- Taal in one-liners
- Techniek in one-liners
- Teleurstellingen
- Termijnteksten
- Theofilus aan Lucas
- Theologie
- Thomasevang innerlijk
- Thomasevangelie
- Tien geboden op rijm
- Tijd maken
- Tijdsbesef in Bijbel
- Toekomst in one-liners
- Toekomstverwachting
- Tom Wright helpt geloven
- Transcendentie Gods
- Transsubstantiatie
- Trend en traditie
- Tribalisme
- Troosten
- Tsunami
- Turkse les
- Twaalven
- Twijfel
- Twijfel in one-liners
Tijd maken
Gezinnen van managers lijken veranderd te zijn in mijnenvelden van stress.
We hebben geen tijd meer.
De tijd heeft ons.
Net als geldbeheer, is er tijdbeheer nodig.
Je zult nooit ergens tijd voor vinden, tijd moet je maken
Timemanagement
Timemanagament is nodig om burnout te voorkomen.
Hoe gaan we doeltreffend met tijd om?
Er is drieërlei soort tijd:
Doeltijd; blijven werken totdat het werk klaar is
Kloktijd; we werken tot 2 uur
Haasttijd; het werk moet om 5 uur klaar zijn.
We raken gestresst als onze draaglast onze draagkracht te boven gaat.
Er zijn twee soorten stressoren: levensgebeurtenissen en irritaties, die stressreacties oproepen
Burnout
Burnout heeft met drie factoren te maken
Uitputting je hebt het gevoel helemaal leeg te zijn, opgebrand
Distantie ,je voelt je niet meer betrokken bij het werk, Het interesseert je niet meer.
Competentieverlies; Je denkt dat je het niet meer aan kunt
Hoe maak je nu tijd? Je moet eerst de grote doelen in de gaten houden
Als je een krat eerst met grote keien vult tot de rand toe, kan er altijd nog grint bijgevoegd
Vervolgens kun je ook zand en tenslotte water eraan toevoegen. Niet omgekeerd.
Hoe maak je tijd?
Tijd maken is allereerst taken ordenen, doelen stellen en prioriteiten vaststellen.
Lijstjes aanleggen van taken
Doelen en prioriteiten zijn de scheerlijnen waarmee we de tent van de tijd strak zetten.
Onbelangrijke dingen in de prullenbak gooien.
Doeltreffend werken
'Moeten' maakt je druk.
Het ‘moeten’ moeten we loslaten. Ons motto moet zijn:
‘Niets moet, alles mag’ We hebben geen tijd, omdat we van onszelf zoveel moeten.
Ont-haasting is daarom allereerst ont-moeting Ont-moet-ing schept ruimte voor ontmoeting
Efficient en effectief leiding geven
Er is een groot verschil tussen efficiënt werken en effectief werken. Efficiënt is hoe je de dingen doet.
Effectief is alles wat je helpt om je doel te bereiken. Daarbij heb je concrete doelstellingen nodig.!
Effectief leiding geven is: geef mensen een concreet doel, middelen om dat doel te bereiken
We moeten ons dus richten op doeltreffend werken
De autoritaire leiderschapstijl is gebaseerd op het technisch-rationele begrip efficiency,
De coachende leiderschapsstijl is gebaseerd op effectiviteit.
De eerste zegt: je moet netjes werken, de laatste zegt; heb een concreet doel voor ogen.
vier maal tijd winnen
Je kunt Tijd winnen door
1) niets te doen,
2) anderen te laten werken,
3)het zelf beter te doen,
4) door goed te archiveren.
Ga creatief archiveren, het sprokkelen en opslaan van ideeën
De kunst van het NEE-zeggen volgt op de kunst van het JA-zeggen
Het zijn niet de dingen zelf die ons gespannen maken, maar de manier waarop we tegen de dingen aankijken
Elimineer het uitstelgedrag. We stellen als maar uit en dat geeft spanning!
Het Pareto-principe= 80% van een taak wordt uitgevoerd door 20 % van de tijd.
Het afwerken, het polijsten kost het meeste tijd. Tijdbesparende tips zijn o.a. vaker ‘nee’ zeggen,
Gesprekken tijdig beëindigen en geconcentreerd werken.
Assertief gedrag is opkomen voor jezelf zonder anderen te kwetsen