- Paasdatum
- Palmpasen
- Paradijs
- Pastoraat van Jezus
- Paulus leven en werk
- Paulus/Jezus
- Paulus/Jezus: parallel
- Paus over Jezus Nazareth
- Pelgrimsfeesten
- Persoon en persoonlijk
- Pest
- Pinksterfeest
- Plato
- Pluralisme
- Postmodernisme
- Potscherf uit Davids tijd
- Praten met God
- Praten met God (vervolg)
- Pre-existentie
- Preken
- Preken uit O.T.
- Priesters en bisschoppen
- Projectie
- Psychologietelevisie
Paradijs
In Mesopotamie?
Velen denken dat het paradijs heeft gelegen tussen de Eufraat en de Tigris (Genesis 2)
Dit gebied heette Mesopotamië en het was heel vruchtbaar.
Het woord ‘paradijs’ is van Perzische oorsprong en heet lusthof. In Gen. 2:9 Hof van Eden
Wereldbeeld
Er worden nog twee rivieren genoemd. De ene omspoelt Ethiopië. Dit zal de Nijl zijn
De andere is waarschijnlijk een Indische stroom. Ganges?
Door de vermelding van deze rivieren blijkt al dat we niet met een bepaalde regio te maken hebben.
In de tijd van de bijbelschrijvers dacht men dat Afrika met Azië verbonden was
De vier rivieren vertegenwoordigden de vier windstreken, dat is de hele wereld
Men nam aan dat bovengenoemde rivieren uit één gemeenschappelijke bron waren ontsta
De bijbel wil ons zeggen dat wij het paradijs door eigen schuld verloren hebben.
Symboolwoord
Paradijs is het symboolwoord voor harmonieuze omgang met God en mensen op een ongerepte aarde.
De schrijver heeft niet alleen het wereldbeeld overgenomen,
Ook het paradijsverhaal dat bij vele volken bekend was heeft hij opnieuw gebruikt
Hij heeft het in een ander kader geplaatst. Geen tragiek, maar schuld
Wij westerlingen proberen de werkelijkheid te vangen in definities en begrippen
De oosterlingen geven de werkelijkheid weer in verhalen en beelden, in dichterlijke taal
Babylonische paradijsverhaal
Het Babylonische paradijsverhaal lijkt op dat van de bijbel.
Daar is sprake van een zekere Adapa.
Adapa kon er helemaal niets aan doen dat hij het eeuwige leven niet kreeg
Adapa was door de godheid Ea bedrogen. Deze gaf hem een verkeerd advies.
Men zette hem het levensbrood en het water des levens voor.
Toen raadde Ea hem aan een kleed aan te trekken en olie te nemen.
Dit was echter het kleed der sterfelijkheid en de olie der vergankelijkheid.
Adapa kon het niet helpen dat hij het eeuwige leven niet kreeg..
Geen slachtoffer, schuldige
De bijbel zegt:de mens is geen slachtoffer, maar schuldige, die ter verantwoording wordt geroepen
‘Adam, waar ben jij? ?’