- Kameleonsyndroom
- Kant (Immanuel)
- Keizercultus
- Kennen van God
- Kerk
- Kerk en synagoge
- Kerk in one-liners
- Kerkhof van Pisa
- Kerstgebeuren in one-liners
- Ketterij
- Kinderen
- Knekelkist Jakobus
- Knekelkist van Jakobus?
- Kohlbrugge
- Koningen
- Koningen van Israel
- Koningschap Jezus Christus
- Koninkrijk der hemelen
- Koninkrijk van God
- Koosjer
- Koptische Kerk
- Koran
- Kosmos
- Kruissymbool
- Kruiswoorden van Jezus
- Kunst en kitsch
- Kwaad (het grote)
Koningen van Israel
Op alle zuilen, sarcofagen en in alle papyri worden de Farao's gehuldigd als heilbrengers
Over alle koningen van Egypte wordt telkens weer de loftrompet gestoken
Het bewind van de Farao's wordt geschilderd als een zegenrijke regiem van Re, de zonnegod
Bij faraos geen profetische kritiek
Elk spoor van profetische kritiek ontbreekt echter
Hoe totaal anders is de geschiedschrijving van de koningen van Israël!
Telkens lezen we dat zij deden wat kwáád was in de ogen des Heren.
Koning Achaz maakt het wel heel bont (II Kron. 28). Hij sloot de tempeldeuren
Koning Achab voerde de afgodendienst in
Achab bouwde wel een schitterend ivoren paleis in Samaria. Zeer indrukwekkend.
De geschiedschrijver van Israël zwijgt daarover. Hij wil niet imponeren
Hij wil het volk niet onder indruk brengen van de macht van Israëls koningen.
Als je daarover méér wilt weten moet je andere bronnen raadplegen (1 Kon. 22,39)
Bijbelse geschiedschrijving
Bijbelse geschiedschrijving wil oproepen tot geloof en bekering. Wil waarschuwen
Ze gaat van andere selectiemaatstaven uit
We lezen niets over Achab's ivoren paleis, wel over zijn goddeloze vrouw Izebel
Izebel heeft Achab tot de afgodendienst verleid.
Met de verwijzing naar Izebel wil de schrijver ons waarschuwen
De geschiedschrijving van de Farao's is erg statisch
De koningen van Egypte worden altijd weer hemelhoog geprezen
In de beschrijving van de geschiedenis van Israëls koningen is de belangrijkste vraag
Hoe is de relatie met God?
Hoe was hun verhouding tot God?
Deden zij wat goed was in de ogen des Heren, zoals Hizkia de zoon van Achaz?
Hizkia opent weer de deuren van de tempel. (II Kron. 29)
Hij herstelt de dienst der verzoening