- Haifa / Karmel
- Haifa Tel Shikmona
- Hallucinatie
- Hammurabi
- Handelsroutes
- Haran
- Haran Bruidswerving Rebekka
- Harmageddon
- Hart gewogen
- Hatsjepsoet
- Hattusas (Hettieten)
- Hazor
- Hebreeen
- Hebreeen / Hebreeuws
- Hebreeen / Afkomst
- Hebreeen / Apollos
- Hebreeenbrief A
- Hebreeenbrief B
- Hebreeenbrief C
- Hebreeenbrief D
- Hebreeuws / Bijbel
- Hebreeuws / Scherf
- Hebron
- Heelal
- Heidelberger Catechismus
- Heiligdom /Tabernakel
- Heilige Familie
- Heilige oorlog
- Heilige plaatsen
- Heiligheid van God
- Hel / Aardrijkskundig
- Hel / Eindgericht
- Hel / Middeleeuwen
- Hel / Jezus
- Heliopolis
- Hellenisme/bijbelse plaatsen
- Hellevaart Jezus
- Hemel /Hemelburgers
- Hemel /Hiernamaals
- Hemelen
- Hemels Jeruzalem
- Hemelse Toekomst
- Hemelse vreugde op aarde
- Hemelvaart Jezus
- Hemelvaartskapel
- Herberg / Betlehem
- Herculaneum
- Hermonberg godenberg
- Hermonbergen N.T.
- Hermonbergen O.T.
- Herodes (A) familie
- Herodes (B)de Grote
- Herodes (C)Antipas
- Herodes (D) Agrippa I
- Herodes (E)Agrippa II
- Herodes Antipater
- Herodianen
- Herodion Praalgraf
- Hettieten
- Hierapolis
- Hierapolis / Filippus
- Hinnomdal / Schindlerslist
- Hocus pocus
- Hoeksteen
- Hof van Eden
- Hogepriest paleis (1)
- Hogepriest paleis (2)
- Hogepriest paleis (3)
- Hogepriest paleis (4)
- Hogepriester Hebreeen
- Hogepriester Jezus
- Horeb
- Horebs bremstruik
- Huis des HEREN
- Huisgenoten
- Hulehmeer
Horebs bremstruik
Een burnout
De berg Horeb. Hier vluchtte Elia heen en verborg zich in een spelonk. "Elia, wat doe je hier?".
Een heel bijzondere Bijbelse plaats is de bremstruik en de spelonk in de woestijn van Horeb waar Elia een zware depressie kreeg. (1 Kon.19:5). Daar had de profeet Elia een burnout. Bij een bremstruik in de woestijn plofte hij neer en verlangde hij te sterven.
Je hebt allemaal wel eens van die ogenblikken -nietwaar - dat je er niet meer tegen op kunt. Je hebt er de balen van. Je bent het zat. Soms krijg je zoveel op je bord, dat je het opgeeft. Er is een grens aan je incasseringsvermogen.
Platgewalst
Je voelt je afgestroopt en platgewalst. Je bent al zo vaak door de wringer gehaald. Je voelt je uitgewrongen en uitgeperst. Je bent innerlijk leeg van binnen.Het hoeft van jou niet meer.
Je bent net een zeilschip met hangende zeilen in windstilte.
De vaart is er uit. Je dobbert maar wat rond. Richtingloos en stuurloos. Waar leef je nog voor? Als je bedrijf failliet is gegaan, je bent je baan kwijt of je bent elke dag gestrest. Als je man is weggelopen wat voel je je dan alléén.Je hebt het gevoel dat je in een tunnel zonder uitgang zit of in een put zonder bodem valt.Er waren ook wel unieke momenten die als hoogspanningsmasten oprezen vanuit de laagvlakte van het alledaagse leven en de draden door gaven aan de einder. Het uitreiken van je diploma, je eerste verdiende geld, je trouwdag, de geboorte van je eerste kind.Daarna kan het gebeuren dat je in elkaar ploft als een luchtballon die wordt doorgeprikt. Een mens kan wat meemaken in zijn leven.!
Izebel
Het zegel van Izebel laat de verering van Baal zien. Izebel betekent ook "Wie is als Baal?" We zien op dit zegel een sterke Egyptische en Fenisische invloed. Zie ook bij Ize bel zegel!
Baal en zijn echtgenote Astarte, God en godin van de vruchtbaarheid In Samaria vereerde koning Achab de Baalgoden. Wist u dat Salomo op hoge leeftijd nog verslingerd was aan Astarte?
Na het hoogtepunt op de Karmel is er het dieptepunt in de woestijn. Op de berg Karmel is hij de geloofsheld die oog in oog staat met de BaalprofetenMaar in de woestijn komt hij terecht in de put van een diepe geestelijke depressie.
Na de grandioze overwinning op de Baalprofeten komt Elia terecht in de woestijn van de eenzaamheid. Hij ziet het niet meer zitten.
Op de berg Karmel vindt die bekende confrontatie plaats tussen Elia en de profeten van Baal, die Izebel, de vrouw van koning Achab van Samaria, die deze profeten uit het heidendom in Israël had ingevoerd.Baal was een heidense vruchtbaarheidsgod.
Onder invloed van Izebel ging het volk Israël de Baals dienen. Het volk bracht offers aan de HERE èn het bracht offers aan Baal.Het diende de Here en het liet zich op sleeptouw nemen door de Baals.
Baals
De Baals zijn niet dood. Ook wij laten ons zo gemakkelijk op sleeptouw nemen voor de Baals van deze tijd.We willen de Here wel dienen, maar we willen ook graag mee doen aan de moderne Baaldienst, de geesten en goden en godjes van onze eeuw. De geest van genotzucht, de geest van de tijd, die zegt Iedereen heeft zo zijn eigen waarheid. Niemand mag de pretentie hebben dat hij de waarheid bezit.Dan verhef je je boven de andere.Of de HEER of Baäl
Elia had op de Karmel de hakken in het zand gezet. Je kunt niet God dienen en tegelijk ook de Baal. Het is of de Here of de Baal.Elia had het volk opgeroepen een keus te doen: “Indien de Here God is volg Hem na. Maar indien Baal God is volg hem na.”Het is de een of de ander.
Achab wilde iedereen te vriend houden.De belijders van Jahweh maar ook de aanhangers van Baal.
U weet dat het slecht is afgelopen met de profeten van Baal.
Archeologen menen dat op deze plek de confrontatie tussen Elia en de Baalpriesters plaats vond.
Gods oordeel heeft hen getroffen.Niemand van hen ontkomt.Als Achab thuis is gekomen vertelt hij zijn vrouw Izebel alles wat er gebeurd is op de Karmel. Alle Baalprofeten zijn over de kling gejaagd, niemand is ontkomen.zegt hij tot Izebel met een vuurrood hoofd.Izebel is spinnijdig.
Ze is des duivels. “Ik zal hem wel krijgen” roept ze. Ze roept het hoofd van de politie en zegt tegen hem “Breng die Elia morgen hier, dood of levend”.Als Elia dat hoort begint hij te beven als een rietje. Hij wordt bang. Doodsbang.
De man Gods wordt bang van een vrouw.
Elia laat zich als een kwajongen wegjagen. Elia pakt de biezen. Als een haas gaat hij ervan door. Elia duikt onder. Hij begeeft zich naar Berseba. Daar aangekomen zegt hij tot zijn knecht “Blijf jij hier”. Zelf strompelt hij de woestijn in, ploft bij Berseba neer onder een bremstruik.Elia zegt “Here, ik kan er niet meer tegen op. Laat me maar sterven. Het hoeft voor mij niet meer”Wat is de bijbel eerlijk in het tekenen van menselijke zwakheden! In de bijbel komen we geen geloofshelden tegen, geestelijke krachtpatsers. Supergelovigen met een stralenkrans. De bijbel laat ons zien hoe kleinmenselijk de gelovigen vaak waren Hoe vaak zijn ze uitgegleden!
Een mens als wij
Een engel bemoedigt Elia in de woestijn. God gebruikt vaak mensen als engelen om ons te ondersteunen.
Elia was een mens zoals wij. Hij was allereerst overspannen. Het is de stress die ons vloert. Elia moest als maar tegen de stroom in roeien. Tegen de goddeloze Izebel, tegen de profeten van Baal, tegen de slappe Achab en het besluiteloze volk Hij was ook eenzaam ’Here, ik ben alleen overgebleven.
De Israëlieten hebben uw verbond verlaten uw altaren omver gehaald en uw profeten met het zwaard gedood” Ik proef in Elia's woorden ook een brok hoogmoed.
Zelfbeklag. Zijn woorden cirkelen om het woordje 'ik'. Zoals een bromvlieg om een stallantaarn. Wat kunnen we toch met ons zelf bezig zijn.
Elia denkt dat de voortgang van het Godsrijk van hem afhangt. Dat hij het moet doen. Wij mensen die sterk zijn denken dat wij altijd sterk moeten zijn. We worden vaak gekweld door de angst om te falen. Dan kunnen we zwaarmoedig worden, net als Elia. Here, neem mij nu maar weg. Laat mij maar sterven.