- Maangodin
- Macedoie Extra
- Macedonie
- Macedonie / Vandaag
- Machaerus
- Machpela
- Magdala
- Magie in Bijbel
- Magie in Egypte
- Makkabeeën
- Malta
- Manasse
- Maranata
- Marcus de evangelist
- Marcus' biografie
- Maria Magdalena (3)
- Maria Magdalena (1)
- Maria Magdalena (2)
- Martelaarschap
- Martelaren
- Massa en Meriba
- Massada
- Matteusevangelie
- Meden
- Meer Galilea / Mensenvisser
- Meer van Galilea 1 Mensen vissen
- Meer van Galilea 2
- Megiddo
- Melaatsenkolonies
- Memfis
- Mensen van de weg
- Mensvormigheid Gods
- Mesopotamie / Talen
- Mesopotamie / Wonen
- Mesopotamie/ Religie
- Messiaanse Gemeente
- Messiassen
- Metamorfoseberg
- Middellandse Zee (1)
- Middellendse Zee (2)
- Midden-Oosten
- Midden-Oosten Map
- Midian
- Milete
- Mispa
- Moab / Stele
- Moab /Topografie
- Moab/Kir-Chareset
- Moederdag
- Moederverdriet
- Mohammed en Jezus
- Morgenster
- Moria (heuveltop)
- Moslims over Jezus
- Mosoel Nineve (1)
- Myra
Mensvormigheid Gods
Hier gaat het weliswaar niet om een bijbelseplaats.Toch breng ik dit thema hier ter sprake omdat er zoveel vragen over zijn
Hoe moeten we ons het menselijke spreken over God en van God in het Oude Testament voorstellen? Profeten spraken over God. Zij waren Gods mond. Het traditionele beeld van de profeet ziet de profeet als een klassieke, ascetische heilige die woorden spreekt van een soms mysterieuze God die alles weet. Een God die ver weg is. Die alles kan. Die verheven is boven tijd en geschiedenis. Dat beeld is in onze tijd flink bijgesteld.
De profeet Elia moedeloos en strijdbaar
Moderne Bijbelwetenschap
De moderne Bijbelswetenschappers leggen nu de nadruk op de passie, de emotie en de bewogenheid van God. Hij staat ook niet meer boven de geschiedenis. Hij leeft met de mensen mee. Hij kan teleurgesteld zijn. De vraag die daarop volgt is hoe men de toegenomen kennis van de godsdiensten van het Oude Testament een plaats kan geven in het spreken over God. Heeft de systematische theologie zich wel serieus bezig gehouden met de klassieke, Semitische godsdiensten? Ik denk dat God zich in zijn spreken aangepast heeft aan gangbare patronen van taalgebruik
Traditionele theologie
De traditionele theologie is sterk beïnvloed door Augustinus. Augustinus had een sterke afkeer van het spreken over God in termen van het menselijk bestaan. Alsof God een lichaam zou hebben, armen, en handen. Een God die zo te kennen zou zijn in menselijke termen kan toch geen God zijn? Anderen gaan veel verder en beweren: al het zogenoemde spreken van God komt niet van Boven. Ook als wij zeggen dat het van Boven komt, komt het in feite van Beneden. Met andere woorden: er is geen openbaring van Gods kant.
Abrahams gesprek met God
Laten we eens kijken naar het gesprek tussen God en Abraham, het pleidooi van Abraham voor Sodom en Gomorra. ‘Stel dat er vijftig rechtvaardigen zijn. Of twintig, of tien?’ Augustinus merkt hierbij op:zou God dat echt niet weten? Natuurlijk wist Hij dat wel, want God is toch alwetend? Kijk, als je van tevoren al uitgaat van de alwetendheid van God, dan haal je de spanning uit de tekst weg. In genoemd tekstgedeelte gaat het over retorica zegt Augustinus. Gaat het in het dispuut tussen God en Abraham om het recht van God om te straffen, of gaat het vooral om de teleurstelling van God dat er zo weinig rechtvaardigen zijn? Nu zegt Augustinus, dat het spreken over God overdrachtelijk, mensvormig is bedoeld. God heeft natuurlijk geen echt lichaam en geen emoties. In het Oude Testament zou Hij zich aanpassen aan menselijke categorieën van verstaan en begrijpen. Het zou overdrachtelijk bedoeld zijn. Hij is immers de eeuwige en onveranderlijke God. Hij kan immers niet teleurgesteld zijn, verdriet hebben of vol passie en emotie. Hij staat boven de geschiedenis volgens Augustinus.
Het spreken van God
In de Hebreeuwse bijbel, net als in de oude Semitische godsdiensten, wordt God lichamelijk, in menselijke categorieën beschreven. Het is een oorspronkelijke Bijbelse manier om over Gods presentie in de wereld te spreken. Vaak zegt men dan dat het een allegorisch spreken is. Er zijn twee gedachtegangen over het spreken over God. In de eerste gedachtegang is God een mysterie geworden. Misschien wel de abstracte, onveranderlijke,bovennatuurlijke God. In de tweede gedachtegang treffen we een beeld van God aan dat helemaal ontworpen is door het menselijk voorstellingsvermogen. Daarmee wordt godsdienst beschouwd als een interessant antropologisch gegeven. De mens heeft zich een god gecreëerd naar eigen beeld en gelijken is.
Projectie?
Hier horen we het geluid van Freud die meende dat het christelijk geloof een projectie is. In beide gedachtegangen speelt een filosofische vooronderstelling een gerote rol. Bij beide vooronderstellingen zal er m.i.een vernieuwde aandacht voor de tekst zelf moeten komen. Dan zal duidelijk worden dat God niet een emotie-en passieloze God is noch dat het Bijbels beeld van God een pure projectie is van menselijke behoeften. God kan diep bewogen en ontroerd zijn. Zowel in de Hebreeuwse bijbel als in Semitische godsdiensten is er een sterke traditie om God in menselijke categorieën, lichamelijk te beschrijven. We mogen nooit vergeten dat de levende God zich juist daarin bekend maakt. De vraag voor ons is hoe God vandaag aanwezig wil zijn. God wil kwetsbaar en emotioneel aanwezig zijn. Hij is niet de onbewogen Beweger of het eeuwige Zijn. Hij heeft pathos en passie .Dat wordt heel duidelijk bij het optreden en de verkondiging van Jezus Christus. De christologie is bepalend voor het spreken over God. Wat zegt Calvijn hierover?