God bestaat niet. Hij leeft!
Deze one-liners hebben een persoonlijk karakter. Op een goede dag heb ik ze eens bij elkaar gesprokkeld uit mijn aantekeningen.
Ze kunnen ons waarschuwen om niet telkens een blik cliché's te openen of gemummificeerde uitdrukkingen te gebruiken.
Ze kunnen ons soms ook op een nieuw idee brengen of stimuleren hetzelfde eens pittiger en puntiger te zeggen.
Oneliner 1501 tot 1600
- 1501. De hel is niet het huisadres van de duivel. Dat is de plaats waar hij uiteindelijk vernietigd wordt
- 1502. Het Woord is vlees geworden, God mens en de Heer slaaf
- 1503. Het Woord werd vlees en nu mogen wij ook iets worden: adoptief kinderen van God
- 1504. De Boze vermomt zich graag als een goedlachse ,gulle gastheer en geziene godgeleerde
- 1505. Wat is een mens zonder Mens?
- 1506. Bijbel is als een zandloper met twee lijnen, die breed begint en breed eindigt met de schepping
- 1507. Christus is het snijpunt van die twee lijnen!
- 1508. De narcistische mens wil beklaagd worden, het slachtoffer spelen want hij is verliefd op zichzelf
- 1509. Je moet op een aansprekende manier preken zodat de mens zich aangesproken voelt
- 1510. Als een mens zijn zin niet krijgt trekt hij zich vaak terug in een schijnwereld van duim en droom
- 1511. De laatste woorden van Boeddha waren "Werk met ijver aan uw eigen verlossing", maar . . . de laatste woorden van Jezus: "Het is volbracht!"
- 1512. Christus is de enige bliksemafleider die Gods toorn van ons afleidt naar zichzelf
- 1513. God staat op zijn vaderrecht, vorderingsrecht, vergeldingsrecht en verlossingsrecht
- 1514. God is één en enig, maar niet een-zaam. Hij is driezaam
- 1515. Ik geloof niet in God de Almachtige, maar in God de almachtige Váder
- 1516. De haan op het kruis van de toren kondigt de nieuwe dageraad aan die met het kruis is begonnen
- 1517. De heilige Geest heeft een schijnwerperfunctie. Alle spotlights zijn op Christus gericht
- 1518. Gods geboden zijn geen prikkeldraadversperring op onze levensweg, maar vangrails ernaast
- 1519. Alles wat ongezien, ongehoord en ongedacht is voor het rationele denken onwerkelijk
- 1520. Als het goddelijke voelbaar en voorstelbaar moet zijn, houdt het geloof op geloof te zijn
- 1521. Nieuwe geloofsbezinning op de geloofstraditie verandert ook de geloofsbeleving
- 1522. Hij heeft ogen als schietgaten waarachter elk ogenblik het kanon kan afgaan
- 1523. De onttroning van God leidt tot onttroning van de mens
- 1524. De mens moet niet zorgen dat hij in de hemel komt, maar dat de hemel in hem komt.
- 1525. Neuroten likken hun eigen wonden, bijten in eigen staat, hun ogen zijn verstart, en handen vertangt
- 1526. Die partij is als een vulkaan die met zijn lavastromen in een explosie een uitweg zoekt
- 1527. De één loopt zich het vuur uit de sloffen en de ander zit met zijn sloffen bij het vuur
- 1528. Inboorlingen proberen met behulp van houten trommels en ratels de boze geesten te verjagen
- 1529. We hechten ons met duizenden zuignapjes aan de façade van de zichtbare dingen
- 1530. Wie zal de diepste mijngangen betreden en de donkere catacomben van het onderbewuste?
- 1531. Er is een groot verschil tussen behoeftebevrediging en levensvervulling
- 1532. In de toekomst wordt het schepsel niet ontschepseld, maar voltooid
- 1533. Jezus is niet met ons tot het einde maar tot de voleinding van de wereld en dat is iets anders
- 1534. De toekomst is uitkomst
- 1535. Vogels in Avifauna blijven in open hokjes zonder tralies zitten door het licht in de kooitjes
- 1536. De jaloerse mens gaat zelf in de schaduw staan en is afgunstig op de ander die in de zon staat
- 1537. Als je wilt weten wie je bent, kijk in de spiegel. Als je wilt weten wie God is, lees de bijbel.
- 1538. Als de zon verdwijnt, worden de sterren zichtbaar. Dan gaat de mens pas de mooie dingen zien
- 1539. De mens is geen draaiorgelboek waar de gaatjes al inzitten en waar de muziek vanzelf uitkomt
- 1540. Bijgelovigen willen hun machteloosheid onder de sterren omzetten in macht over de sterren
- 1541. Zijn de bijbelse wonderen slechts plaatsjes uit de plaatjesdoos van Johannes? Een goocheltruc?
- 1542. Christus heeft de dood niet geëlimineerd, maar Hij heeft het venijn, het vergift, eruit weggezogen
- 1543. We zouden het landschap van het leven achter en na dit leven graag willen verkennen.
- 1544. Wij hebben gereserveerde plaatsen in de hemel waarvoor de toegangsbewijzen al betaald zijn
- 1545. De oudste christenen beeldden Jezus uit met een zegevierend en zegenend gebaar
- 1546. De estheticus en de ethicus, levensgenieter en de zedenmeester zijn elkaars tegenvoeters
- 1547. Verkiezingsleer van Calvijn is een modelboerderij en komt dichtbij een noodlotsleer
- 1548. De Allerhoogste werd de Allerlaagste, de Allermeeste de Allerminste, kortom ons Allernaaste
- 1549. Blijf niet navelstarend hangen in jouw klachten
- 1550. De bijbelwetenschap is de butler van de theoloog
- 1551. Het enige aardige aan de duivel is dat hij uiteindelijk niet overwint
- 1552. De duivel is niet van gisteren. Hij is van vandaag
- 1553. De Messias in de apocalyptiek heeft een boventijdelijk, bovenhistorisch en bovennatuurlijk karakter
- 1554. Horen is in de Bijbel gehoor geven aan, gehoorzaam zijn
- 1555. Wij lijden vandaag aan de ontluistering, de ontrafeling en de verloedering van het bestaan
- 1556. De beeldschermgeneratie offert dagelijks vele uren op het elektronisch alta
- 1557. De moderne mens wil boven zichzelf uitgetild worden in kicks, roes en extase
- 1558. Geluk is een gevolg van zinvol functioneren
- 1559. Geluk is iets anders dan genot, zoals zegen iets anders is dan succes en welzijn dan welvaart
- 1560. Wie zich aan de eenzaamheid overgeeft, is spoedig alleen
- 1561. Jezus is God op menselijke golflengte
- 1562. Mensen hebben mensen nodig om mens te zijn
- 1563. De eenzame is losgeknipt uit alle relaties, hij kent geen oerverbondenheid met het leven
- 1564. Bezetenheid is bezet bezit zijn, verslaafd zijn en horig aan vreemde machten
- 1565. Bidden is je stellen in Gods vóórgegeven nabijheid. Hij is er al als wij denken tot Hem te kom
- 1566. De mens is geen naakte aap noch veredelde fruitvlieg
- 1567. De mens is geen echoput van zijn omgeving
- 1568. De mens is aanspreekbaar, door God aangesproken en daarom aansprakelijk
- 1569. God gáát met ons, heeft met ons verkering. Bijbel noemt dit Gods verborgen omgang
- 1570. Het voornaamste doel van het leven is dat wij God kennen
- 1571. Geluk komt altijd met iets anders mee
- 1572. Geluk is de tweelingzuster van de liefde
- 1573. Mensen die altijd in afzondering leven worden zonder uitzondering zonderling
- 1574. Wie een vriend wil hebben moet allereerst een vriend zijn
- 1575. Door de Heilige Geest bemerken wij Gods aanwezigheid, in-wezigheid en bezigheid
- 1576. Geluk is de werkelijkheid waarin wij de verwerkelijking van onszelf vinden
- 1577. Bidden is ten diepste niet inwendig, maar uitwendig. De bidder wendt zich immers naar buiten!
- 1578. In het wereldomspannend proces tegen Jezus Christus zijn we als getuigen a décharge opgeroepen
- 1579. De God van de profeten en apostelen is de Getrouwe, Betrouwbare en Trouwhartige JHVH
- 1580. Iedereen wil uniek zijn zelfs de meest grijze muis in een Vinexlocatie
- 1581. We leven in een ebperiode van de Heilige Geest. Met de vloed komt de invloed van de Geest
- 1582. Jezus heeft de walgelijk bittere beker van Gods toorn tot de laatste druppel leeggedronken
- 1583. Een heilige is in het Nieuwe Testament altijd een geheiligde
- 1584. Mensen zijn als rivieren, ze kronkelen zo omdat ze de weg van de minste weerstand kiezen
- 1585. Velen zijn kortzichtig, omdat ze niet verder kijken dan de kerktoren van hun eigen dorp
- 1586. Veel mensen poetsen alleen de buitenkant van het vege lijf en vergeten de binnenkant
- 1587. De God van de Openbaring verschijnt in knechtsgestalte: at your service
- 1588. De kerk heeft een belijdenis nodig waarvoor ze de handen in het vuur wil steken
- 1589. De gedachte zingt nog steeds rond dat dogmatiek een sluitend systeem moet bieden
- 1590. Protestanten hebben geen doophuis(bij de kerk), maar een doopvont (bij de kansel)
- 1591. Boven de afgronden van menselijke opstandigheid staat de koepel van Gods vergeving
- 1592. De mens heeft zich als met een schaar losgeknipt uit alle relaties, ook uit die met God
- 1593. De mens heeft naar eigen goeddunken de grenspalen van goed en kwaad verzet
- 1594. Zuiplappen, zwakkelingen en zwarthandelaren mogen leven van de zachtzinnigheid van de Christus
- 1595. het filosemitisme valt het nieuwe van het Nieuwe Testament weg
- 1596. Gevoelens zijn als waterstromen zeer moeilijk te kanaliseren
- 1597. Als de Grond van ons bestaan een Afgrond wordt, wordt God afgrondelijk
- 1598. Goddelozen zijn wettelozen
- 1599. De één heeft bloed aan zijn handen, de ander heeft bloed aan zijn geest
- 1600. De naam Heer, heeft niets mannigs, mannelijks of hanigs. God is bovengeslachtelijk
Pagina: [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32]