- Paasfeest (1)
- Paasfeest (2)
- Paddan Aram
- Pafos
- Palestina
- Palmboom/Palmpasen
- Paradijs
- Paroesie / Wederkomst
- Parten/Hatra
- Parten/Meden
- Pasen en Pinksteren
- Pastor pastorum
- Patara
- Patmos
- Patriarchale steden
- Paulus de apostel (overzicht)
- Paulus 1e zendingsreis
- Paulus 2e zendingsreis
- Paulus 3e zendingsreis
- Paulus als schrijver.
- Paulus de apostel (1)
- Paulus Handarbeider
- Paulus reis naar Rome
- Paulus zendingsreizen
- Pelgrimage
- Pelrimslied Ps 84
- Pergamum
- Perge
- Perkament / Papyri
- Perzie a Medie
- Perzie b Griekenland
- Perzie c Godsdienst
- Perzie d Steden
- Perzie e Koningen
- Perzie f Ester
- Perzie g Poerimfeest
- Perzie h Daniel
- Perzie i Ezra
- Perzie j Nehemia
- Perzie k Na Nehemia
- Perzie l Iran
- Pessinus
- Petra
- Pilaarheiligen
- Pilatus rechterstoel (2)
- Pilatus rechterstoel (1)
- Pinkstergeest
- Pinkstergeest 2
- Pithom en Raämses
- Pniel
- Pontus aan de Zwarte Zee
- Potscherf Priesterzegen
- Processies
- Proconsul/Procurator
- Profetenmantel
- Psalm 116 Achtergrond
- Psalm in woestijn
- Psalmen
- Put als kerker
- Puteoli
Paulus Handarbeider
Paulus/ Handarbeider
Het is me eindelijk gelukt een foto te bemachtigen van een mantel zoals Paulus die maakte.Nog steeds worden in het Taurusgebergte de mantels van geitenhaar gemaakt zoas een Turkse handarbeieder laat zien
Voor zijn imagobuilding bij de Korintiërs speelde een grote rol dat hij met zijn handen zijn brood verdiende. Hij was toch maar een doodgewone tentenmaker? Heeft hij niet enige tijd gewoond in het huis van Aquila en hem geholpen met het maken van tenten? De Korintiërs vonden dit belachelijk.
Een man zie met zwaar handwerk zijn eigen kost moest verdienen, hoorde bij de ongeletterde onderklasse. Dat was nu eenmaal zo in de Griekse cultuur. Mensen van stand kwamen bij elkaar op de Areopagus om te discussiëren over allerlei onderwerpen, maar werken met je handen was nooit het werk van redenaars. Maar Paulus stond erg vroeg om de kost te kunnen verdienen
Toen Paulus logeerde bij Aquila heeft hij waarschijnlijk uit de werkplaats van zijn gastheer de Akrokorintos kunnen zien!
Incipit Novum Testamentum
Dit is Pontus in Noord Turkije waar Prisca en Aquila vandaan kwamen. Paulus schreef uit hun werk vertrek zijn eerste brief. Incipit novum Testamentum
Map Noord Turkije
Weet u dat het Nieuwe Testament begonnen is in de armzalige werkplaats van Aquila in Korinte? Aquila en zijn vrouw Priscilla kwamen oorspronkelijk uit Pontus. Die streek lag in het huidige Noord-Turkije. Het echtpaar was naar Rome verhuist en moest al gauw met vele andere Joden Rome weer verlaten. De heidense schrijver Suetonius vertelt ons dat dit gebeurde vanwege de onlusten die rond een zekere Chrestos! in Rome onder de Joden waren uitgebroken. Keizer Claudius wilde rust in zijn rijk en daarom had hij bevolen dat alle Joden Rome moesten verlaten (Hand.18: 1).
Paulus bij Aquila
Toen Paulus uit Athene in Korinte was aankomen, zocht hij dit echtpaar direct op en trok bij hen in (Hand. 18:3). Aquila en Paulus waren beiden tentenmakers. Silvanus en Timoteüs, de naaste medewerkers van de apostel Paulus waren die dag uit Tessalonica in Korinte aangekomen in de woning waar Paulus logeerde (1 Tess. 1:1) Ze hadden goede berichten over de Tessalonicenzen meegenomen. De gemeente had het geloof behouden tijdens de vervolgingen en haar liefde voor de broeders had in heel Macedonië en Achaje grote indruk gemaakt (1 Tess. 3:6 en 1Tess.1:7).Vanuit Athene had Paulus al Timoteüs naar Tessalonica gestuurd omdat hij zich vreselijk ongerust maakte over de situatie daar.(1Tess.3:1).Gratis
Paulus was op zijn eentje begonnen te preken in Korinte. Er kwamen dus vragen over zijn bescheiden positie.Een ander punt was dat Paulus nooit geld had aangenomen van de gemeente in Korinte. Dat vonden ze maar niks. Een redenaar of apostel die zich niet laat betalen voor zijn toespraken laat daarmee toch wel zien dat zijn boodschap weinig waard is. Hij moet wel een tweede rangsapostel zijn.
Achaje
Ik heb er altijd over gewaakt u iets te kosten, die roem zal ik mij nergens in Achaje laten ontnemen (2 Korinthiërs.11: 10)Juist in Achaje wilde Paulus geen geld aannemen. Waarom juist dáár niet? Dat had te maken met zijn ervaringen daar. Achaje was net als Macedonië een Romeinse provinie. Maar in Achaje woonden veel wijsgeren en wijsheidsleraars. De belangrijkste steden waren Athene en Korinte. Achaje was Zuid-Griekenland en Macedonië Noord-Griekenland. Daar lagen de steden Filippi en Tessalonica. Achaje had een lange traditie van wijsheidsleraars, die tegen betaling lesgaven in welsprekendheid. Er was grote bewondering voor deze wijsheidsleraars, maar ook felle kritiek: ze zouden het voor het geld doen. Wat zou er nu gebeuren als Paulus zich liet betalen voor zijn evangelieprediking? Dan zou hij de zoveelste wijsheidsleraar zijn. Bewonderd en gewantrouwd om verkeerde redenen.
Minderwaardig beroep
De mensen zeiden:Paulus moet toch met zijn handen zijn kost verdienen?.De eerste tijd in Korinte logeerde Paulus bij Aquila in ruil voor hulp bij het tentenmaken. Maar toen Silas en Timoteüs in de stad aankwamen, wijdde Paulus zich helemaal aan de prediking. Verdienden die twee dus de kost of hadden zij geld meegekregen uit Macedonië (bv Tessalonica en Filippi) We weten het niet. Op een gegeven ogenblik was het drietal door hun geld heen. Niemand in Korinte heeft daar iets van gemerkt. Paulus wil het evangelie gratis blijven brengen. Maar Paulus laat heel duidelijk merken, dat hij helemaal geen problemen had om geld van anderen aan te nemen, maar niet bij de mensen in Korinte waar hij evangeliseerde. Het evangelie moest gratis de huizen binnenkomen. Zijn vrijgevigheid was een beeld van de vrijgevingheid van God. De bewoners zouden de indruk kunnen krijgen dat Paulus aandacht wil kopen. Ze moesten echter leren dat het evangelie niets kost. Je hoefde er niet voor te betalen.
Het zijn deze vier factoren geweest die Paulus gedwongen hebben de gemeente een brief te schrijven. En hij doet dit op ironische wijze vol humor. “Als er zo velen bij jullie zijn die zich op hun afkomst beroepen, laat ik dat dan ook maar eens daarover een boekje open doen .Zo gaat hij vertellen wat hij allemaal heeft meegemaakt. U kunt dat vinden in het elfde hoofdstuk. Paulus eindigt dan zo: “Als ik mij dan toch op iets moeten laten voorstaan, doe ik het op mijn zwakheid”. Paulus blaast niet hoog van de toren, maar hij laat in zijn verkondiging zien hoe kwetsbaar hij is en dat de mens alleen van Gods genade kan leven.