist in het onvoorstelbare daarvan.
- 1775. Niveauverschil tussen God en mens is zo groot, dat wij Hem niet met eigen middelen kunnen kennen
- 1776. God kan alleen door God gekend worden. Daarvoor hebben we de Heilige Geest nodig
- 1777. Wie een zot trouwt om het kot (huis) verliest de kot en houdt de zot
- 1778. Tschüs is een afscheidsgroet en betekent ga met Jezus. Ook de groet Adieu is gedevalueerd
- 1779. Eufemismen zijn de knaldempers van onze taal
- 1780. Gebruik nooit generalisaties, zoals altijd, nooit, overal. Jij komt altijd te laat
- 1781. Het essentiële van het christelijk geloof is niet de gods-dienst, maar de dienst van God áán de mens!
- 1782. Hoe kunnen wij de aanslibsels en omhulsels afkrabben zodat de glanzende kern tevoorschijn komt?
- 1783. Het gepresenteerde geloof van de kerk is voor jongeren voorgevormd, voorgedrukt en ingeblikt.
- 1784. Het hoeft alleen nog maar opgewarmd en opgediend te worden als een diepvriesmaaltijd.
- 1785. Het komt uit de ijskast of diepvrieskist, maar het circuleert niet in hun bloedsomloop
- 1786. Het komt uit de ijskast of diepvrieskist, maar het circuleert niet in hun bloedsomloop
- 1787. In de verveling vindt men geen vervulling van het leven.
- 1788. De inhoud van het Evangelie gaat ruisen als een schelp vol diepzeegeheimen
- 1789. Het pantheïsme is een beleefde manier om van God afscheid te nemen.
- 1790. Als een leidinggevende disfunctioneert zie je beneden hem veel angst en agressie ontstaan
- 1791. We voelen ons als Klein Duimpje in een grote wereld waarin we zomaar kunnen verdwalen
- 1792. We worden geanonimiseerd en genummerd door ons rugnummer, pasnummer en ons sofi-nummer
- 1793. God houdt niet van ons omdat we goed zijn, maar opdat we goed zouden worden
- 1794. Om regent te worden in de Nederlanden was rijkdom belangrijker dan inzicht
- 1795. De bijbel is niet Jezuscentrisch, maar christocentrisch. Hij is de verhoogde en verheerlijkte Jezus
- 1796. Wij zijn in Christus verkoren, in Hem verzoend, in Hem vernieuwd en straks verheerlijkt
- 1797. We leven in de dictatuur van de openbaarheid. Wat privé is wordt naar buiten gesleurd
- 1798. De armoe in deze wereld valt doorgaans buiten de lichtkegel van onze aandacht.
- 1799. Laat uw geloof niet in de garderobe achter
- 1800. Er zijn tal van geruststellingsriten, die troost geven. Zie 1802
Pagina: [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32]