- Paasfeest (1)
- Paasfeest (2)
- Paddan Aram
- Pafos
- Palestina
- Palmboom/Palmpasen
- Paradijs
- Paroesie / Wederkomst
- Parten/Hatra
- Parten/Meden
- Pasen en Pinksteren
- Pastor pastorum
- Patara
- Patmos
- Patriarchale steden
- Paulus de apostel (overzicht)
- Paulus 1e zendingsreis
- Paulus 2e zendingsreis
- Paulus 3e zendingsreis
- Paulus als schrijver.
- Paulus de apostel (1)
- Paulus Handarbeider
- Paulus reis naar Rome
- Paulus zendingsreizen
- Pelgrimage
- Pelrimslied Ps 84
- Pergamum
- Perge
- Perkament / Papyri
- Perzie a Medie
- Perzie b Griekenland
- Perzie c Godsdienst
- Perzie d Steden
- Perzie e Koningen
- Perzie f Ester
- Perzie g Poerimfeest
- Perzie h Daniel
- Perzie i Ezra
- Perzie j Nehemia
- Perzie k Na Nehemia
- Perzie l Iran
- Pessinus
- Petra
- Pilaarheiligen
- Pilatus rechterstoel (2)
- Pilatus rechterstoel (1)
- Pinkstergeest
- Pinkstergeest 2
- Pithom en Raämses
- Pniel
- Pontus aan de Zwarte Zee
- Potscherf Priesterzegen
- Processies
- Proconsul/Procurator
- Profetenmantel
- Psalm 116 Achtergrond
- Psalm in woestijn
- Psalmen
- Put als kerker
- Puteoli
Patmos Johannes schreef hier het laatste bijbelboek
Patmos
Ik, Johannes, uw broeder, die net als u in ellende verkeer, maar ook door Jezus met u deel in het koninkrijk en in standvastigheid – ik was op het eiland Patmos omdat ik over God had gesproken en van Jezus had getuigd (Openb. 1:9)
Hartelijke groeten uit Patmos.
Links boven op de berg zie je het witte Middeleeuwse stadje Chora dat als een labyrint om het hoge bruine klooster gebouwd is.
Dat klooster draagt de naam klooster van St Johannes de Theoloog.
Rechts onder (halverwege de berg) zie je het openbaringskerkje dat gedeeltelijk uit een grot bestaat, de zogenoemde openbaringsgrot waar Johannes het visioen zou hebben gekregen.
Het klooster dichterbij gefotogerafeerd
Luchtfoto van het eiland
Foto vanaf de zee
Klokkentoren
Johannes de apostel
Het grottengeloof heeft in het heidendom een grote rol gespeeld. Ook in het christendom is dit geloof diep doorgedrongen.
Ik denk aan de geboortegrot van Betlehem en de grotkerk van Petrus in Antiochië.
Op de meeste iconen hier zie je dat Johannes ook in zo'n grot gelegen zou hebben.
Maar in Openb. 1:12 lezen we dat Johannes zich omdraaide om te zien welke stem er tegen hem sprak.
En toen Johannes de Opgestane zag viel hij als dood voor zijn voeten neer (Openb. 1:17) Dat kan toch moeilijk als je in een grot ligt.
Het Jeruzalem van de Aegeïsche Zee werd Patmos vroeger genoemd. Tussen 90 en 95 was Johannes hier verbannen en hier werd hij geïnspireerd om het boek Openbaring te schrijven.
Openbaring aan Johannes
Het is niet de openbaring van Johannes, maar de openbaring van de opgestane en verheerlijkte Heer Jezus Christus áán Johannes. In september 1995 werd hier een plechtige herdenking gehouden van het feit dat 1900 jaar geleden het boek Openbaring werd geschreven. Zie ook bij Getallen in Openbaring bij Onderwerpen op deze site.
We weten over het verblijf van Johannes op het eiland bijna niets. Onder keizer Nerva is hij weer vrijgelaten en teruggekeerd naar zijn vroegere gemeente Efeze.
Vanuit Patmos heeft hij de hieronder genoemde zeven Klein-Aziatische gemeenten geschreven. Hij brengt aan niemand persoonlijk de groeten over. Telkens gebruikt hij schuilnamen. Namen noemen zou te gevaarlijk zijn.
Wel kende hij de meeste voorgangers uit deze gemeenten.
Hier zie je de ligging van het eiland Patmos en de zeven kerken van Klein-Azië die aan de Romeinse postroute lagen.
Postroute
Deze liep van Efeze via Smyrna, Pergamum, Tyatira., Sardes, Fladelfia naar Laodicea. Deze volgorde heeft ook de bijbel in Openb. 2 en 3! Voor deze plaatsen zie verder onder bijbelse plaatsen in Turkije op deze site. Je ziet dat Patmos vlak voor de Turkse kust ligt, maar het behoort tot Griekenland. Vanaf het eiland wist Johannes dat achter de twee bergruggen (die hij bij mooi weer heel in de verte kon waarnemen in het oosten) de stad Efeze lag. Genoemde zeven kerken symboliseren de gehele christelijke kerk. Wie oren heeft moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt (Open.2":2)
Daar, op dat eenzame eiland, is de opgestane en verheerlijkte Heer aan Johannes verschenen als Wereldheiland. Het is een vervolg op zijn verschijningen ná zij opstanding. Hij is de Pantocrator , de Albeheerser, die zich na zijn verrijzenis ook zo openbaart aan zijn discipelen[1]
Apocalyps
Apocalyps betekent openbaring of onthulling. Het gaat daarin vooral over de onthulling van de geschiedenis. Het gaat over dezelfde wereld als die waarin de gemeenten leefden en waarin wij leven, maar dan bezien in het licht van de grote finale van de historie.
De Apocalyps laat ons een andere dimensie van de wereldgeschiedenis zien, een dimensie die we vandaag niet zo gemakkelijk opmerken. We zitten midden in de eindstrijd tussen het Godsrijk aan de ene kant en de demonische machten aan de andere kant maar de overwinning van de Kyrios, de Heer is zeker. Gewone plaatsnamen krijgen een dimensie van eeuwigheid. Rome wordt Babylon en Jeruzalem wordt het Nieuw Jeruzalem.
Die brieven zijn gedateerd. Die brieven zijn niet tijdloos, ze zijn ook aan ons gericht. Wie een oor heeft, die hore wat de Geest tot de gemeenten zegt
Het gaat in het boek Openbaring dus niet over een oude man die Jezus nog gekend heeft en daarover gaat vertellen, maar over een boodschap van de Overzijde via Gods Geest aan Johannes!
Patmos is maar een klein eiland vóór de Turkse kust. Het was vroeger een verbanningsoord voor gestraften. Het eiland was ook berucht als kapersnest. Het stelt niet zo veel voor. Het is alleen maar een bergrug in zee met enkele uitlopers Het ligt ten zuiden van Samos en ten noordwesten van Kos. Het eiland behoort tot Griekenland. Er zijn geen beroemde mannen geboren. Johannes was er banneling.
Hier schreef hij het boek Openbaring. Het is niet de openbaring van Johannes, maar de openbaring van de opgestane en verhoogde Heer Jezus Christus aan Johannes. Hier is de Heer hem verschenen.
Mijn verslag
De lucht is azuurblauw. Het is voorjaar. Wij zijn gaan zitten op een rotsige heuvel even beneden het Johannesklooster. Vóór ons ligt de zee. We zien enkele verscholen baaien verborgen achter vrij lage bergruggen.
De grootste inham bevindt zich in het midden van het eiland als de natuurlijke haven. Het zwakke bruisen van de branding maakt de stilte hoorbaar.
Hier heeft Johannes als een stem van een grote schare en als een stem van vele wateren en als een stem van zware donderslagen gehoord wat in Openb.19: 6 staat geschreven
Het valt me op dat hier drie keer het woordje 'als' gebruikt wordt. Het is niet de stem van een grote schare, maar het klinkt alsof het de stem is van een grote schare, een stem als van een kokende zee.
De zee scheidde Johannes van de gemeenten in Klein-Azië. Als een wreed monster hield de zee hem gevangen. De zee was donker en dreigend. Trouwens voor alle joden was de zee symbool van onheil en dreiging.
We moeten allereerst denken aan de Middellandse Zee. Vooral tussen november en maart was die zee een bron van gevaar door de Eurakylon, de noordwesterstorm. Ze werd voor de joden teken van duistere machten.
Ik begrijp nu zo goed dat Johannes over het Nieuw Jeruzalem schreef: en de zee is er niet meer (Openb. 21:1) We kijken naar het westen. Daar ligt Rome. Daar woonde vroeger keizer Domitianus.
Hij had zijn ambtenaren in Efeze in het jaar 95 opdracht gegeven Johannes naar Patmos te verbannen. Sinds 85 had hij goddelijke verering voor zich opgeëist. Hij liet zich noemen Dominus et deus (Heer en god) Hij was net zo arglistig als argwanend. Zijn werkvertrek in Rome stond vol met spiegels om te voorkomen dat iemand hem van achteren zou naderen. Hij is de belichaming van het beest uit de aarde.
[1] Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde