- Jaartelling (1)
- Jaartelling (2)
- Jabes in Gilead (1)
- Jabes in Gilead (2)
- Jacoblsadder NIeuwe Test
- Jacobsladder Oude GTestament
- Jebusietenburcht
- Jericho / 10.000
- Jericho / ban
- Jericho / Blinde bedelaar
- Jericho / prehistorie
- Jericho /in Jezus tijd
- Jeroesjalajiem
- Jeruzalem / Bergen
- Jeruzalem / Geschiedenis
- Jeruzalem / Hoofdstad
- Jeruzalem / Mekka
- Jeruzalem / Plaatsbepaling
- Jeruzalem / Schone Poort
- Jeruzalem / Wilsons Boog
- Jeruzalem Kajafas
- Jeruzalem Ondergronds
- Jeruzalem Rouwvuren
- Jeruzalem Tempel
- Jeruzalem/Opgravingen
- Jeruzalems Stadsmuur
- Jeruzalems Verwoesting
- Jesaja en Jezus
- Jezus vrouw
- Jezus Bronnenbestaan
- Jezus Christus
- Jezus uiterlijk (1)
- Jezus uiterlijk (10)
- Jezus uiterlijk (2)
- Jezus uiterlijk (3)
- Jezus uiterlijk (4)
- Jezus uiterlijk (5)
- Jezus uiterlijk (6)
- Jezus uiterlijk (7)
- Jezus uiterlijk (8)
- Jezus van Nazaret
- Jezus: de God die mens werd
- JHWH (1)
- Jizreel
- Joden en christenen (1)
- Joden en christenen (2)
- Johannes-evangelie
- Joods Denken
- Joods-christelijk denken
- Joodse Diaspora
- Joodse Feesten
- Joodse Kranten
- Joodse plaatsen
- Joppe / Jaffa
- Joppe Leerlooier
- Jordaaandoop/Jezus
- Jordaan
- Jordaan doop van Jezus
- Jordaan nu
- Jordanië
- Jozua / Graftombe
- Judea of Galilea
- Judea Post 4 v.Chr.
- Judea Post 165 v. Chr.
- Judea Post 44 na Chr.
- Judea Post 66 na Chr,
- Jukdragers
- Junia en Andronikus
Joden en christenen (1)
Joden en christenen (1) Zie ook een verslag van een ooggetuige van de verwoesting vanJeruzalem onde "de Tempel brandt, de Tempel brandt gillen de Levieten.jpg'>
(Hier heb ik grotendeels geput uit het boeiende boek van prof. dr. Fik Meijer: “Paulus, een leven tussen Jeruzalem en Rome”) De Joodse Oorlog, (66-70) die uiteindelijk leidde tot de verwoesting van Jeruzalem in het jaar 70, wordt zeer uitvoerig beschreven door Flavius Josefus. In het jaar 66 waren de Joden massaal in opstand gekomen tegen het Romeinse gezag. Flavius Josefus was daar heel persoonlijk bij betrokken. Nu zou je denken dat deze beroemde Joodse historicus vanzelfsprekend de kant van het verzet tegen het Romeinse gezag zou kiezen. Dat was zeker niet zo. Voor hem was opstand tegen het gezag van Rome, opstand tegen God. De keizer vertegenwoordigde het wettige gezag en rebellie tegen de keizer gold als rebellie tegen God zelf. FlaviusJosefus werd de adviseur van Vespasianus als jood tegen de joden. We zouden hem landverrader noemen.
En Paulus?
Paulus die in 67 stierf, heeft van de Joodse opstand zeker kennis genomen. Die opstand was toen een jaar aan de gang. Zou Paulus als jood zich vanzelfsprekend aan de zijde van zijn volksgenoten geschaard hebben? Sommige commentatoren betwijfelen dit en wijzen op wat Paulus schreef in Rom 13:1,2:”Iedereen moet het gezag van de overheid erkennen, want er is geen gezag dat niet van God komt. Ook het huidige gezag is door God ingesteld. Wie zich tegen dit gezag verzet, verzet zich dus tegen een instelling die door God is ingesteld.
Fiscus Judaïcus (’jodenbelasting’)
Na de verwoesting van stad en Tempel van Jeruzalem in het jaar 70, werd de onderdrukking van de joden heftiger. Ook in financieel opzicht was dit het geval. Tot het jaar 70 waren alle joden , waar ze ook woonden, verplicht een belasting te betalen van twee drachmen per persoon per jaar voor het onderhoud van de Tempel in Jeruzalem.
De verwoesting van Jeruzalem bracht keizer Vespasianus op het idee de joden nieuwe belasting te laten betalen.
Dat geld moest worden opgebracht voor het Capitool, zoals ze vroeger eenzelfde bedrag moesten opbrengen voor de Tempel. Dat was voor de joden natuurlijk vreselijk, omdat ze gedwongen werden aan heidense goden te offeren. De christenen werden door de Romeinse overheid beschouwd als joden en daarom werden ook zij het slachtoffer van deze ‘jodenbelasting’. De christenen hadden zich tot het jaar 70 betrekkelijk veilig gevoeld, omdat zij als een joodse sekte beschouwd werden en daarom waren zij ook vrijgesteld om deel te nemen aan de verering van Romeinse (af)goden. In het jaar 70,de verwoesting van Jeruzalem,werd echter alles anders. Door de invoering van de ‘fiscus judaïcus’ moesten ook de joden belasting betalen. Als christenen zich als jood kenbaar maakten, liepen zij het gevaar vervolgd te worden. Dan maar offers brengen aan de Grieks-Romeinse goden? Dat was voor hen nog moeilijker, want dan ontliepen zij weliswaar het risico vervolgd te worden, maar kregen zij de naam van afgodendienaars.
Paulus een leven tussen Jeruzalem en Rome
Flavius Josefus
Hadrianus sloeg 60 jaar na de verwoesting van Jeruzale. een tweee opstand neer. Dit betekendehet einde van de joodse identiteit in Jeruzalem. Hadrianus buwde een nieuwe stad
Het is verbazingwkkend dat op de straten die Hadrianus keizer van Rome had laten aanleggen nu een hypermodern, ondergronds winkelcentrum geopend