- Jaartelling (1)
- Jaartelling (2)
- Jabes in Gilead (1)
- Jabes in Gilead (2)
- Jacoblsadder NIeuwe Test
- Jacobsladder Oude GTestament
- Jebusietenburcht
- Jericho / 10.000
- Jericho / ban
- Jericho / Blinde bedelaar
- Jericho / prehistorie
- Jericho /in Jezus tijd
- Jeroesjalajiem
- Jeruzalem / Bergen
- Jeruzalem / Geschiedenis
- Jeruzalem / Hoofdstad
- Jeruzalem / Mekka
- Jeruzalem / Plaatsbepaling
- Jeruzalem / Schone Poort
- Jeruzalem / Wilsons Boog
- Jeruzalem Kajafas
- Jeruzalem Ondergronds
- Jeruzalem Rouwvuren
- Jeruzalem Tempel
- Jeruzalem/Opgravingen
- Jeruzalems Stadsmuur
- Jeruzalems Verwoesting
- Jesaja en Jezus
- Jezus vrouw
- Jezus Bronnenbestaan
- Jezus Christus
- Jezus uiterlijk (1)
- Jezus uiterlijk (10)
- Jezus uiterlijk (2)
- Jezus uiterlijk (3)
- Jezus uiterlijk (4)
- Jezus uiterlijk (5)
- Jezus uiterlijk (6)
- Jezus uiterlijk (7)
- Jezus uiterlijk (8)
- Jezus van Nazaret
- Jezus: de God die mens werd
- JHWH (1)
- Jizreel
- Joden en christenen (1)
- Joden en christenen (2)
- Johannes-evangelie
- Joods Denken
- Joods-christelijk denken
- Joodse Diaspora
- Joodse Feesten
- Joodse Kranten
- Joodse plaatsen
- Joppe / Jaffa
- Joppe Leerlooier
- Jordaaandoop/Jezus
- Jordaan
- Jordaan doop van Jezus
- Jordaan nu
- Jordanië
- Jozua / Graftombe
- Judea of Galilea
- Judea Post 4 v.Chr.
- Judea Post 165 v. Chr.
- Judea Post 44 na Chr.
- Judea Post 66 na Chr,
- Jukdragers
- Junia en Andronikus
Jaartelling (2)
Jaartelling (2)
We weten dat de Joden hun jaartelling laten beginnen in het jaar waarvan zij meenden dat God de wereld had geschapen.
Onze jaartelling begint met de geboorte van Christus. Het Koninkrijk van God is niet gebouwd op militaire of economische macht, maar op Gods liefde De aanbidding van de herders.
De Grieken lieten hun tijdrekening beginnen met de Olympische spelen.
In Olympia stond ook een machtige tempel van Zeus. De
Spelen waren toch ook wel enigszins religieus, al waren de Spelen een beeld van de groeiende macht van de Griekse stadstaatjes.
Na keizer Constatijn wordt Christus vooral afgebeeld als de Pantocrator, de Almachtige.Niet meer als een lam of als de Goede Herder. Hier weerspiegelt zich de geest vgan de tijd.De keizer iedentificeerde zich met deze pantocrator.
De Griekse jaartelling begint in het jaar waarop de Olympische Spelen begonnen en de Griekse staten politiek gingen samenwerken. De Romeinen rekenden vanaf het jaar waarop Rome werd gesticht (ab urbe condita- a.u.c)). En de islamitische jaartelling? Die begint vanaf de vestiging van Mohammed als profeet en politiek leider in Medina. Weet u wat mij zo is opgevallen? Dat de Griekse, Romeinse en islamitische jaartelling een politieke grondslag hebben en de Joodse en de christelijke jaartelling een religieuze. Laten we dat eens even gaan bekijken.
Jaartelling van de moslims
De op een na grootste moskee staat in Medina. Vanuit Medina heeft de islam zich verspreid over de hele wereld.
Het is een religie met een grote politieke en economische. macht
De moskee van Mekka
Onze jaartelling is totaal anders dan de islamitische jaartelling. De laatstgenoemde begint in het jaar 622.Onze jaartelling begint bij de geboorte van Jezus. Dat is ons ijkpunt. Het is nu 13 november Anno Domini, in het jaar van de Heer. Dominus betekent ‘Heer’. Daarvan is ook het woord ‘dominee’ afgeleid. Maar de dominee is géén Heer. Hij is predikant of pastor. Hij verkondigt het Woord en Hij weidt de schapen. Christenen beginnen dus te tellen bij Jeuzs’ geboorte. De Romeinen begonnen te tellen vanaf de stichting van de stad Rome. Wanneer begint dan de jaartelling van de moslims? Die begint met de Hijra de (e)migratie van Mohammed van Mekka naar Medina. In Mekka vertegenwoordigde hij een minderheid. Hij was daar een profeet zonder politieke macht. In Medina werd hij met open armen ontvangen. Daar kreeg hij ook grote politieke macht. Hij was daar profeet en staatsman. Religie en politiek gingen samen in hem. Die overgang is voor de islam cruciaal. Het succes van de islam is grotendeels te danken aan het samengaan van religieuze en militaire factoren.
Dat was altijd ook de grote valkuil van het christelijk geloof.
Byzantijnse rijk
In het jaar 312 kwam Constantijn aan de macht. De keizer kreeg een visioen waarin hem gezegd werd dat hij in het teken van het kruis de overwinning zou behalen in een strijd waarin hij was gewikkeld. De regeerperiode van Constantijn bleek een keerpunt in het christendom. Christenen werden niet meer vervolgd, maar het christendom werd staatsgodsdienst. Constantijn liet grote kerken bouwen, zowel in Rome als in het naar hem genoemde Constantinopel. Maar na 312 werd het christelijk geloof steeds meer vereenzelvigd met politieke en militaire macht. In het Byzantijnse rijk werd het kruis vaak verwisseld met het zwaard. Trouwens Constantijn was zelf niet zo christelijk. In 326 vermoordde hij zijn vrouw en zijn zoon. Hij bleef bovendien ook de Romeinse goden dienen. Daarom is het terecht dat de christenen hun jaartelling niet lieten beginnen bij een militaire overwinning maar de geboorte van Jezus.
Annus domini, Jaar van de Heer
Wij leven Anno Dopmini. De islamitische tijdrekening begint bij een militaire en politieke overwinning van Mohammed in Medina. Maar de christelijke jaartelling begint bij de geboorte van Jezus. Het christendom begint ook niet bij de overwinning van Constantijn in 312. Het Gods rijk rust niet op geweld en politieke macht. De kruistochten waren in flagrante strijd met het christelijk geloof en christelijke naastenliefde. Vaak waren de moslims barmhartiger dan de christenen.
Het Godsrijk komt niet met geweld.
De basis van het Godsrijk is het ‘Bergredechristendom’. (Zie bij Bergredechristendom). Christus heeft nooit macht gehad. Hij ging niet de weg van het geweld, maar de weg van het kruis.
De islam heeft vooral successen geboekt door talloze militaire veroveringen. Na de dood van Mohammed werden in dertig jaar, het Arabische Schiereiland, grote delen van Perzië en delen van Noord-Afrika veroverd. Politiek en religie vielen in de islam samen.