Mariaverering
- Op 15 mei viert de Rooms-katholieke kerk het feest van Maria 's tenhemelopneming.
- Maria-tenhemel-opneming
Men spreekt weliswaar niet over de Hemelvaart van Maria, maar over haar tenhemelopneming.
Toch blijft zij een uitzonderingspositie innemen.
Hoe komt het toch dat aan Maria zo'n uitgelezen plaats is toegewezen in de Rooms-katholieke kerk?
Medeverlosserares?
Zij wordt bijvoorbeeld genoemd Medeverlosseres en Koningin des Hemels.
Maria zou ook persoonlijk ingestemd hebben met de vraag of zij de moeder des Heren wil worden.
Er is zelfs beweerd dat de engelen in de hemel een ogenblik de adem hebben ingehouden
Met een grote spanning zouden zij de reactie van Maria hebben afgewacht
Fiat van Maria
Toen zij haar fiat gaf, zouden de engelen met groot gejuich zijn losgebarsten
In Lucas 1:35 is er helemaal geen sprake van dat Maria de geboorte van Jezus zou goedkeuren.
De evangelist vertelt ons alleen over de overmacht van de Heilige Geest.
Sommigen zien in de Mariaverering de erkenning van de unieke waarde van het vrouw-zijn.
Anderen vragen aandacht voor de specifieke positie van de moedergodin.
Het ontstaan van de Mariaverering hangt samen met twee zaken
Allereerst met de groeiende aandacht voor het ascetisme in die tijd
In dit ascetisme was de maagdelijkheid een grote deugd.
Ik denk hier bijvoorbeeld aan een apocrief geschrift genaamd De Handelingen van Paulus
Daarin lezen we : Zalig zijn de lichamen der maagdelijk geblevenen
Zij zullen Gode welbehaaglijk zijn en niet het loon hunner kuisheid verliezen.
De mooie Thekla werd geboeid door deze woorden en verbrak haar verloving.
Bij haar graf is een kerk is gebouwd die spoedig als bedevaartsoord fungeerde.
Er is een tweede oorzaak te noemen, die nog meer invloed had.
Ik noem hier de verering van de
Klein-Aziatische-moedergodin
Al uit de prehistorie zijn beeldjes van haar gevonden
Vele eeuwen later vindt men dit beeld van de Moedergodin als Magna Mater weer terug
Dat is in de cella van de Frygische Cybele van Pessinus.
Met waanzinnige uitbundigheid werd het beeld van Cybele toegejuicht.
Artemis
Veel elementen hiervan vindt men ook weer terug in de cultus van de Efezische Artemis
In deze cultus waren tal van priesteressen prostituees in dienst van de godin
Het geroep “Groot is de Artemis der Efeziërs” hield niet minder dan twee uur aan.
De verering van Artemis was heel geliefd bij het volk
Begrijpelijk dat de Efeziërs er moeite mee hadden de verering van een vrouwelijke figuur los te laten
Juist in Efeze werd in 431 in de Mariakerk een belangrijk concilie is gehouden
Mag je Maria moeder Gods noemen? Om die vraag ging het.
De burgers van Efeze hielden van zonsopgang tot zonsondergang de wacht bij de kerk
Zij schrééuwden van vreugde toen zij hoorden dat Maria ‘Moeder Gods’ genoemd mocht worden
Er werden optochten georganiseerd met wierook en fakkels.
In Efeze begonnen
Juist in Efeze is de Mariaverering begonnen
Dat is ook begrijpelijk Duizenden jaren was men gewend een moedergodin te aanbidden
Overigens kan men niet zeggen dat Maria aanbeden wordt.
Het tweede concilie van Nicea in 787 heeft duidelijke onderscheidingen gemaakt
Aanbidding is er alleen voor God, eerbied voor de heiligen en hyperdouleia (meer dan eerbied) voor Maria.
Toch heeft Maria een verering gekregen die tekort doet aan de verering Jezus Christus
Hij is onze enige Middelaar en Verlosser.
Voor iedere gelovige
We mogen ook geloven dat de tenhemelopneming het deel is van alle Christusgelovigen