- Samenleving
- Scepticus
- Schaamtecultuur
- Scheppingsverhaal
- Schilderkunst
- Seksualiteit en religie
- Sharia
- Siebelink
- Sint Nicolaas
- Sjalom aleichem
- Slang als symbool
- Slaven en slavernij
- Soteria
- Spinoza en spinozisten
- Spiritisme
- Spiritualiteit
- Spiritualiteit en prediking
- Spritual/Preken
- Ster van Betlehem
- Stilteverlies
- Stress
- Succes of zegen
- Suicide
- Supermarktcultuur
- Symbolisch universum
Spiritualteit en prediking
Spirituaiteit
7 februari 2003
Jos Douma
Veni Creator Spiritus
De meditatie en het preekproces--------------------------------------------------------------------------------------------------------------Hieronder geef ik alleen door wat voor mij interessant en verrassend. Het boek is over het algemeen helder geschreven Het gaat in de meditatie als biddende bezigheid om spiritualiteit (Spiritus) en
Creativiteit (Creator)
De meditatie is om zo te zeggen de 'methode' die – in en door de Geest – leidt tot spiritueel doorleefde en creatief vernieuwende prediking. (Douma gaat uit van 5 sleutelwoorden homiletiek, spiritualiteit, meditatie, creativiteit en pneumatologie)De eerste meditatie-vorm is omgaan met de Schrift. De tweede meditatievorm is inoefening van de contemplatieve grondhouding Een god-loos leven ombuigen in een bewust leven in de aanwezigheid van de Geest. Naast de tekst en de hoorder is er ook de derde pool in het preekproces, namelijk de predikant. Welke rol speelt de predikant in dit preek proces? En de vraagstelling van deze studie luidt;Wat is de betekenis van de meditatie voor het preekproces? Het antwoord op deze vraag zou kunnen zijn. spiritueel, bevindelijk, persoonlijk, betrokken, authentiek, concreet, creatief, beeldend. De predikant moet zich als eerste openstellen oor de omvormende kracht van de Geest. Het gaat om een persoonlijke toe-eigening van de Schrift. Preken is een manier van leven. In de meditatie mag je ervan uitgaan, dat God hier en nu spreekt. Het spreken ligt niet opgesloten in een ver verleden noch opgeslagen in een bijzonder boek.De Geest zorgt ervoor dat Schriftlezen een Woordgebeuren wordt Een adembenemende en tegelijk Ademgevende realiteit Preken is een gezamenlijke meditatie. Hoorders worden onder de preek niet geïnformeerd, maar getransformeerd. Meditatie wordt een geestelijke oefening als bron van creativiteit. De predikant geeft niet als een nieuwslezer neutraal een boodschap door. Er is een verschuiving van Geistvergessenheit naar Geistbesessenheit Het thema van de Heilige Geest komt weer in de belangstelling. Wat belijden wij echter over de Heilige Geest? De Heilige Geest is God. Hij is geen verschijningsvorm van God. Hij is de Derde persoon van God. De belijdenis van Nicea belijdt Hem als de Heer, die levend maakt. Hij is de Levenbrengende Adem. Maar Hij is ook de Geest van Christus Hij gaat ook uit van de Zoon (filioque). Hij is ook de Geest van het Woord. Er is geen voortgaande openbaring door de Geest buiten het Woord om. Hij is ook de Geest van de kerk. De kerk is een schepping van de Geest. En tenslotte is de Geest ook de Geest van de schepping De Geest werkt ook in de kosmos, de wereld, de cultuur de geschiedenis Maar we mogen nooit het werk van de Geest door een idealistisch speculatief denken losmaken van Christus. De doordenking van de prediking hoort fundamenteel thuis in het kader van de leer van de Heilige Geest. De term prediking is veel dynamischer dan het woord preek. De nadruk ligt bij prediking vooral op het hele preekgebeuren. God handelt via mensen. In en door de Heilige Geest wordt de mens subject van Gods handelenWat is preken? Bij Karl Barth was het nog Wir sollen als theologen von Gott reden. In de jaren zestig komt de reactie. Dan wordt de nadruk gelegd op de hoorder. 1) Er komt een verschuiving van de tekst naar de hoorder., 2)van de exegese naar de hermeneutiek (hoe moeten we preken) Bij de exegese gaat nu de hoorder ten onrechte een beslissende rol spelen. Men zegt de hoorder heeft al een Vorverständnis., dat geldt zowel voor de predikant als de hoorder. Er is nauwe samenwerking tussen subject dat wil verstaan en de tekst die verstaan wil worden 3)Tenslotte is er verschuiving van de christologie naar de pneumatologie. Preken is echter altijd Gods Woord tot klinken brengenPrediking is bediening van Gods woord in de gemeente van Christus. Preken is tekst en hoorder in relatie brengen. Er is een krachtenveld met drie polen. De krachten van de Geest zijn werkzaam in de tekst (door de Geest ge-ademd), en in de hoorder (door de Geest be-woond) en in de predikant (door de Geest be-gaafd). Nodig is ook het zoeken naar een "neues Wort". Prediking kan nooit bestaan in het herhalen of citeren van Schriftteksten. Voor het werk van de Geest is kenmerkend dat het ver-nieuw-end is. Hij schept een nieuwe relatie (vergeving der zonden) Hij schept een nieuw lichaam (Opstanding) en een nieuwe bestaanswijze. Zo is de prediking ein Neues Wort. De prediking wordt verrassend en ontdekkend. Predikant moet ook niet alleen teksten uitleggen, maar uitvoeren. Predikant is als een musicus die muziekstuk uitvoert. De inhoud wordt uitgevoerd, maar er is ook de persoonlijke vertolking. De tekst vraagt om uitvoering, maar het is ook deze tekst die uitgevoerd moet worden. Wat is spiritualiteit?In onze tijd gaat het om het zoeken naar een transcendente zingeving,Spiritualiteit komt van het woord spiritus, dat binnen de christelijke vertaaltraditie de weergave is van pneuma En dit is het vertaalwoord van hebreeuwse ruach. Waar gaat het nu om in de spiritualiteit van de predikant? Wie preekt laat veel van zichzelf zien. In de Wort-Gottes theologie mag de predikant niets van zichzelf laten zien. Alleen het Woord van God moet klinken (Barth) De subjectiviteit van de predikant moet schuil gaan achter de objectiviteit van de boodschap. Aan de predikant is het ik-zeggen streng verboden. In Geref. preekkunde was voor de persoon van de predikant eigenlijk geen ruimte. Het Woord moest het doen. Was Hij dan geen getuige ? Men reserveerde het getuige zijn voor de oog- en oorgetuigen uit het Nieuwe Testament. Predikant was ambtsdrager. Toch wil Douma ruime plaats inruimen voor de predikant als getuige.Ook Stefanus was een getuige en ook Paulus en het woord getuige moeten we dus niet strikt op vatten inde zin van oog-en oorgetuigen. De aanduiding getuigen brengt in de sfeer van de rechtzaal. En in de rechtzaal gaat het er om dat de waarheid op tafel komt. Predikant moet als getuige met eigen persoon instaan voor de waarheid. Hij moet existentieel betrokken zijn bij de boodschap die hij brengt. Hij moet iets gezien en gehoord hebben in het Woord. Hij moet eerst zelf ziener en hoorder en ook dader worden van dat Woord in relatie tot zijn evennaasten Dan kan hij pas getuigen. Hij kan slechts uit ervaring spreken. Zijn spiritualiteit is een manier van leven. Daarom is bij de preekvoorbereiding meditatie als inoefening van de contemplatieve grondhouding noodzakelijk. Daaronder verstaat Douma een bewuste gerichtheid op God . In de stilte moet de voortrazende stroom van gedachten een halt toeroepen. Ontlediging is nodig. Een bewust worden van Gods tegenwoordigheid en het ervaren van zijn aanwezigheid. Heel het preekproces is een geestelijke oefening die ontspringt aan de tekst waarover gepreekt moet worden.Preek mag geen verhandeling worden, geen uiteenzetting. Dan is het de predikant die de tekst beoordeelt en de gemeente die de preek beoordeelt. Predikant is mysticus en mystagoog. In de vroeg christelijke traditie vond de inwijding plaats in de week na Pasen De pasgedoopten werden ingeleid in de rituelen, gebeden en gebruiken die voor hen eerst geheim gehouden waren. In deze oud-christelijke mystagogie ging het niet zozeer om overdracht van kennis als om een interactioneel gebeuren. Het gaat ook nu nog om het inleiden en inwijden in het christelijk mysterie, het onbegrijpelijk nabijzijn van God. Dat speelde bij Bonhoeffer een sleutelrol. De waarheid van het christelijk geloof is een geheimenis, dat door het rationele denken slechts bij benadering kan worden begrepen. Van dit geheimenis vormt juist de persoon van Christus het middelpunt. Hij is ook bij Douma het eigenlijke subject van de Schrift en ook van de prediking. Douma ziet de mystagogie als inleiding in het geheimenis van God, dat gepaard moet gaan met eerbied voor dat geheimenis. Het gaat daarbij om een gekwalificeerd zwijgen waarin geluisterd wordt naar God die spreekt. Wat is bevinding? In de Statenvertaling van Rom.5:4 is het Griekse woord dokime vertaald met bevinding en in de NBG vertaling met beproefdheid. Daar wordt bedoeld de bevinding van Gods trouw. Het gangbare gebruik van de term bevinding is veel breder en duidt aan de ervaring en beleving van het geloof. Dit komt herhaaldelijk in de psalmen voor. Bevindelijkheid is iets anders. Dat is de afwijking van de bevinding. Bevindelijkheid is de verzelfstandigde en gecultiveerde bevinding. Bevindelijkheid is een bedorven bevinding Niet Christus, maar de christen staat daarin centraal. Daar komt een verinnerlijking bij. De bevinding wordt niet de vrucht van het geloof, maar de grond van eigen zaligheid. Douma ziet bevinding in wat gelovigen ervaren in de omgang met God. Bevinding heeft twee kanten.Een positieve en een negatieve. Geestelijke verlatingen (aanvechtingen) en extatische vreugde (van Ruler). Bevinding is daarom de ervaren werkelijkheid van vreugde en aanvechting die gelovigen kennen in de omgang met God. Het geloof is zo breed als het leven . Maar de dieptedimensie van het geloof wordt gevormd door de synoniemen mystiek, bevinding, omgang.Dit komt tot uiting in de uitdrukking bevindelijk preken. Wat is dit ?Er is een eenzijdige bevindelijke prediking, waar veel plaats is ingeruimd voor de kenmerkenspeculatie. Dat is christenprediking. Volgens Douma moet de bevinding niet apart ter sprake komen maar als een ferment heel het preekgebeuren doortrekken. In het bevindelijk preken moet ook de aanvechting aan de orde komen, want onze cultuur wordt gekenmerkt door de afwezigheid van God. In het bevindelijk preken moet het komen tot een doorbreking van de Godsverduistering, tot een Godsonthulling, tot Godsverlichting Maar we hebben te maken met de aangevochten predikant, Hij is mens van stof en as. Vervolgens is er de aangevochten prediking want het Evangelie-woord is een Kruis-Woord en ten derde is er ook de gepredikte aanvechting.. Predikant moet de aanvechting bezweren door de aangevochtenen te wapenen met het Nochtans. Tenslotte is Douma van mening dat de meditatie de weg is naar bevindelijk preken. Er zijn drie vormen van omgaan met de Schrift. Text für mich, Text für sich en de Text fur dich. Wat heeft de tekst mij peroonlijk te zeggen wordt vaak vergeten. De commentaren gaan altijd uit van een geschreven tekst, terwijl het bij de preek gaat om een gehoorde tekst. Daar komt bij dat de tekst waarover gepreekt wordt doorgaans een objectsfunctie heeft. De tekst behoort vooral een subjectsfunctie te hebben. De Schrift is theopneust= door de Geest van god geademd. Nu is de bijbel tweeerlei. De bijbel is Heilige Schrift en de bijbel is Gods Woord. De bijbel heeft dus een Schriftkarakter en een Woordkarakter. De schriftelijkheid van de bijbel betekent allereerst continuïteit. Die schriftelijkheid van de bijbel heeft ook een kritische tegenover-functie. De gelovigen zijn niet aangewezen op de mondelinge traditie. Bij het Woord-karakter gaat het om een meer dynamisch kleur van de Schrift. Het Woord van God is niet alleen maar een klank, maar een kracht. Het is aanspraak. God spreekt ons áán. Goed komt sprekend naar ons toe. Hoe verhoudt zich de Schrift tot het Woord? De Schrift is de vorm van het Woord. Ten opzichte van de Schrift gaat het vooral om een lees-houding en de bijbel als Woord nodigt uit tot een luister-houding. Die laatste houding is belangrijk bij de meditatie-exegese Het Woord moet immers gehoord, gehoor-zaamd worden. Daarbij is de belangrijke vraag Wat zegt de Geest tot de gemeente? De Geest is de vertolker van de Schrift. Tegenwoordig zie je vooral een benadering van de tekst die niet zozeer focust op de inhoud, of de auteur van de tekst, maar die focust op de lezer zelf. Men zegt dan ieder lezer heeft een Vorverständnis, De sleutel tot het verstaan ligt niet zo zeer achter de tekst, maar vóór de tekst. Zo is het verstaansproces een een creatief gebeuren, waarbij de subjectieve inbreng van de lezer groot is. Er vindt als het waren een samensmelting plaats van twee horizonten, die van de auteur en die van de lezer. Deze contextuele benadering vindt men b. v. in feminisme en de bevrijdingstheologie. Toch kan men de betekenis van de lezer niet schrappen. We moeten duidelijk zien, dat bij het interpreteren van een tekst niet alleen gekeken moet worden naar de wereld achter de tekst(Intenties van de auteur en historische achtergronden), maar ook naar de wereld vóór de tekst. De context van de lezer zelf Bij het eerste vragen we: wat zegt de tekst. Bij het tweede: wat doet de tekst? Bij een meditatieve exegese gaat het dan om de vraag : wat doet de tekst mij als lezer? Maar eerst is het nodig kritisch afstand te nemen van de tekst. Wat wil de tekst zeggen? Eerst moet je je losmaken van je eigen intuïtieve vermoedens over de tekst. Dat is de ont-eigening, die gevolgd moet worden door de toe-eigening. We leven in een cultuur waarin een verschuiving heeft plaats gevonden van het luisteren naar het lezen, van het gesproken woord naar de gedrukte schrift. God is echter niet een God die schrijft, maar die spreekt. Vroeger was er een persoonlijke interactie tussen meester en gezel. De mensen lazen niet ieder voor zich maar luisterden naar iemand die voorlas. Nu lezen we om veel informatie tot ons te nemen nemen. Het persoonlijke wordt tot een minumum gereduceerd.Ook predikanten zijn opgeleid tot het ontwikkelen van leesvaardigheden. Zij zijn gericht op het verzamelen van informatie en niet zo zeer op het aangaan van een relatie met de persoon die ooit iets gezegd heeft. Maar taal is niet bestemd voor het verzamelen van informatie, maar bedoeld voor relaties. Het lezen moet weer luisteren worden en dat kan gebeuren in de contemplatieve exegese. De Bijbel is ook geen studieboek dat informatie over God geeft, maar een boek waarin de levende God zijn levend Woord tot ons spreekt. Douma geeft ook praktische handelingsaanwijzingen voor de meditatie. Stilte, Ontspanneheid. Lees de gekozen tekst hardop. Wie gaat mediteren zal zich bewust moeten zijn dat hij zich bevindt in de tegenwoordigheid van God Hij is wel altijd bij ons, maar wij zijn niet altijd bij Hem. Wie God wil ontmoeten, moet zich ook op die ontmoeting instellen. Doe uw schoenen van uw voeten, want de plaats waarop ge staat is heilige grond. De heilige Geest is ook de Spiritus van de spiritualiteit en de creator van de creativiteit. Welke belevingswaarde hebben de woorden van de tekst voor mij? Hoor, kijk, voel, proef ruik. De tekst moet tot leven komen in de conctext van eigen leven voor middel van de verbeeldingskracht.