- Caïro / Sergiuskerk
- Caïro /Straattafereeltjes
- Caesarea aan Zee
- Caesarea Filippi
- Cappadocië Topografie
- Cappadocië/Religie
- Cartago
- Catacomben
- Cederbossen / Libanon
- Ceders
- Chaldeeen
- Chanoeka
- Charod / Gideon
- Cherubs / Cherubijnen
- China Bas P Plaisier
- Chorazin
- Christenzionisme
- Christianoi
- Christus:Middelpunt
- Christusbeeld / Polen
- Christusbeeld /Jezusbeeld
- Christusverkondiging
- Cilicië
- Cy.prus / Barnabas B
- Cyprus
- Cyprus / Barnabas A
- Cyprus / Barnabas C
- Cyrene
Christus: Middelpunt
Christus als Middelpunt
Jezus roept de discipelen
roeping discipelen
Kana
.jpg'>Kana
Ikoon
Icoon
Jezus als 12 jarige in de tempel in gesprek met de Farizeeen
Jezus de opgestane Heer ontmoet Maria Magdalena
Jezus in gesprek met de verouwen
Van al de Bijbelse plaatsen in het Oude en Nieuwe Testament is Jezus Chsristus het warme en stralende middelpunt. De eenheid van beide Testamenten is verankerd in Hem. Hij is de Gekomene en de Komende. Verleden en Toekomst komen samen in Hem.
Geen voorspellingen
DGe Schrift toont ons geen toekomstvoorspellingen maar toekomstperspectief in de gekomen en komende Christus. Daarover gaat het in het boek Openbaring. Ik geloof dat sommigen die zo warm lopenvoor Israël, het risico lopen Israëlcentrisch te denken ten koste van het christocentrisch denken. De Bijbel geeft geen politieke blauwdruk van de toekomst De Schrift wordt in bepaalde kringen geprezen omdat ze perfect vertelt hoe onze toekomst zal verlopen. De Schrift functioneert daarbij als routekaart naar de hemel. Als een spoorkaartje dat ons verrtelt op welk srtation we zijn aangekomen. Ten diepste is het sensatie.
Sensatie
De sensatie dat de Schrift zienderogen in vervulling gaat. De autoriteit van de Schrift bewijst zich in de wereldgeschiedenis. Mensen willen zien en dan geloven. En als met zoveel zaken creëert de vraag het aanbod. Het is een Schriftgebruik waarin men geneigd is in Gods raadsbesluiten te kijken De woordvoerders van deze manier van denken zeggen echter dat we juist in deze tijd waakzaam moeten zijn. Maar de waakzaamheid waartoe de Schrift ons oproept is juist een oplettendheid waarbij het ons ontbreekt aan kennis over de toekomst
Christocentrisch denken
Kunnen we de kern van ons belijden kernachtig formuleren? De
De vroege kerk beleed:’Jezus is Heer’.(En niet de keizer van Rome, -de roep Caesar kurios is godslasterlijk.)
Je kunt ook als uitgangspunt kiezen : 1 Kor. 1:23 en 24 “Wij verkondigen een gekruisigde Christus, voor Joden aanstootgevend en voor heidenen dwaas. Maar voor wie geroepen zijn, zowel Joden als Grieken is Christus Gods kracht en wijsheid. Christus is volgens Paulus de inhoud van het evangelie. Christus is het evangelie in hoogst eigen persoon.
Christusverkondiging
Wij verkondigen niet onszelf, wij verkondigen dat Jezus Christus Heer is.( 2 Kor. 4:5) De kern kunnen we christocentrisch formuleren. De levende Christus is het warme en van liefde gloeiende hart van ons belijden
Meer dan heilshistorisch
Met christocentrisch bedoel ik niet alleen maar in de betekenis van een heilshistorische benadering waarin wij willen laten zien dat de lijnen vanuit de teksten van het Oude Testament uitlopen op de Christus als middelpunt van Gods heilshandelen.
Begin. Midden en Einde
Dat zeker ook. Christocentrisch belijden en spreken betekent voor ons dat Christus het begin, het midden en het einde van de verkondiging is. Dat is dus een radicaal nieuwtestamentische inzet.
Het gaat om de nu levende Christus (Kol 1 :27) “Christus is in u,hij is uw hoop op goddelijke luister. Hem verkondigen wij”.. In de preek moet aandacht zijn voor de nu levende Christus, die ook de Christus van Abraham en van Mozes was, die ook in de gemeente woont en tegelijk de stem van de predikant is..Christocentrische prediking is Christusprediking: Christus is niet alleen vóór ons, maar ook dóór ons en in ons. Onze Christus is de Christus van de profeten, de Christus van de gemeenten. De verkondiger is de stem van Christus en de gemeente is de woonplaats van dezelfde Christus. De prediking moet ook niet slechts uitlopen op de verkondiging van Christus. De verkondiging begint daar.
Preken is Christus preken.
Christus is niet in Betlehem geboren. In Betlehem is de eeuwige Christus in Jezus mens geworden. God roept ons niet toe vanaf grote afstand. Hij is naar ons toegekomen.