- Kameleonsyndroom
- Kant (Immanuel)
- Keizercultus
- Kennen van God
- Kerk
- Kerk en synagoge
- Kerk in one-liners
- Kerkhof van Pisa
- Kerstgebeuren in one-liners
- Ketterij
- Kinderen
- Knekelkist Jakobus
- Knekelkist van Jakobus?
- Kohlbrugge
- Koningen
- Koningen van Israel
- Koningschap Jezus Christus
- Koninkrijk der hemelen
- Koninkrijk van God
- Koosjer
- Koptische Kerk
- Koran
- Kosmos
- Kruissymbool
- Kruiswoorden van Jezus
- Kunst en kitsch
- Kwaad (het grote)
Kunst en kitsch
ME Kunstenaar anoniem!
In de middeleeuwse kunst staat de kunstenaar op de achtergrond
De kunstenaar treedt achter het kunstwerk terug of is niet bekend.
Vaak is hij anoniem.
Sinds de Renaissance ligt het accent niet langer op het kunstwerk maar op de kunstenaar.
De kunstenaar treedt niet langer anoniem achter zijn werk terug
Hij verdedigt zijn auteurschap en signeert zijn werk. Het werk is iets van hemzelf.
Het draagt het stempel van zijn expressie.
Van kunde tdot kunst
Van een mooi voorbeeld van kunde is het geworden tot kunst.
Het maakt deel uit van zijn geestelijk eigendom. Het subject is naar voren gekomen
Het subject is het scheppend principe dat zich in handelen verwerkelijkt
Kunst begint waar imitatie ophoudt
Het ontstaan van panorama’s in de tweede helft van de negentiende eeuw is dieptepunt in de schilderkunst.
Schilders als Mesdag beoogden de zuivere nabootsing van de natuur.
En dat is geen kunst
In die periode ontstaat de fotografie en deze neemt de vermeende taak van de schilderkunst over.
Nu ontstaat een nieuwe stroming in de schilderkunst door schilders als Van Gogh, Gauguin en Cézanne.
In Middeleeuwen symbolisch
In de Middeleeuwen was de kunst symbolisch.
Door middel van een aardse realiteit wilde men een hemelse werkelijkheid uitbeelden
Hiervoor waren bijvoorbeeld de wandschilderingen “al fresco" heel geschikt!
Ze waren uitgevoerd in waterverf op natte pleisterkalk
Het waren zachte, tere tinten.
De schilderkunst was draagster van het bovenaardse, van de hemel
De “hogere” werkelijkheid, de wereld van God en het boventijdelijke vonden hun weerspiegeling in de kunst.
Dienaar van de kerk
De gotiche kunstenaar was een trouw dienaar van de kerk.
Voor hem wees de zintuiglijk waarneembare werkelijkheid heen naar die andere werkelijkheid,
Het was de werkelijkheid van God, van engelen, heiligen en martelaren.
Het getuigeniskarakter van de schilderkunst komt men later ook tegen bij Rubens en zijn tijdgenoten
Schilder als getuige
Voor deze schilder was kunst een getuigenis van de triomf en de glorie van de kerk.
Na de Middeleeuwen kwam de symbolische functie van de kunst op de achtergrond
De kunst werd werkelijkheid. Men kreeg grote belangstelling voor het aardse
Belangrijk werd de individuele mens die uit de anonimiteit van de Middeleeuwen voor het voetlicht trad.
Een volgende stap deden de impressionisten
Impressionisme
Zij gaven alleen nog maar een vluchtige indruk van de werkelijkheid weer
.B.v. de trilling van licht en lucht van een landschap.
In het kubisme wordt tenslotte de werkelijkheid van natuurlijke vormen gedeformeerd
Dit gebeurt op wiskundige grondslag.