- Babel en Bijbel
- Babelcultuur
- Ban (in de ban doen)
- Barth, Karl
- Beeld van God
- Beeldcultuur
- Beeldspraak
- Beest uit de aarde
- Begraven
- Belevingscultuur
- Belevingsmaatschappij
- Belijdenis
- Bergrede van Jezus
- Besnijdenis
- Bespiegelen
- Besprenkeling
- Betrokkenheid in de kerk
- Bidden
- Big Bang
- Bijbel
- Bijbelse bevinding
- Bijbelse geloofwaardigheid
- Bijbelvertaling
- Bijna-dood-ervaringen
- Blijdschap
- Boeddhisme
- Bonhoeffer
- Bruidegom
Intreepreek van Jezus heeft iets buitengewoon feestelijks
De ‘Bergrede’ (Matth. 5) bevat de intreepreek van Jezus
De Bergrede is de Messiaanse troonrede van de nieuwe Koning
Ze is het actieprogramma van de Messias
Jezus begint de mensen niet de jas uit te vegen, maar zalig te prijzen
Jezus roept de mensen niet tot zich met de gesel van de wet
Onder klokgelui der zaligsprekingen
Hij roept de mensen tot zich onder het klokgelui der zaligsprekingen
Hij geeft hier geen nieuwe moraal, maar een nieuw uitzicht
Dat was totaal iets nieuws! Ongehoord!!
Die intreepreek had iets buitengewoon feestelijks, ja zelf iets uitbundigs.
Jezus wenst mensen niet zalig. Ze zijn zalig. Ze zijn vol van geluk
Het gaat niet om toekomstmuziek, maar om realiteit hier en nu!
In de Bergrede horen we namelijk de kenmerken van de burgers van het Koninkrijk
Burgers van het Godsrijk hier en nu
In de Bergrede beluisteren we de grondwet van het Koninkrijk van God.
Haar burgers zijn vredestichters, barmhartigen, arm van geest enz
De rabbi’s in Jezus’dagen hadden dit uitbundige helemaal niet.
Ze brachten telkens nieuwe voorschriften en regeltjes
In de Bergrede gaat het daarentegen om een vreem
Vreemde koning en vreemde armoe
de zaligheid, een vreemde armoede
Het gaat ook om een vreemde koning. Rampzaligen worden zalig gesproken
Zalig de armen van geest. Dat zijn de bedelaars voor Gods aangezicht
Zalig zijn zij die hongeren naar gerechtigheid. Zij die sociaal voelend zijn
Zalig de reinen van hart. Zij die van binnen rein zijn.
De Farizeeën waren slechts rein aan de buitenkant
Zij meenden cultisch rein te zijn door allerlei rituele wassingen
In de prediking van de Bergrede zet Jezus alles op z’n kop
Jezus richt zich in de Bergrede niet tot de overheid, maar tot zijn discipelen!
Jezus geeft in de Bergrede geen zedelijke normen die algemene geldigheid hebben,
Jezus geeft slecht enkele toepassingen van het beginsel der naastenliefde.
Jezus woorden dragen het karakter van een zogeheten masjaal,
Een masjaal is een paradoxale, onverwachte en absolute wijzen van spreken,
Zij belicht heel fel een bepaalde zijde van de waarheid.
Jezus keert zich in de Bergrede tegen de wettische vroomheid van de Farizeeën
Jezus wil laten zien dat het God te doen is om ons hart
Het gaat om de mentaliteit van de burgers van het Rijk dat in Hem is gekomen.
Het is een en al vrolijkheid wat de klok van de Bergrede slaat