- Dal der demonen
- Dal Josafat/Eindgericht
- Dalmatie/Diocletianus
- Dalmatie/Titus
- Damascus
- Dan
- Dan tot Berseba
- Davids omzwervingen
- Dekapolis
- Delfi Orakel
- Derbe
- Deur schapen
- Diepten
- Dode Zee (1)
- Dode Zee (2)
- Dodenboeken / Egypte
- Dodenrijk / Bijbel
- Dodenrijk / Egypte
- Dood in de pot
- Doodsbeenderen (1)
- Doodsbeenderendal (2)
- Doodsbeenderendal (3))
- Doop Jezus
- Doophuis / Baptisterium
- Doopplaats van Jezus
- Doopsymboliek
- Dopen Jezus
- Dorsvloer
- Dorsvloer / Bijbels beeld
- Dotan
- Drie vrouwen
- Duizend jarige Rijk
Diepten
We wensen jullie een goede Goede Week!Diepten
Uit diepten roep ik tot u, o HEER (Ps 130:1)
Op de dwarsbalk die in de gleuf van de staander is gelegd lezen we de letters J.N.R.J. Jezus de Nazarener, Koning der joden. Johannes wijst met zijn wijsvinger naar de Gekruisigde en hij zegt Zie Hij is het lam gods dat de zonden der wereld wegdraagt. In de meeste vertaling lezen we wegneemt.
Dit is het centrale paneel van het Isenheimer Altar toegeschreven aan Matthias Grünewald en gemaakt in de 16e eeuw
Wachttoren
Waar zijn die diepten?
De roerist kan die diepten opzoeken. Aardrijkskundig zijn de diepten de diepe dalen die de tempelberg omringden. In Jezus’ tijd was het Kedrondal wel heel diep. Pelgrims die op weg waren naar de tempel moesten vanuit Jericho wel heel erg klimmen. Om precies te zijn: 960 meter. Het Kedrondal was in de tijd van de psalmdichters nog veel dieper dan in onze tijd. De tempelberg lag in de hoogte en het Kedrondal in de laagte. Vanuit het diepe dal zag de pelgrim (de dichter is een bedevaartganger!)hoog in de verte al de tempel schitteren in het felle licht van de oosterse zon. Meestal benaderen we Jeruzalem vanuit het westen. Vanuit de woestijn door het Kedrondal is indrukwekkender. In dit dal bidt de dichter van psalm 130 ‘Uit de diepten roep ik tot u, o HEER’. De tempel was vroeger de woonplaats van God.
Niet alleen geografisch
Deze diepe dalen zijn méér dan aardrijkskundige plaatsen. Ze hebben een bijzondere betekenis. Wij zeggen zo gemakkelijk: die diepten zijn de zorgen en ziekten van het bestaan. Voor de dichter gaat het nog dieper. Dat lezen we in vers 8:’Als Gij Here de ongerechtigheden in gedachtenis houdt,(als u de zonden blijft gedenken)wie zal bestaan? Wie kan ontsnappen aan de dodelijke dreiging van het eindgericht? Alleen vanuit de diepten leren wij inzien dat God de Heilige is. Alleen vanuit het besef dat er vergeving is, leert men God eren met ontzag(bij U is vergeving opdat Gij gevreesd wordt).
Net als de wolken
Zoals de diepten in de psalm méér zijn dan dalen, zijn wolken meer dan regenwolken in de Bijbeltaal. Van de hemelvaart lezen we:’Een wolk nam Hem weg. Een wolk is een zichtbaar teken van Gods verborgen, mysterieuze aanwezigheid. Jezus komt terug op de wolken van de hemel: Hij zal straks Gods mysterieuze aanwezigheid laten zien
Diepste diepten
De diepste diepten waren Getsemané en het kruis. Daar zijn de woorden van Psalm 130 huiveringwekkend beleefd door Jezus. Op die twee Bijbelse plaatsen heeft God de ongerechtigheden van ons mensen in gedachten gehouden. Onze zonden en onze schuldenlast werden op Jezus’ schouders gelegd. Voor de gelovige zijn genoemde diepten overwonnen diepten. In de nachtzwarte duisternis op Golgota heeft Jezus psalm 130 ‘vervuld’. Er wordt overal in de wereld gezucht en geschreeuwd uit de diepten. Maar in psalm 13o heeft dit zuchten een richting:”Tot u o HEER hef ik mijn ziel op.Uit de diepte roep ik tot u HEER.” Mijn God,mijn God waarom heb jij mij in de steek gelaten? Zo schreeuwde en gilde Jezus van het hout der schande.
Diepten zijn nachten vol diepe duisternis. In deze diepten is God neergedaald met zijn vergeving n ontferming. Nu zijn onze diepten overwonnen diepten.
De dageraad komt.
De nachtwakers bij de wijngaarden waren bang van de nachtelijke duisternis. Ze konden de huilende wolven niet zien. Hoe verlangden zij naar de nieuwe dag en een nieuwe dageraad “Mijn ziel verlangt naar de HEER. Meer dan wachters uitzien naar de morgen (Ps.130:6) Het leven kan ons omlaag zuigen, maar door het geloof in de levende Paasvorst, worde we omhoog gestuwd naar zijn nabijheid.