Feminisme
Identiteit van de vrouw
Het is terecht dat vrouwen opkomen voor haar identiteit
Eeuwen lang was de vrouw slavin en sloofje in een patriarchale maatschappij
Veel mannen beschouwen hun vrouwen als een schoothondje
Vrouw vaak schoothondje
Hier komen Teddy, naar de keuken Teddy. Lief zijn Teddy. Teddy moet luisteren naar baasje
Moedergodincultus
In het fanatieke feminisme constateren we echter een herleving van de zuiver heidense moedergodincultus
Veel vrouwen zien in de verering van de moedergodin een bevestiging van haar eigen identiteit
Door deze identificatiedrang is er ook belangstelling ontstaan voor de moedergodin in oude religies.
Toch willen de feministen niet terug naar die tijd
De motivatie is ook anders.
Bij de cultus van Cybele ging het allereerst om de bevrijding uit de gebondenheid van het aardse leven
Om de verlossing van het aardse leven met zijn driften en hartstochten
Motief feminisme
Bij het feminisme gaat het om de erkenning van de vrouw in haar eigenwaarde en waardigheid
Bij het feminisme om haar bevrijding van haar slavin-zijn van de man. .
In de feministische theologie wordt bij voorkeur gesproken over God als Moeder.
Daarbij verzet men zich fel tegen het beeld van God als Vader
Ook de naam Heer roept weerstand op.
Met de oud-gereformeerden kiezen de feministen liever voor de naam Here, die minder mannelijk klinkt.
Toch zullen we bij deze metaforen niet moeten denken aan mannelijkheid of aan een hanig optreden
Het beeld van het vaderschap is een beeld van zorgzaamheid.
In de bijbel wordt God ook nooit vereenzelvigd met een bepaald geslacht.
God is bovengeslachtelijk
God onze hemelse Vader is bovengeslachtelijk Hij is ongeslachtelijk
Het optreden van een Vadergod wordt door de feministische theologen dikwijls ervaren als autoritair.
Bevrijding patriarchale maatschappij
Het positieve van de feministische beweging is dat men opkomt voor de rechten van de vrouw
Ze komt op voor haar bevrijding van een patriarchale maatschappij
In veel landen is de vrouw nog een slavin van de man.
Bezit van de man
In de tijd van Israël zag men de vrouw als bezit van de man
Hij moest zijn vrouw kopen met een bruidsschat.
Ook heeft het feminisme aandacht gevraagd voor de moederlijke trekken in God.
God als moeder
Jezus heeft zich immers ook vergeleken met een moederkip die haar kuikens wil verzamelen onder haar vleugels.
De Here God heeft zich geopenbaard als een God met vrouwelijke trekken:
‘Zoals iemands moeder hem troost, zo zal Ik u troosten (Jesaja 66: 13).
De gelovige vindt bij God troost en geborgenheid als bij een moeder.
Dit betekent nog niet dat we God een godin mogen noemen.
Juist bij de heidense religies kende men mannelijke en vrouwelijke goden.
Men vereerde Isis en Osiris, Baäl en Astarte.
We mogen het vrouwelijke en het moederlijke niet gaan vergoddelijken vanuit een identificatiedrang
Dan dreigen we terug te vallen in het antieke heidendom.
Geslachtelijkheid niet toeschrijven aan God
Het indragen van de geslachtelijkheid in het beeld van God is typisch voor het heidendom
Jezus heeft de vrouw in haar eigenheid weer erkend
Als de Opgestane verscheen Hij bewust eerst aan de vrouwen